
Konzum plus i Studenac predvode po rastu prihoda u maloprodaji

Bojkot trgovina 24. siječnja 2025. Konzum
Prihodi u trgovini na malo mješovitom robom u RH svih trgovaca u promatranoj 2024. godini iznosili su 8,41 milijardi eura što je rast od od 8,8 posto
Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) provela je istraživanje tržišta trgovine na malo mješovitom robom, pretežno hranom, pićima i higijenskim proizvodima za domaćinstvo u Republici Hrvatskoj u 2024. godini. U predmetnom istraživanju trgovine na malo mješovitom robom za 2024. godinu uzorak su činili poduzetnici, njih 41, koji prema ostvarenim prihodima predstavljaju najznačajnije poduzetnike koji djeluju na tržištu trgovine na malo mješovitom robom.
U odnosu na 2023. godinu, u 2024. godini je tri trgovca manje. To su La-Vor Trade i Decentia, koje je preuzeo Studenac, odnosno TP Varaždin, kojeg je preuzeo Narodni trgovački lanac (NTL). Međutim, uvodno se naglašava da su sami kvalitativni i kvantitativni pokazatelji o prodajnim mjestima u kojima su ranije poslovali La-Vor Trade i Decentia obuhvaćeni kroz upitnike Studencu i NTL-u te postoji kontinuitet praćenja stanja na tržištu i u odnosu na ta prodajna mjesta.
Usporavanje rasta prihoda
Prihodi u trgovini na malo mješovitom robom u RH svih trgovaca iz uzorka AZTN-a u promatranoj 2024. godini iznosili su 8,41 milijardi eura. U 2024. bilježi se nominalan rast prihoda u iznosu od 679 milijardi eura u odnosu na prethodnu 2023. godinu, u kojoj su iznosili 7,73 milijardi eura te proizlazi rast od 8,8 posto.
U odnosu na rezultate istraživanja za 2023. godinu, bilježi se usporavanje rasta prihoda u trgovini na malo mješovitom robom svih trgovaca iz uzorka, kada je bilježio dvoznamenkasti rast prihoda (1,07 milijardi eura, odnosno 16,1 posto).
Ovo je na određeni način u korelaciji s padom indeksa potrošačkih cijena u dijelu koji se odnosi na komponentu 'Hrana i bezalkoholna pića', koju prati Državni zavod za statistiku. Naime, relevantni indeks potrošačkih cijena za tu komponentu u 2024. godini iznosio je 3,9 posto, dok je isti u 2023. godini iznosio 12,7 posto. Stoga je razumno zaključiti i pretpostaviti da su na nominalan rast prihoda trgovaca koji se bilježi u 2024. godini u određenoj mjeri imala učinak inflatorna kretanja.
Rast prodajnih mjesta
U 2024. godini bilježi se ukupno 5.266 prodajnih mjesta svih trgovaca iz uzorka AZTN-a, što je 126 prodajnih mjesta više u odnosu na prethodnu 2023. godinu (5.140 prodajnih mjesta), što predstavlja rast od 2,5 posto. Najveći rast broja prodajnih mjesta bilježe male prodavaonice. Rast broja prodajnih mjesta slabije je izražen nego u prethodnoj 2023. godini, kada se bilježilo 144 prodajna mjesta više u odnosu na 2022. godinu, što je tada predstavljalo rast od 2,9 posto.
Struktura i trendovi tržišta
Najveći trgovac na malo mješovitom robom u 2024. godini je Konzum plus. Njegov tržišni udio u promatranoj 2024. iznosio je 20-30 posto i bilježi promjenu trenda, odnosno Konzum plus bilježi blagi pad tržišnog udjela u odnosu na 2023., uz jednoznamenkasti rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom. U 2024. godini je imao 636 prodajnih mjesta.
Ovdje se naglašava kako se gore navedeni podatak o tržišnom udjelu Konzuma plusa, kao i svi ostali tržišni udjeli poduzetnika prikazuju u rasponu podataka, a ne u točnom iznosu iz razloga što su isti izvedeni iz dostavljenih podataka koji su od poduzetnika naznačeni kao poslovna tajna.
Nadalje, bilježi se nastavak rasta prihoda u trgovini na malo mješovitom robom članica Schwarz Grupe. Lidl u promatranoj 2024. godini bilježi jednoznamenkasti rast prihoda prema relativnim pokazateljima. Tržišni udio Lidla u 2024. iznosio je 10-20 posto. Druga članica Schwarz grupe, Kaufland, također bilježi jednoznamenkasti rast prihoda i tržišni udio u iznosu 5-10 posto. Zbirno, obje članice Schwarz grupe u 2024. bilježe tržišni udio 20-30 posto. Ujedno se bilježi trend blagog smanjenja tržišnog udjela Schwarz grupe u 2024. godini u odnosu na 2023.
Od 41 poduzetnika u uzorku, njih 35 bilježi rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom u promatranoj 2024. godini.
Najveći nominalni rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom bilježe Konzum plus, zatim slijedi Studenac (oba bilježe rast prihoda u iznosu većem od 100 milijuna eura). Treći po rastu prihoda je Lidl, a slijede ga Plodine, Spar i Kaufland (sva četiri bilježe rast prihoda u iznosu od 50 do 100 milijuna eura). Nakon njih su NTL, Tommy, Eurospin i KTC (sva četiri bilježe rast prihoda u iznosu od 20 do 50 milijuna eura).
U 2024. godini, regionalni trgovci koji su ostvarili značajniji rast prihoda u nominalnom iznosu su Boso (između 10 i 20 milijuna eura), Ribola, Djelo Vodice, Trgovina Krk, Bakmaz, NewMIP te Slavonija Bošković, koji bilježe rast prihoda u iznosu od 5 do 10 milijuna eura.
Studenac je u 2024. godini po broju prodajnih mjesta i dalje na prvom mjestu (1.411 prodajnih mjesta), no ista su pretežno malog formata, tipa male prodavaonice i samoposluge. Najveći porast tržišnog udjela unutar prvih deset trgovaca na malo mješovitom robom u 2024. godini u odnosu na 2023. bilježe Studenac i NTL, zatim slijede Plodine i KTC.
Promatrajući postotni rast prihoda unutar prvih deset trgovaca na malo, dvoznamenkasti rast prihoda bilježe NTL, Studenac, KTC i Plodine.
Od regionalnih trgovaca na malo dvoznamenkasti rast prihoda u postotnom iznosu u 2024. godini bilježe Slavonija-Bošković, Boso, Bakmaz, Ribola, Prehrana Trgovina, Djelo Vodice, Dergez i PPK Bjelovar.