Kontejnerske luke u istočnoj i jugoistočnoj Aziji potvrdile su primat na svjetskoj ljestvici u 2023. godini, pokazalo je izvješće Svjetske banke i S&P Globala, a na svjetsku kartu upisale su se, uz Rijeku, i hrvatske Ploče.
Azijske luke zauzele su čak 13 mjesta među 20 najbolje plasiranih na svjetskoj ljestvici, pokazuje četvrto godišnje izvješće Svjetske banke i S&P Globala.
Izvješće obuhvaća ukupno 405 luka širom svijeta koje su lani imale minimalno 24 pristajanja s mehanizmom evidencije radnog vremena unutar godinu dana.
Prvo je mjesto ponovo je zauzela kineska luka Yangshan, a drugo omanska luka Salalah. Kolumbijska luka Cartagena popela se na treće mjesto, a marokanski Tanger-Mediterranean, najveća luka na Mediteranu, zadržao je četvrtu poziciju. Na petom je mjestu malezijska luka Tanjung Pelepas.
Samo se jedna europska luka, španjolski Algercias, svrstala među 20 najprometnijih na ljestvici Svjetske banke i S&P Globala.
Bolji plasman nego u 2022. zabilježili su u skupini vodećih, uz Cartagenu i Tanjung, i kineski Ningbo i Port Said. Slabije rezultate zabilježili su među vodećima Khalifa i Hamad Port.
Nijedna europska luka nije lani poboljšala rezultate, ističu autori izvješća, dodajući da su brodovi na pristajanje u gruzijskom Potiju, talijanskoj La Speciji i Trstu, turskom Mersinu, njemačkom Hamburgu i slovenskom Kopru lani u prosjeku čekali dulje nego u 2022.
Na popis se prvi puta ‘probila‘ i hrvatska luka Ploče, zauzevši 206. mjesto među ukupno 405 luka. Luka Rijeka nalazi se pak na na 400. mjestu. U 2022. bila je na 334. mjestu na ljestvici koja je obuhvaćala ukupno 348 luka.
Novopridošlice na popisu uključuju i estonsku luku Muuga i omansku Al Duqmu, napominju autori izvješća.
Više od 80 posto robne trgovine prevozi se morem pa su otpornost, učinkovitost i ukupna izvedba luka ključni za globalna tržišta i gospodarski razvoj, upozoravaju u Svjetskoj banci i S&P Globalu.
Rad luka trpio je i lani od regionalnih poremećaja, napominju.
- Problemi koje su donijeli covid-19 i njegove posljedice dodatno su ublaženi u 2023., ali pomorski kontejnerski prijevoz i dalje je nepredvidiv i nestabilan sektor. Velike luke moraju ulagati u otpornost, novu tehnologiju i zelenu infrastrukturu kako bi osigurale stabilnost globalnih tržišta i održivost pomorskog sektora - upozorio je glavni ekonomist Svjetske banke Martin Humphreys.