
Najnovije istraživanje E-commerce Report, koje su provele tvrtke Valicon i Jeftinije.hr, pruža detaljan uvid u razvoj online kupovine u Hrvatskoj u 2024. godini. Najvažniji podatak je to da se online trgovina razvila iz alternativnog kanala kupovine u nezamjenjiv dio svakodnevnog života hrvatskih potrošača.
Izvješće obuhvaća mnogo važnih podataka, kao što su: elementi koji utječu na kupnju, motivatori za kupnju kod određenih generacija, uređaji za kupnju, proces kupovine itd., te uspoređuje godinu istraživanja s prethodnom kako bi se jasno vidjelo kamo se kreće trend. Izvješće je u vlasništvu tvrtke Jeftinije!, međutim svake godine to nadograđuju besplatnim webinarom, gdje s prisutnima dijele samo izvješće, kao i objašnjenje rezultata.
Podatke su predstavili Igor Martinović, Sales manager Jeftinije.hr i Kristijan Gregorić, generalni direktor Valicona, a mi smo saželi ključne nalaze iz webinara: Online kupci u 2024. i očekivanja u 2025.
Karakteristike online kupaca u 2024.
Kristijan Gregorić je webinar otvorio očekivanjima kupaca, koje je podijelio u tri dijela. Kupac očekuje da će kupnjom proizvoda njegov život biti bolji, lakši ili ispunjeniji. ‘Želim da mi život bude lakši‘ odnosi se na to da kupci očekuju brzu i učinkovitu uslugu i naplatu, određene opcije povrata te mogućnost kupnje na svim kanalima. ‘Moj život mora biti bolji‘ veže se uz pomoć, odnosno kupac traži stručnu pomoć kako bi poboljšao svoj svakodnevni život, traži usluge koje nadopunjuju proizvode koje kupuje. ‘Želim da moj život bude ispunjeniji‘ odnosi se na želju kupaca da imaju pozitivno kupovno iskustvo na svim kanalima, da se osjećaju dobro tijekom kupnje i da ih brendovi razumiju.
O rastu promišljenosti online kupaca govori i Martinović i dodaje da 57 posto potrošača istražuje proizvode prije kupnje. Kupci su preopterećeni informacijama i željni su jednostavnijih rješenja. Tu se krije i savjet za online trgovce, gdje je najbolja praksa da trgovac komunicira jasno i svoje kupovno iskustvo što više pojednostavi. Kod komunikacije također upozoravaju da se ne treba previše koristiti umjetnom inteligencijom, jer su online korisnici prema njoj suzdržani i samo 43 posto potrošača smatra da je ona pouzdan izvor informacija. To može negativno utjecati na povjerenje u online trgovca i posljedično na kupnju.
Istraživanje je pokazalo zanimljive generacijske razlike u pristupu online kupovini. Generacija X (rođeni između 1965. i 1980.) najjači je segment online kupaca (42 posto), ali je od 2022., kao i mlađa generacija Y (29 posto), u padu. Istovremeno raste kupovna moć generacije Z, koja tek dolazi na tržište. Imaju manje obveza, manje stabilan prihod, a očekuje se da će u budućnosti još intenzivnije kupovati putem interneta.
Ako pogledamo što zapravo kupujemo preko interneta - gledano po udjelu kupnji (broju kupaca) najpopularnija kategorija proizvoda (od 2020. godine) u 2024. godini je Moda (41 posto). Slijede je Dom i Vrt (17 posto), Ljepota i zdravlje (15 posto), Elektronika (14 posto), Izdeli za djecu i Sport (oboji 8 posto) te Kućni ljubimci (5 posto).
U slučaju Elektronike treba spomenuti da to ne znači da je sve manje narudžbi u segmentu elektronike. Tržište još uvijek raste, što znači da je narudžbi iz godine u godinu sve više, samo se dinamika moći među određenim kategorijama proizvoda ponešto mijenja.
Zanimljivo je da će 47 posto korisnika povećati vrijednost košarice do 15 eura ako time ostvaruju pravo na besplatnu dostavu.
Važne tehnološke promjene
- Mobilni telefoni su uistinu postali primarni uređaj kako za istraživanje tako i za završetak kupnje. Možemo primijetiti i izrazit pomak prema bezgotovinskom poslovanju, jer već 66 posto svih kupnji obavljamo platnim karticama. Zanimljivo je da smo više povjerljivi prema vanjskim online trgovinama - 92 posto plaćanja karticom, ali možda je tako visok udio upravo jer ne nude mogućnost plaćanja pouzećem - stoji u priopćenju.
Lokalni vs. vanjski kupci
Potrošači imaju sve manje predrasuda pri kupovini preko interneta, kako kod kuće, tako i u inozemstvu. Štoviše, prosječne vrijednosti kupnji u domaćim i stranim trgovinama postupno se izjednačavaju. Naime, u prosjeku su hrvatski online kupci za kupnje u hrvatskim online trgovinama (u 2024. godini) potrošili 95 eura mjesečno, dok je vrijednost prekograničnih kupnji iznosila 78 eura. To znači da su hrvatski online kupci sve povjerljiviji sa svojim novcem, dok god se radi o dobroj ponudi.
Zbog ulaska snažnijih oglašivača na europsko tržište, trgovci se suočavaju s rastućim troškovima digitalnog oglašavanja, koji su se povećali i do 30 posto, upozorava Martinović.
- Za 2025. godinu ne očekujemo veće potrese u području online trgovine. Hrvatsko online tržište postaje sve zrelije i konkurentnije. Uspjeh trgovaca će u nadolazećem razdoblju prvenstveno ovisiti o njihovoj sposobnosti prilagođavanja različitim segmentima potrošača, osiguravanju izvrsnog korisničkog iskustva i učinkovitom upravljanju troškovima. Sada nije vrijeme da bi zaspali na lovorikama, jer je u opticaju mnogo online trgovina koje istovremeno, neprestano poboljšavaju svoje usluge kako bi održale konkurentnost u suočavanju s jakim stranim i lokalnim igračima. Kupuje se manje ali češće, frekvencija raste - zaključak je priopćenja.