
CATL:Tehnologija zamjene baterija uskoro i u Europi

Najveći svjetski proizvođač baterija za električna vozila kaže da će globalna suradnja pomoći u smanjenju pritiska na lance opskrbe
CATL, najveći svjetski proizvođač baterija za električna vozila, planira donijeti svoju tehnologiju zamjene i recikliranja baterija u Europu, usred globalne borbe za osiguranje održivijih lanaca opskrbe električnim vozilima. U intervjuu za Financial Times, Jiang Li, tajnik uprave kineske grupe, rekao je da zamjena baterija - u kojoj vozači električnih vozila zamjenjuju istrošene ćelije za potpuno napunjene - ima 'ogroman potencijal' u Europi da baterije učini jeftinijima i dulje traju.
Zamjena baterija, tehnologija koju je pionirski uveo kineski proizvođač električnih automobila Nio, traje nekoliko minuta i smanjuje početne troškove kupnje električnog automobila, jer vozači ne posjeduju vlastite baterije - najskuplje komponente električnog vozila. Također omogućuje dulju upotrebu ćelija. Zamjena baterija sporo se širila izvan Kine zbog visokih troškova izgradnje potrebnih benzinskih postaja. Ali dobiva na zamahu usred rastuće zabrinutosti oko lanaca opskrbe baterijama zbog rastućih geopolitičkih napetosti i rasta prodaje električnih vozila.
Druge tvrtke već su počele uvoditi zamjenu baterija u Europi. Nio upravlja sa 60 stanica za zamjenu baterija u Njemačkoj, Nizozemskoj, Norveškoj, Švedskoj i Danskoj. Stellantis je nedavno uveo zamjenu baterija u svoju flotu električnih vozila Fiat 500 u Španjolskoj putem svoje usluge dijeljenja automobila Free2move. No, CATL ima planove u većim razmjerima. Nada se da će do kraja ove godine izgraditi tisuću stanica za zamjenu baterija u Kini i 10 tisuća stanica za tri godine.
- Tada možemo kopirati poslovni model u Europi i drugim regijama - rekao je Li tijekom događaja u Londonu, dodajući da je grupa već razgovarala o korištenju tehnologije zamjene na kontinentu s proizvođačima automobila.
Lijevi komentari dolaze u trenutku kada Bruxelles povećava pritisak na kineske tvrtke koje ulaze na tržište automobila EU kako bi formirale zajednička ulaganja s europskim tvrtkama ili licencirale dijelove svoje tehnologije.
Li je rekao da je međunarodna suradnja ključna za osiguranje održivih lanaca opskrbe baterijama - rastućeg prioriteta za zemlje diljem svijeta. Nacije, predvođene SAD-om, nastoje smanjiti svoju ovisnost o Kini za ključne minerale ključne za prijelaz na električna vozila. Tvrtke također traže načine kako produžiti vijek trajanja baterija i reciklirati materijale za ponovnu upotrebu. CATL je već licencirao svoju tehnologiju proizvodnje baterija Fordu i Tesli te ima zajedničko ulaganje sa Stellantisom za izgradnju tvornice litijevih baterija vrijedne 4,1 milijardu eura u Španjolskoj.
- Suočavamo se s nekim poteškoćama u geopolitici, ali i dalje smo otvoreni za suradnju, posebno u istraživanju i razvoju. Ne želimo surađivati samo s jednom tvrtkom. Želimo dijeliti - dodao je Li.
CATL, koji je 2015. godine preuzeo kinesku grupu za recikliranje baterija Brunp, tvrdi da može postići stopu recikliranja od 100 posto za ključne minerale poput nikla, kobalta i mangana. Njegova tehnologija zamjene olakšava recikliranje baterija, jer se mogu prikupljati u rasutom stanju s benzinskih postaja umjesto iz pojedinačnih vozila. Li je rekao da CATL želi donijeti svoju tehnologiju recikliranja u Europu, ali je upozorio da bi stroži propisi i viši troškovi otežali uspostavljanje profitabilnog poslovanja na kontinentu. U Kini je CATL potpisao ugovore s više od desetak proizvođača kamiona za korištenje njegovih baterija kao dio šire strategije diverzifikacije svojih prihoda. Grupa također planira instalirati čak 300 stanica za zamjenu na mnogim glavnim kineskim rutama za kamionski prijevoz, s ciljem proširenja te mreže na 150 tisuća kilometara brzih i magistralnih cesta koje pokrivaju 80 posto glavnih teretnih cesta u zemlji.
Rat cijenama električnih vozila nastavlja
CATL svoje širenje u inozemstvo stavlja kao 'prioritet broj 1' jer intenzivna konkurencija na domaćem kineskom tržištu automobila prijeti zdravlju industrije, prema riječima glavnog direktora proizvodnje Ni Juna, prenosi Bloomberg.
Svi u sektoru i vlada znaju da je iracionalna konkurencija 'nezdrava i da će uništiti industriju', rekao je Ni u intervjuu za Bloomberg u srijedu tijekom Svjetskog ekonomskog foruma u Tianjinu.
Njegovi komentari odražavaju one izvršne potpredsjednice BYD Co. Stelle Li, koja je u intervjuu ranije ovog mjeseca rekla da je rat cijenama električnih vozila koji je pomogla pokrenuti bio 'vrlo ekstreman i težak'. Li je također naglasila da bi to bilo 'neodrživo'. BYD, koji proizvodi automobile kao i baterije, konkurent je CATL-u.
Kao odgovor na najnoviji krug sniženja cijena, kineske vlasti su ukorile tvrtke i pozvale čelnike velikih brendova u Peking. Međutim, malo je vjerojatno da će cjenovna konkurencija prestati dok još uvijek postoji ogroman problem prekapaciteta na kineskom tržištu automobila.
CATL sa svoje strane 'pokušava učiniti sve kako bi poboljšao iskorištenost proizvodnje' usred izazovnog okruženja i pronalazi optimalne strategije za globalno širenje, rekao je Ni. Dodao je da postoji sve veća potreba za visokokvalitetnim baterijama kako se svijet kreće prema održivoj budućnosti.
U CATL-ovoj viziji, tvornice će proći kroz značajne transformacije. Postat će 'zelenije', s opsežnim poboljšanjima usmjerenim na smanjenje potrošnje energije i emisija; 'pametnije', sa strojevima i robotima koji će obavljati radno intenzivne ili opasne zadatke; i ključno, 'rekonfigurabilne', što će omogućiti brzu i fleksibilnu prilagodbu novim proizvodima, rekao je Ni.
Kineski div baterija počeo je primjenjivati umjetnu inteligenciju prije sedam ili osam godina, rekao je Ni, u početku za jednostavne i repetitivne zadatke. Danas su se aplikacije umjetne inteligencije značajno proširile i ne koriste se samo za provjeru materijala baterija, već igraju i ključnu ulogu tijekom proizvodnje i u postprodajnim uslugama, rekao je.
CATL također istražuje različite poslovne modele za regionaliziranu proizvodnju kako bi podržao svoje globalne ambicije. To uključuje tvornicu u Njemačkoj u potpunom vlasništvu, kao i tvornicu u izgradnji u Mađarskoj gdje su neke proizvodne linije namijenjene određenim proizvođačima automobila, koji će također podijeliti dio troškova.
No, Ni je rekao da je izgradnja tvornice u Njemačkoj bila puno skuplja nego drugdje zbog čimbenika poput zemljišta, rada i operativne neučinkovitosti. Tvrtka sada shvaća da ne može razmišljati kao u Kini, gdje se zemljište velikim korporacijama daje po niskoj cijeni.
Tvrtka radi na optimizaciji potrebnog prostora i redizajniranju struktura i opreme kako bi se smjestila veća proizvodna linija. Obuka osoblja u inozemstvu također je bila teža zbog različitih stilova rada. U budućnosti bi CATL mogao izvoziti module spremne za montažu, tako da kada stignu na odredište, lokalno stanovništvo ih može jednostavno uključiti i krenuti.
-Naučili smo iz svih grešaka i pokušavamo osigurati da se sve greške koje smo napravili na prethodnom proizvodnom mjestu isprave. Kao rezultat toga, naš pogon u Mađarskoj bit će vrlo konkurentan - rekao je Ni.
Očekuje se da će CATL-ova tvornica u Mađarskoj biti operativna kasnije ove godine.