
Enterprise Investors, jedan od vodećih private equity fondova u srednjoj i istočnoj Europi, prikupio je 340 milijuna eura za svoj najnoviji fond, Enterprise Investors IX. Riječ je o dosad najvećem iznosu koji je EI uspio mobilizirati u posljednjih nekoliko godina, i to u okolnostima globalne nesigurnosti, što pokazuje stabilan interes za ulaganja u regionalna tržišta.
Fond je privukao više od 60 posto kapitala od komercijalnih investitora, a po prvi put značajnije sudjeluju i poljski institucionalni i privatni ulagači, što je jasan signal da se u toj zemlji razvija tržište kapitala i povećava povjerenje u private equity kao alat za razvoj tvrtki. Dio kapitala stigao je i od razvojnih financijskih institucija, uključujući Europsku banku za obnovu i razvoj (EBRD) i Međunarodnu financijsku korporaciju (IFC), koje redovito podržavaju fondove sa snažnim fokusom na rast i transformaciju poduzeća u regiji.
- Prikupiti kapital iz raznolike baze ulagatelja, osobito u trenutačnim nestabilnim globalnim okolnostima, snažna je potvrda našeg dosadašnjeg uspjeha i kvalitete tima. Sudjelovanje poljskih ulagatelja vidimo kao snažan izraz povjerenja u našu strategiju i private equity fondove kao klasu imovine u ovoj regiji - izjavio je Jacek Siwicki, predsjednik Enterprise Investorsa.
EIF IX temelji se na dugogodišnjoj strategiji Enterprise Investorsa koja podržava tržišne lidere sa snažnim potencijalom rasta u Poljskoj te široj regiji srednje i istočne Europe. Fond je usmjeren na brzorastuće sektore uključujući tehnologiju, financijske usluge, potrošačke proizvode, poslovne usluge, zdravstvo, maloprodaju i proizvodnju. Svi oni imaju koristi od povezivanja dinamičnih domaćih tržišta srednje i istočne Europe s potražnjom zapadnoeuropskih tržišta te rastuće integracije regije na globalnoj razini. U periodu od prvog zatvaranja prikupljenog kapitala, EIF IX je već realizirao šest investicija: APS (protudronski sustavi i radarska tehnologija), eTravel (upravljanje poslovnim putovanjima), Expobud (montažne obiteljske kuće), Scan Lab (digitalne dentalne usluge), Sescom (usluge facility managementa) i Unity Care (ambulantna zdravstvena skrb). Neke od ovih investicija se već šire na nova tržišta u srednjoj i zapadnoj Europi zahvaljujući strategiji rasta temeljenim na akvizicijama.
Prisutnost na domaćem tržištu
Enterprise Investors je najiskusniji private equity fond u srednjoj i istočnoj Europi. Od osnutka 1990. godine, EI je prikupio sredstva za deset fondova. Navedeni fondovi investirali su 2,4 milijarde eura u 160 društava i izašli iz 140 društava, a na hrvatskom tržištu su prisutni kroz dvije ključne investicije: maloprodajni lanac Studenac i proizvođača pekarskih proizvoda Pan-Pek.
Podsjetimo, u svibnju 2018. godine, EI je stekao 65 posto udjela u Pan-Peku, jednom od vodećih proizvođača smrznutih pekarskih proizvoda u Hrvatskoj. Do listopada 2020., EI je postao stopostotni vlasnik tvrtke.
Inače, Pan-Pek upravlja s više od 70 prodajnih mjesta, uglavnom u Zagrebu i drugim gradovima diljem zemlje, te posjeduje dvije proizvodne jedinice u Zagrebu i Đakovu. Tvrtka je, od preuzimanja, uložila značajna sredstva u modernizaciju proizvodnih linija i proširenje asortimana proizvoda, s ciljem jačanja svoje pozicije na tržištu, ali i dalje bez informacija o potencijalnoj prodaji. Također, Pan-Pek je druga pekarska kompanija u Hrvatskoj po visini ukupnih prihoda, sa 607 zaposlenih i ostvarenih 53,7 milijuna eura ukupnih prihoda u 2024. godini.
EI je također 2018. godine preuzeo 100 posto vlasništva nad Studencom, tada regionalnim maloprodajnim lancem s manje od 390 trgovina. Od tada, Studenac je prošao kroz značajnu transformaciju, postavši jedan od vodećih maloprodajnih lanaca u Hrvatskoj s više od 1400 trgovina i tržišnim udjelom od 6,6 posto.
Strategija rasta uključivala je niz akvizicija, među kojima su preuzimanja lanaca Lonia, Pemo i Toni marketi, kao i širenje na slovensko tržište akvizicijom lanca Kea. U 2024. godini, Studenac je ostvario konsolidirane prihode od prodaje u iznosu od 816,5 milijuna eura, što je 22 posto više nego godinu ranije. Pokretači rasta bili su širenje maloprodajne mreže i rast prodaje na usporedivoj osnovi (LFL) od 11 posto. Tijekom 2024. godine Studenac je otvorio 140 novih trgovina, a akvizicijom dodatnih 68 lokacija maloprodajna je mreža dosegnula brojku od ukupno 1443 trgovine u Hrvatskoj i Sloveniji. Do kraja ove godine, Studenac planira otvoriti više od 160 novih trgovina i nastavak snažnog organskog rasta, ali i dalje bez novih informacija o izlasku na burzu.