Tvrtke i tržišta

Hrvatska se dobro pozicionira unatoč geopolitičkoj situaciji

Na okruglom stolu konferencije o nabavi govorilo se o pozicioniranju Hrvatske, ali i o outsourcingu nabave te poštivanju ESG propisa

Pišu: Edis Felić i Luka Kasalo

Otvaranje kontejnerskog terminala u Rijeci, ulazak u Šengenski prostor i pozicioniranje Hrvatske na četiri strateška EU koridora tri su pozitivne stvari za Hrvatsku koje su se desile u uvjetima velike geopolitičke krize i problema nastalih djelovanjem prirode, poput zatvaranja Panamskog kanala. Rekao je to Petar Šimić, predsjednik Uprave Primaco, na okruglom stolu na 20. konferenciji o nabavi u organizaciji poslovnog tjednika Lider i Hrvatske udruge nabavne djelatnosti (HUND) u zagrebačkom hotelu Sheraton.

- Otvaranje novog kontejnerskog terminala u Rijeci, koji će se u roku od par godina proširiti dobit ćemo trostruko veću protočnost. Drugo, ulaskom u šengensko područje transport na kraće postaje jeftiniji jer nema čekanja za prijevoz od Zagreba do Ljubljanje, pa sada možemo konkurirati drugima i postati regionalni distributeri. I konačno treće, pozicioniranje Hrvatske na četiri strateška EU koridora otvara investicije u infrastrukturu u vrijednosti od osam milijardi eura, primjerice u obnovu željezničke infrastrukture – rekao je Šimić.

Važno je to i za Europu jer ona time otvara novi kanal za logističke lance. Europa nema, dodao je on, rude niti prirodna bogatstva koje moramo dovesti iz drugih dijelova svijeta.

Nataša Krupljanin, direktorica IBM Croatia, ispričala je kako je većina nabave u toj kompaniji centralizirana te da Hrvatsku pokrivaju odjeli nabave u Mađarskoj i Bugarskoj, koje su dosta specijalizirane.

- Centralna funkcija donosi velike uštede. Također, kad trebamo eksperte, nabava nam profilira najbolje. No ima tu i nedostataka, jer neki naši dobavljači više bi željeli direktno s nama surađivati. Treba nam lokalna perspektiva, jer dobavljač u Mađarskoj možda nema saznanja na koji način mi poslujemo – rekla je Krupljanin.

Robert Čačković, vodeći nabavljač Bugatti Rimac, kompanije koja dosta surađuje s kineskim dobavljačima, govorio je o otežanim uvjetima te suradnje zbog geopolitičkih okolnosti.

- Puno utječe geopolitika na našu suradnju s Kinom. Radimo s dobavljačima iz cijelog svijeta i nastojimo napraviti balans između velikih dobavlja koji imaju duže rokove isporuke i veće cijene. S druge strane kompenziramo to s lokalnim dobavljačima. Što se tiče Kine, možemo surađivati, ali je ta suradnja zadnjih godina otežana zbog geopolitike – rekao je Čačković.

Outsourcing nabave, da ili ne, bilo je pitanje za sudionike okruglog stola. Šimić je rekao da to nije loša opcija, pogotovo ako je ona kvalitetnija nego da sami nabavljaju robu ili uslugu od dobavljača. Outsorsati nabavu isplatilo bi se Primacu ako bi nešto radili projektno, dakle za kratko vrijem, ili ako nisu stručni za neku robu ili uslugu koju trebaju nabaviti.

Tomislav Sulić, direktor nabave u Eleksu, kažu da razlog za uzimanje outsourcinga ne može biti nedostatak zaposlenih u odjelima nabave jer njih ima. No pitanje je koliko se mogu kvalitetno nositi sa specifičnim zaahtjevima nabaave, pogotovo ako je riječ o složenijim digitalnim rješenjima, ili nabavi nekih roba i usluga o kojima ne znaju puno.

- Mi se s tim bavimo. Uslužne djelatnosti, ICT usluge, energetika, tu se isplati outsorcing nabave više nego zaposliti radnika koji će se time baviti.

Krupljanin se složila ponovivši da možda ljudi nisu stručni za nešto specifično, pa bi radije uzela vanjskog suradnika,  pogotovo ako bi on preuzeo rizik za kvalitetu nabave. Nešto slično kao Primjerice, kao i kod headhuntinga, kada želi angažirati kvalitetnog čovjeka u Upravi.

Što se tiče ESG-a, čija je pravila Europska komisija ipak malo ublažila, Šimić kaže da Primaco slijedim smjernice, neke već primjenjuje, a to ipak utječe na konkurentnost. Krupljanin kaže da će se u nekim situacijama morat odabrati dobavljač koji nije možda najpovoljniji, ali poštuje ESG.

Čačković je napomenuo da je za poštivanje ESG-a najteže prikupiti sve podatke od kompanija, a sve one nisu jednako organizirane.

- Količina podataka i inputa koji se traže od dobavljača sve je veća. Treba vidjeti što je nužno, a što se eventualno može izbjeći – rekao je Čačković.

Hrvatska ide u dobrom smjeru

Britanski bloger i promotor Hrvatske, Paul Bradbury, nakon 23 godine života u našoj zemlji, na konferenciji dao je osebujan pogled na hrvatsku svakodnevicu i poslovni mentalitet, pa i na nabavu.

Iako se, kako kaže, ne smatra stručnjakom za nabavu, iz perspektive kupca koji je više od dva desetljeća živio, radio i ulagao u Hrvatskoj, ponudio je zanimljivo viđenje napretka zemlje i njezinih izazova.

- Za mene je Hrvatska jedan Apsurdistan s najboljim stilom života u Europi i s blagim priljevom balkanskog ludila - rekao je Bradbury, dodajući kako unatoč svemu Hrvatska napreduje u pravom smjeru.

Bradbury, rođen u Manchesteru, 2002. se preselio na Hvar, gdje je 'upoznao pravi duh Hrvatske'. Tijekom godina postao je jedan od najpoznatijih stranaca u zemlji, a kao osnivač i glavni urednik portala Total Croatia News, stvorio je najveći engleskojezični medij o Hrvatskoj.

- Došao sam iz znatiželje, a ostao zbog ljudi i načina života. Hrvatska ima sve: prirodu, klimu, sigurnost i energiju koju malo koja zemlja može ponuditi - istaknuo je.

Govoreći o napretku Hrvatske u posljednjih 20 godina, Bradbury je podsjetio koliko se zemlja promijenila otkako je stigao.

- Kad sam dolazio, hrvatska putovnica nije značila puno. Danas je među najjačima na svijetu. Hrvatska je ušla u EU, Schengen i NATO, a građani sada mogu putovati bez viza u SAD. To je ogroman napredak - rekao je.

Ipak, upozorava da neke stvari i dalje ostaju izazovne, posebice birokracija.

- Kupiti kuću u Hrvatskoj bilo je jako komplicirano. Papiri, dozvole, procedure, sve to zna obeshrabriti. Ali, kad jednom prođete kroz taj proces, shvatite da se isplati - rekao je.

20. Konferencija o nabavi, Paul Bradbury

20. Konferencija o nabavi, Paul Bradbury

Govoreći o temi konferencije, Bradbury je istaknuo da se i u području nabave vidi napredak otkako je Hrvatska postala članica Europske unije.

- Ulaskom u EU povećao se obujam trgovine, a time i kvaliteta i transparentnost nabavnih procesa. Hrvatska se sve više integrira u europski gospodarski prostor - poručio je.

Dodao je kako je hrvatsko tržište postalo otvorenije, a lokalne tvrtke sada imaju priliku raditi po višim standardima, uz veće konkurentske pritiske  ali i nove prilike.

- Unatoč politici, Hrvatska se kreće u dobrom smjeru - rekao je Bradbury.

Na kraju predavanja Bradbury je poručio da Hrvatska, usprkos birokraciji i sporim reformama, ima sve preduvjete za uspjeh.

- Hrvatska ima energiju, ljude i stil života koji inspirira. Ako uspije povezati svoje potencijale s učinkovitim sustavima, može postati jedno od najpoželjnijih mjesta za život i poslovanje u Europi - zaključuje Bradbury.

Na kraju, predsjednica HUND-a Mirela Senica zatvorila je 20. konferenciju o nabavi u organizaciji HUND-a i Lidera u zagrebačkom hotelu Sheraton.

- Na kraju još jedne uspješne konferencije, ponosna sam što smo vidjeli toliko kvalitetnih predavača, zaključaka i informacija. Stručnjaci su spremni za sve trendove koji su tu i koji nas čekaju. Nabava se mijenja, i postaje centar poslovanja i digitalne transformacije, a u centru svega su ljudi – rekla je Senica i najavila sljedeću konferenciju o nabavi.

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju