Tvrtke i tržišta

Kineski proizvođač pametnih spravica koji izaziva Teslu i Apple

U Pekingu Xiaomijevu tvornicu svakodnevno posjećuju obožavatelji, dok novi modeli ruše rekorde prodaje i prijete Tesli na kineskom tržištu

Tvornica električnih vozila koju je podigao najveći kineski proizvođač pametnih telefona postala je turistička atrakcija u Pekingu. Posjet tvornici potrebno je rezervirati mjesec dana unaprijed, a u najprometnijim razdobljima ulazak se odlučuje čak i putem lutrije, objavio je Financial Times. 

Xiaomijevi vjerni obožavatelji, koje nazivaju 'mi fen', svakodnevno dolaze u obilazak pametne tvornice automobila i promatraju kako s proizvodne trake svakih 76 sekundi silazi jedan automobil. Vodiči pritom s ponosom uspoređuju procese s onima u Tesli, jer kineska kompanija nastoji slijediti američkog rivala u automatizaciji proizvodnje i istodobno razvijati ključne komponente električnih vozila unutar vlastitih pogona.

Iako su do sada predstavljena tek dva modela, prema procjenama Citic Securitiesa, iduće bi godine Xiaomijevi automobili u Kini mogli nadmašiti prodaju Tesle. Njihov novi SUV privukao je stotine tisuća prednarudžbi unutar nekoliko minuta od predstavljanja u lipnju, dok je prvotni sportski sedan u prvoj polovici godine zauzeo drugo mjesto u segmentu premium automobila, odmah iza Teslinog Modela Y. Oduševljenje kupaca snažno se odrazilo i na burzi: vrijednost Xiaomijevih dionica u posljednjih je godinu dana skočila gotovo 200 posto.

Nekada poznat samo kao sastavljač uređaja na temelju komponenti dobavljača, Xiaomi se sada nastoji afirmirati kao ozbiljna proizvodna sila.

Tvrtku je 2010. osnovao Lei Jun, a samo ime 'Xiaomi' na kineskom znači 'proso'. Lei je tada objašnjavao da je kompanija nastala u duhu 'prosa i pušaka', pozivajući se na Mao Cedungov opis skromnih vojnih resursa Komunističke partije tijekom građanskog rata. Unatoč skromnim počecima, Xiaomi je već u prve tri godine preskočio etablirane igrače i postao treći najveći svjetski proizvođač mobitela te nastavio širiti ponudu od kuhala za rižu do robotskih usisavača.

No kritičari su stalno isticali nedostatak vlastitih tehnologija i preveliku ovisnost o partnerima.

- Razlog zašto ima toliko proizvoda u ekosustavu jest taj što povijesno gledano to nisu bili Xiaomijevi proizvodi u punom smislu riječi. Tvrtka je imala veliku mrežu partnera - rekao je Richard Windsor, osnivač istraživačke platforme Radio Free Mobile.

Znali smo reći da je Xiaomi sve nabavljao izvana i samo sklapao u jednu ciglu, uređaj… baš kao da slažeš Lego kockice. No istina je da je posljednjih godina kontinuirano ulagao u istraživanje i razvoj - dodao je Ivan Lam, analitičar za pametne telefone u Counterpoint Researchu.

I sam Lei je u više navrata priznavao tu kritiku, no odlučan je u namjeri da kompaniju izvuče iz sjene 'radionice za sklapanje' i pozicionira je kao proizvođača premium proizvoda.

Prvi veći korak u vlastitoj proizvodnji Xiaomi je napravio 2020. godine, kada je na rubu Pekinga otvorio tvornicu vrijednu 600 milijuna juana (oko 83,5 milijuna dolara) za male serije prvog preklopnog telefona. Od početka ove godine, u skladu s Leijevom ambicijom da se 'mjeri' s Appleom, u vlastite je tvornice prebacio i proizvodnju najskupljih modela pametnih telefona. Prema podacima Canalysa, u prvom tromjesečju 2024. isporuka premium mobitela porasla mu je za 81 posto na godišnjoj razini, dok je ukupna prodaja mobitela porasla tek tri posto.

- Tehnološki brendovi postižu premium poziciju kad su poznati po naprednoj tehnologiji, a napredne tvornice jedan su od najopipljivijih dokaza toga - poručili su iz Xiaomija za Financial Times.

Isti recept sada primjenjuju i u autoindustriji. Samo tri godine nakon što je objavio da ulazi u proizvodnju automobila, Xiaomi je u ožujku prošle godine predstavio svoj prvi model, sportski sedan Speed Ultra 7 (SU7), proizveden u novoj tvornici. Ironično, samo mjesec dana ranije Apple je ugasio svoj desetogodišnji projekt izrade „Apple Cara“.

Uz funkcije autonomne vožnje i operativni sustav koji povezuje automobile s pametnim telefonima i kućanskim uređajima, Xiaomi naglašava i ulaganja u vlastiti razvoj automobilskih komponenti i opreme – od posebnih aluminijskih legura i ultračelika do kalupa za lijevanje karoserija.

Kupci su objeručke prihvatili tu viziju. Nakon što je SU7 postao jedan od najprodavanijih automobila na nemilosrdnom kineskom tržištu, novopredstavljeni SUV YU7, zamišljen kao izravni konkurent Teslinom Modelu Y, u samo tri minute prikupio je 200 tisuća prednarudžbi. Lei je taj odaziv nazvao 'čudom'.

- Zovite me direktorom tvornice Lei - napisao je milijarder na društvenim mrežama, hvaleći prednosti svojih tvornica automobila i pametnih telefona.

Xiaomi već gradi drugu fazu pogona za električna vozila, čime želi udvostručiti kapacitete i doseći planiranu godišnju proizvodnju od 350 tisuća vozila. U Wuhanu je u izgradnji i tvornica klima-uređaja. Time se kompanija jasno uklapa u poziv Pekinga domaćim tvrtkama da razvijaju 'nove, kvalitetne proizvodne snage'.

Pozitivni komentari stigli su i iz People’s Dailyja, glasila Komunističke partije, koji je povukao paralelu između kineskih inženjera 1950-ih koji su prebirali po uvoznom čeliku u potrazi za dijelovima za automobile i današnje proizvodnje u kojoj u Xiaomijevoj tvornici radi više od 700 robota.

Xiaomi strategiju širi i na drugo ključno područje nadmetanja s američkim tehnološkim divovima – razvoj vlastitih čipova. Po uzoru na Apple, početkom ove godine predstavio je Xring O1, sustav-na-čipu izrađen u naprednom 3-nanometarskom procesu. Taj procesor pokreće njihove najnovije mobitele i tablete te svrstava Xiaomi među elitne proizvođače poput Applea, Samsunga i Huaweija.

- Vlastiti čip može pomoći Xiaomiju da izgradi integriraniji ekosustav, jer omogućuje besprijekornu komunikaciju među uređajima - rekao je Lam iz Counterpointa, ali i upozorio na ranjivost u slučaju mogućih američkih sankcija. Chipset proizvodi tajvanski TSMC, pisao je FT u lipnju.

Xiaomi planira u idućih deset godina uložiti najmanje 50 milijardi juana (7 milijardi dolara) u razvoj naprednih čipova, dok je dodatnih 200 milijardi juana namijenjeno za razvoj „hardcore“ tehnologija, uključujući operativne sustave i proizvode umjetne inteligencije, u idućih pet godina.

Predsjednik kompanije Lu Weibing prošlog je tjedna na pozivu s investitorima istaknuo da će sposobnost razvoja vlastitih čipova biti ključna razdjelnica među tehnološkim kompanijama:

- U budućnosti će postojati samo dvije vrste tvrtki: one koje razvijaju vlastite čipove i one koje to ne rade. Između njih će nastati generacijski jaz u osnovnoj konkurentnosti - zaključio je.

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju