Tvrtke i tržišta

Airbnb mijenja pravila igre: proviziju od 15,5 posto plaćaju iznajmljivači

Nova politika slična modelu Bookinga vrijedit će od 27. listopada, a iznajmljivače prisiliti da prilagode cijene novim uvjetima

Za tjedan dana, odnosno od 27. listopada, Airbnb prelazi na novi model naplate provizije - ubuduće će ona iznositi 15,5 posto, a cjelokupan trošak snosit će iznajmljivači. Dosad su trošak provizije dijelili iznajmljivači i gosti: gosti su plaćali između 14 i 16 posto prilikom rezervacije, dok je iznajmljivač izdvajao 3 posto od iznosa koji je sam odredio. S novim modelom cjelokupna provizija prelazi na teret iznajmljivača.

U novom sustavu svi iznajmljivači koji koriste property management sustave (PMS) prelaze na naknadu od 15,5 posto, dok će gosti vidjeti samo konačnu cijenu smještaja bez dodatnih troškova pri završetku rezervacije. Za ostale iznajmljivače, one koji ne koriste PMS, nova će pravila vrijediti od 1. prosinca 2025. Točnije, oni koji smještajem upravljaju ručno preko Airbnb platforme moći će i dalje birati segmentirani model (split-fee), no ako su i do sada koristili model jedinstvene naknade, promjena će im se automatski aktivirati 1. prosinca.

Manje pritužbi

Airbnb model isključive naknade za iznajmljivača (Host-only) smatra učinkovitijim jer gostu odmah prikazuje konačnu cijenu bez skrivenih troškova, smanjuje broj pritužbi i povećava stopu realizacije rezervacija. Platforma je iznajmljivačima dala upute kako postaviti nove cijene i posebno upozorila da se provizija računa i na sve dodatne naknade, poput onih za čišćenje ili za kućne ljubimce.

Ovim Airbnb prelazi s dosadašnjeg split-fee modela na jedinstvenu naknadu. Promjena nije iznenađenje: zapravo je riječ o usklađivanju s praksom koju vodeći igrači online putničkih platformi koriste već godinama. Booking.com i Expedia, primjerice, već posluju po sličnom principu u kojem iznajmljivač plaća jedinstvenu proviziju, a gost vidi samo ukupni trošak rezervacije. Iza promjene stoji i strateška odluka da se Airbnb snažnije pozicionira u segmentu hotelskog i profesionalnog smještaja, gdje upravo konkurira tim platformama.

Evo kako će to izgledati u praksi. Iznajmljivač koji je do sada naplaćivao 100 eura po noćenju dobivao je 97 eura nakon odbitka svoje provizije od 3 posto, dok je gost plaćao dodatnih 15 eura naknade, pa je ukupni iznos rezervacije bio 115 eura.

U novom modelu iznajmljivač bi gostu trebao prikazati cijenu od 115 eura, no nakon odbitka nove provizije od 15,5 posto njegova bi isplata iznosila 97,18 eura. Ako želi zadržati dosadašnji prihod, dakle, morat će povisiti cijenu noćenja.

Za goste će nova politika značiti jednostavnije i transparentnije iskustvo rezervacije te lakšu usporedbu cijena. Airbnb ovim potezom šalje jasnu poruku - želi prerasti okvire platforme za privatni smještaj i ravnopravno konkurirati vodećim OTA igračima u globalnoj utrci za korisnike.

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju