Tvrtke i tržišta

Nakon izlaska s burze Saponia pokreće novi ciklus ulaganja i inovacija

Pod upravom Ivana Grbešića tvrtka ostvaruje stabilan rast, jača investicije u R&D, širi brendove i jača sinergije unutar Mepas grupe

Ne računajući prehrambenu industriju, nema u Hrvatskoj mnogo proizvođača robe široke potrošnje koji između tržišnih scila i haribda u svojim nišama plove tako uspješno kao što to uspijeva osječkoj Saponiji. Njezini su konkurenti vodeće inozemne kompanije sa svojim globalno poznatim brendovima, veličina domaćeg tržišta razorena je negativnim demografskim trendovima, prosječan rast kupovne moći zaposlenog dijela stanovništva anuliran je većim udjelom umirovljenika u stanovništvu (em mirovine ne rastu jednakom brzinom kao plaće, em stariji ljudi, priznali mi to ili ne, na čistoću troše mnogo manje od mladih) i sve manjim prirodnim prirastom, a općepoznato je da je potrošnja deterdženata u društvu u izravnoj korelaciji s brojem male djece.

Ukratko, na hrvatskom tržištu deterdženata i sredstava za pranje rublja, što je Saponijina osnovna djelatnost, više godina vlada trend stagnacije prodanih količina u toj kategoriji. Količinska prodaja stagnira ili raste minimalno, ali vrijednosna znatno raste, poglavito zbog povećanja cijena i prelaska na skuplje formate proizvoda. Doduše, iz same Saponije na upit o volumenskom kretanju njezine prodaje dobili smo odgovor da je 'u posljednjih pet godina zabilježen kontinuiran rast volumena prodaje, potaknut učinkovitom organizacijom proizvodnje u četiri tvornice, uključujući vlastiti pogon za plastičnu ambalažu'.

Rodna (ne)ravnopravnost

Dok za volumenski rast nismo dobili preciznu informaciju, iz prijašnjih financijskih izvješća precizno se vidi da je vrijednosni rast tvrtkine prodaje posljednjih godina u velikom uzletu i na domaćem tržištu i u izvozu. Saponia je prošlu godinu završila s ukupnim prihodom od 133 milijuna eura, odnosno 23 posto većim nego 2023. i čak 85 posto većim nego pet godina prije. Dva su ključna pojma koja su tomu najviše pridonijela: inovacije i hrabar pricing. Treće, ali ne i najmanje važno, jest vlasnička i upravljačka struktura fokusirana na rast produktivnosti, prihoda i profitabilnosti. U 2020. ostvareni je prihod po jednome zaposlenome u Saponiji iznosio 98.133 eura, a 2024. gotovo je udvostručen – na 183.340 eura.

BESPLATNO nastavite čitati ovaj članak
Registrirajte se bez troškova i otvorite vrata Liderova sadržaja. Prvih 5 zaključanih članaka vam poklanjamo svaki mjesec.
Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju