Sumorna atmosfera vlada u prvim tjednima predizborne kampanje u Berlinu, usred sve veće zabrinutosti oko stanja njemačke industrije koja je okosnica najvećeg europskog gospodarstva.
Thyssenkrupp, najveći njemački proizvođač čelika, otkrio je planove za smanjenje svoje radne snage za 40 posto, zadajući najnoviji udarac njemačkoj industriji upozorivši na prekomjernu ponudu u Europi i porast jeftinog uvoza iz Azije. U ponedjeljak je priopćeno da se namjerava ukinuti oko pet tisuća radnih mjesta do 2030. kroz prilagodbe u proizvodnji i administraciji. Uz smanjenje radnih mjesta, Thyssenkrupp Steel Europe naveo je da planira zatvoriti pogon za preradu i smanjiti proizvodni kapacitet za četvrtinu, prenosi Financial Times.
Drastični planovi restrukturiranja u Thyssenkrupp Steelu dolaze u trenutku kada njegov matični konglomerat Thyssenkrupp pokušava uvjeriti EP Corporate Group češkog milijardera Daniela Křetínskýja da poveća svojih 20 posto udjela u čeličani na 50 posto - sporni proces koji je u kolovozu potaknuo sedam direktora, uključujući šefa, na ostavku u znak protesta.
- Svjesni smo da će ovaj put zahtijevati mnogo toga od velikog broja ljudi, posebno zato što ćemo morati ukinuti veliki broj radnih mjesta u sljedećih nekoliko godina kako bismo postali konkurentniji - rekao je Dennis Grimm, novoimenovani šef odjela čelika.
Proizvođač čelika rekao je da EP Group podržava planove restrukturiranja. U nizu otpisa tijekom protekle dvije godine, od kojih je posljednji došao ovog mjeseca, Thyssenkrupp je smanjio vrijednost svoje čeličane za tri milijarde eura. Jürgen Kerner, zamjenik predsjednika sindikata IG Metall koji sjedi u Thyssenkruppovom nadzornom odboru, rekao je da, iako se tvrtka suočava s ozbiljnom situacijom, njeni planovi predstavljaju ‘objavu rata radnoj snazi‘.
Kompanije poput Volkswagena i automobilskog dobavljača Boscha posljednjih su mjeseci također najavile otpuštanje desetaka tisuća radnika, upozoravajući na usporavanje prodaje novih automobila u Europi. Opadajuće europsko tržište automobila, gdje se potražnja u posljednjih pet godina smanjila za otprilike dva milijuna vozila - pogodilo je proizvođače čelika zajedno s ostalim dobavljačima automobila.
Bosch u velikoj krizi
Njemački industrijsku gigant Bosch planira otpustiti pet tisuća zaposlenika, rekla je glasnogovornica u petak. Planirano smanjenje broja radnih mjesta dolazi dok njemačke automobilske kompanije pokušavaju smanjiti troškove kako bi ostale konkurentne na međunarodnom tržištu, prenosi DW. Glasnogovornica Boscha rekla je da će oko 3.800 radnika biti otpušteno u Njemačkoj, a da će točan broj otpuštanja dogovoriti u razgovoru s predstavnicima radnika. U odvojenom priopćenju, Bosch je naglasio da mora napraviti značajna ulaganja u nove tehnologije.
- Moramo prilagoditi naše strukture promjenjivom tržišnom okruženju i smanjiti troškove na održiv način kako bismo pojačali svoju konkurentnost - rekao je upravitelj Boscha Stephan Hölzl.
Tvrtka je također ukazala na opću stagnaciju na tržištu. Globalna proizvodnja vozila ove će godine stagnirati na oko 93 milijuna jedinica, čak i malo pasti u usporedbi s prethodnom godinom. Prema Boschu, proizvođačima je potrebno znatno manje dijelova za izradu električnih vozila, što također čini proces manje radno intenzivnim u odnosu na klasičnu automobilsku industriju.
Bosch je najavio da također planira ukinuti do 1300 radnih mjesta između 2027. i 2030. u svom odjelu koji proizvodi upravljačke sustave za automobile i kamione, sa sjedištem u Swäbisch Gmündu u jugozapadnoj njemačkoj pokrajini Baden Württemberg. Čelnik radničkog vijeća Boschovog automobilskog odjela u Njemačkoj, Frank Sell, nazvao je planirana otpuštanja ‘šamarom‘ i obećao otpor tom potezu.
Masovna otpuštanja u Volkswagenu
Volkswagen, njemački automobilski div, planira zatvoriti najmanje tri proizvodna pogona u Njemačkoj te otpustiti desetke tisuća radnika. Sve veća konkurencija jeftinijih električnih automobila iz Kine izaziva zabrinutost u cijeloj automobilskoj industriji zbog neizvjesne budućnosti, prenosi HRT. Najveći europski proizvođač automobila ove je godine zabilježio pad prodaje od četiri posto u usporedbi s prošlom godinom. Dobit kompanije u trećem tromjesečju smanjila se za značajnih 42 posto u odnosu na isto razdoblje prethodne godine. Zbog ovakvih rezultata, tvrtka je po prvi put razmatrala mogućnost zatvaranja proizvodnih pogona u Njemačkoj.
- Proizvodna lokacija u Njemačkoj za nas ima veliko značenje i borit ćemo se za svako radno mjesto u Njemačkoj, to je sigurno. Ali uvjet za to je smanjenje troškova u svim segmentima poslovanja kako bismo postali fleksibilniji u pogledu cijena i bili konkurentniji - rekao je Oliver Blume, izvršni direktor Volkswagena.
U deset Volkswagenovih tvornica u Njemačkoj zaposleno je oko 300 tisuća radnika. Suočena s planovima za zatvaranje najmanje tri pogona i ukidanje desetaka tisuća radnih mjesta, tvrtka od svojih zaposlenika traži da pristanu na smanjenje plaća za deset posto.
- To su vrlo drastični rezovi koji izazivaju strah. Moramo vidjeti kako ćemo prehraniti naše obitelji i što je sljedeće za ovu regiju, jer ovo ima široke posljedice, i za regiju i zapravo za cijelu Njemačku - kazala je Britta John, djelatnica u Volkswagenu od 1997.
Sjedište tvrtke nalazi se u Wolfsburgu, gradu koji je peti po veličini u Donjoj Saskoj. Volkswagen je središnji dio života većine stanovnika - gotovo svatko radi u tvrtki ili ima člana obitelji ili prijatelja koji je tamo zaposlen. Ekonomija grada uvelike ovisi o uspjehu ovog automobilskog giganta. Financijski problemi tvrtke dobrim su dijelom rezultat slabije prodaje električnih automobila, za koje stručnjaci smatraju da su skuplji i tehnološki zaostaju za kineskom konkurencijom. Uz to, kompanija se još uvijek suočava s izazovima iz prošlih godina.