
Izvoznici se okreću SAD-u, u pripremi i moguće akvizicije

12. Konferencija o izvozu- Pametni znaju čemu služi izvoz.
Predavanje: Izazovi logistike- Marin Škufca
Hrvatska može postati logističko čvorište u regiji, s obzirom na investicije u infrastrukturu, poput Rijeka Gatewaya
Globalna tržišta postaju sve volatilnija, pa strategije za ulazak na nova tržišta, kao i prilagodba postojećim poslovnim modelima, postaju ključne za dugoročni uspjeh hrvatskih izvoznika. Premda su makroekonomske prognoze pesimističnije nego ikad i mijena je jedina konstanta, prilika za domaće tvrtke kojima je važan izvoz ima, posebno na američkom tržištu, kao i na trusnom Bliskom istoku. Treba držati oči otvorenima, analizirati nove mogućnosti, ali i pratiti rizike i prepreke koje se pojavljuju u kontekstu globalne ekonomske neizvjesnosti.
Svi se okreću SAD-u
Sergio Galošić, predsjednik Uprave Amelicor Grupe, započeo je izlaganje podvlačeći kompanijske uspjehe iz prošle godine, a otkrio je i da je prvi kvartal ove godine bio najbolji u povijesti njegove kompanije. Galošić je istaknuo da je prošla godina bila rekordna, ponajviše zbog rasta u građevinskom sektoru, a najave za iduću godinu ukazuju na još veći potencijal.
- Ono što možemo primjetiti jest da rastemo u segmentu proizvodnje uređaja za mikročipove što proizvodi naša njemačka kompanija. Proizvodnja u tom segmentu jako raste. Osim toga, farmaceutska industrija također pokazuje stabilnost, no primjetno je da se, kada su investicije u pitanju, farmaceutski sektor okreće prema SAD-u, pa ćemo morati prilagoditi našu strategiju i usmjeriti se prema tom tržištu - najavio je Galošić istaknuvši kako su po tom pitanju već poduzeli i određene korake. Nije htio otkriti detalje, samo je poručio kako je tvrtki poput Amelicor Grupe tamo teško dospjeti sa svojom radnom snagom, već da će na američko tržište vjerojatno ući preko akvizicija.
Krešimir Paić, direktor i suvlasnik ECCOS inženjeringa, također je govorio je o neizravnom iskustvu s američkim tarifama i promjenama u američkoj vanjskoj politici, ali kroz američke investicije u data centre u Njemačkoj, što oni rade.
- Iako radimo na projektima u Njemačkoj koji su čak dva puta veći od onih u Hrvatskoj, sve te investicije zapravo dolaze iz Amerike. Ono što smo primjetili s dolaskom novog, starog američkog predsjednika da su neke investicije stale na određeno vrijeme, ali sad su se pokrenule, premda je to za nas bio problem - rekao je Paić i dodao da i sami razmišljaju o ulasku na američko tržište, ali ne u smislu slanja naših inženjera na rad u tu zemlju jer još nije ratificiran sporazum o ukidanju dvostrukog oporezivanja.
- Najbolji put za nas bio bi preko akvizicija, jer bi to bio brži i sigurniji put - rekao je Paić, dodajući da američko tržište nudi ogromne prilike, ali i nepoznanice, kao što je složeni porezni sustav i visoki troškovi.
Dario Kaurić, savjetnik za međunarodnu suradnju i regulatorne poslove iz Odašiljača i veza, govorio je pak o izazovima poslovanja u Bosni i Hercegovini, pogotovo na nedostupnim terenima, naglašavajući da ta zemlja itekako čini sve da bi pomogli investitorima poput njih. Naveo je i kada bi poslovanje bilo lakše, mnoge bi hrvatske tvrtke odmah proširile poslovanje na tržište SAD-a.
- Naša glavna tržišta ostaju baltičke zemlje - rekao je Kaurić.
Marin Škufca, predsjednik Uprave pomorske agencije Liburnia Grupe, održao je predavanje s porukom kako unatoč svim izazovima, logistika uvijek nađe svoj put te je podijelio svoja iskustva vezana uz logistiku i izazove koji su proizašli iz globalnih kriza, poput pandemije i Brexita.
- Bez obzira na sve prepreke, poput zatvorenih granica zbog koronakrize i zbog Brexita, uspjeli smo pronaći put za robu Đure Đakovića do Velike Britanije. Bilo je izazova, naši vozači primjerice nisu smjeli prevesti robu trajektom do Britanije no angžirali smo lokalne vozače i riješili taj problem. Uvijek postoji način da se roba dostavi na odredište. Naša tvrtka je primjer kako u krizama, poput pandemije, brzo pronalazimo rješenja. Iako su naši logistički kanali bili ozbiljno pogođeni, poslovanje se nastavilo uz prilagodbu na nove uvjete - rekao je Škufca.
Logističko čvorište
Dodao je kako Hrvatska može postati logističko čvorište u regiji, s obzirom na investicije u infrastrukturu, poput Rijeka Gatewaya. Međutim, upozorio je na uska grla poput željeznice, zbog čega će većina tereta i dalje biti prevožena kamionima.
- Obzirom da željeznica nije spremna za velike količine tereta, većina će se tereta prevoziti kamionima. To će uzrokovati kašnjenja i moguću blokadu prometa jer je u Rijeci samo 150 metara dug prostor za stajalište kamiona - naglasio je Škufca.
Prvi dio konferencije završio je panelom Preslagivanje dobavnih lanaca, na kojem je Petar Bobek iz Končara spomenuo je kako će carine, takse i produženi transportni tokovi svakako imati utjecaja na troškove izvoznika.
- Predvidivo vrijeme je iza nas. Ciklusi recesije, pa ciklusi ekspanzije nestaju, a kriza je postala konstanta - izjavio je Bobek. On je također istaknuo da će tvrtke poput Končara morale prilagoditi svoje nabave kako bi odgovarale novim uvjetima globalnih tržišta. Oprez je ključna riječ i spremnost na brzu reakciju obveza.
Dino Ćoza Saršon iz JGL-a također je govorio o izazovima logistike, dodajući da iako većina proizvodnje tvrtke ide na izvoz, postoji rizik od nepredvidivih problema u opskrbnom lancu, osobito kada su u pitanju kritične komponente koje dolaze iz Kine. To znači, naveo je, da zalihe treba pametno prognozirati, ali u nekim situacijama to je pitanje sreće.
- Odugovlačenje proizvodnje može dovesti do gubitaka, a proizvodni put može postati duži - rekao je Ćoza Saršon.
Za kraj, Snježana Poljanek iz DHL International zaključila je kako je prilagodljivost ključna. Logistički lanci pucaju, ali za logističare to je prilika da pokažemo, dodala je, našu fleksibilnost.
- Brzo se prilagođavamo i svakodnevno mijenjamo rute i destinacije kako bismo izbjegli penale za izvoznike - zaključila je Poljanek.