
Danska kontejnerska kompanija A.P. Moller-Maersk snizila je svoju prognozu za globalno tržište kontejnerskog prijevoza zbog, kako su istaknuli, trgovinskog rata kojega je potaknuo Donald Trump najavom carina. Maersk tako za ovu godinu predviđa da će se obujam globalnog tržišta kontejnerskog prijevoza kretati od pada od jedan posto do rasta od četiri posto, navodeći kao razlog ‘povećanu makroekonomsku i geopolitičku neizvjesnost‘. Kako prenosi Bloomberg, još u veljači Maersk je prognozirao rast tog tržišta od oko četiri posto.
– S porastom trgovinskih napetosti i neizvjesnosti, globalni lanci opskrbe ponovno su u središtu pozornosti – komentirao je Vincent Clerc, glavni izvršni direktor Maerska, dodajući da za sada carinski rat uglavnom utječe na američko-kineske odnose te da ostatak svijeta nastavlja normalno poslovati.
Ipak, carine su već u travnju ‘zagrizle‘ tržište kontejnerskog prijevoza, a obujam trgovine između Kine i SAD-a pao je tijekom eskalacije trgovinskog rata ‘za 30 do 40 posto u oba smjera‘, rekao je Clerc. No Maersk je, kako je napomenuo, manje izložen od drugih brodarskih linija jer je njegova najveća trgovinska ruta između Azije i Europe.
Očekuje se rast prometa u Europi
Maersk, naime, trenutno kontrolira oko 14 posto svjetske kontejnerske flote i upravlja sa 60 luka, a u tijeku je i razvoj terminala u riječkoj luci koju će uskoro kontrolirati. Iz kompanije očekuju porast prometa u Europi, i to zbog ubrzanih ulaganja, između ostaloga i u obranu, pogotovo u Njemačkoj.
Također, zbog krize na Crvenom moru, koja traje već gotovo 18 mjeseci, dobit brodarskih kompanija je porasla, jer zaobilaženje tog područja južnim putem oko Afrike smanjuje višak kapaciteta brodova u industriji. Iz Maerska očekuju da će se poremećaji u Crvenom moru nastaviti i tijekom ostatka godine.
U veljači su iz Maerska naveli da bi to moglo rezultirati ostvarivanjem gornjeg ranga procjene njihove dobiti za 2025. godinu, a kompanija i dalje očekuje EBITDA-u, odnosno dobit prije kamata, poreza, deprecijacije i amortizacije za 2025. u rasponu od šest do devet milijardi dolara.
Dva moguća scenarija
U drugom dijelu godine, globalno tržište kontejnerskog prijevoza suočit će se s dva scenarija: rastućim rizikom smanjenja potražnje ili oporavkom trgovine ako se carine ukinu, rekli su iz Maerska. Očekuje se rast u skladu s tržištem.
– Izgledi za globalnu potražnju za kontejnerima tijekom ostatka godine ostaju vrlo neizvjesni, oblikovani brzo promjenjivim krajolikom trgovinske politike i rastućim rizicima od recesije u SAD-u – dodali su.
U drugom tromjesečju i dalje se, pak, očekuje rast, ‘osobito ako brodari iskoriste 90-dnevnu pauzu recipročnih tarifa tako što će unaprijed utovariti pošiljke i povećati zalihe‘, zaključili su iz Maerska.