
Nautičari krenuli nizbrdo, puka sreća što smo autoodredište

Iako sektor pokazuje solidne rezultate, usporedba podataka za 2023. i 2024. otkriva nekoliko važnih trendova u prihodima i izazovima
Turizam ostaje ključan segment hrvatskoga gospodarstva, s vidljivim pomacima u prihodima i dobiti najvažnijih turističkih tvrtki. Iako sektor pokazuje solidne rezultate, usporedba podataka za 2023. i 2024. otkriva nekoliko važnih trendova u prihodima i izazovima s kojima se susreću vodeće tvrtke.
Dobit pala, dividenda rasla
Valamar, i dalje najvažniji igrač na tržištu, bilježi vidljiv pad neto dobiti od 5,7 posto 2024. unatoč solidnom rastu prihoda. Iako su prihodi impresivno rasli, pad neto dobiti odražava povećanje operativnih troškova, osobito plaća, energetske potrošnje i održavanja objekata. Prema nedavno objavljenim konsolidiranim rezultatima poslovanja u prošloj godini, Valamarovi poslovni prihodi narasli su za 12 posto i dosegnuli 417 milijuna eura, a operativna dobit (prilagođena EBITDA) iznosila je 121 milijun eura uz rast od 10 posto. Održana je glavna skupština dioničara i, prema izvješćima, grupacija predlaže isplatu dividende od 0,24 eura po dionici za 2024., što je devet posto više nego prethodne godine; isplata je planirana za 25. lipnja 2025. Dividenda će se isplatiti iz zadržane dobiti iz 2016. i 2021.
– Valamarova strategija do 2026. cilja nastavak dvoznamenkastoga godišnjeg rasta poslovanja i realizaciju investicijskog ciklusa vrijednoga 450 milijuna eura koji uključuje najveće ulaganje u hrvatskom turizmu, Pical Resort s pet zvjezdica u Poreču, čije je otvorenje planirano početkom 2026. Investicija vrijedna 200 milijuna eura realizira se prema najvišim standardima održivog razvoja te će biti ključan projekt Valamarova rasta u idućem razdoblju. U tijeku je i završetak radova na Arba Resortu s četiri zvjezdice, ukupno vrijednoga 54 milijuna eura, koji će povećati prepoznatljivost Raba kao odredišta obiteljskog turizma visoke vrijednosti – poručili su iz kompanije.
Osim toga, Valamar je 2024. nastavio ulagati u obnovljive izvore energije i projekte energetske učinkovitosti fokusirajući se na solarne panele i električna vozila. Udio hrane i pića od domaćih proizvođača iznosio je 78 posto, a Valamar je, napominje se, proglašen i najpoželjnijim poslodavcem u turizmu i ugostiteljstvu u Hrvatskoj. U fokusu za 2025. odmorišni je turizam radi ostvarenja dvoznamenkastoga godišnjeg rasta i nastavka ulaganja u ekskluzivna ljetovališta i održivi turizam.
Strateška optimizacija
Maistra je 2024. zabilježila rast prihoda od 6,3 posto uz rast dobiti od 8,4 posto, što upućuje na zdravu poslovnu dinamiku. Ta kompanija, osobito njezini luksuzni hoteli i premium segment, uspješno je optimirala poslovanje smanjivši troškove, posebno energije. Iako makroekonomski uvjeti ostaju izazovni, strategija optimizacije dala je pozitivne rezultate, a očekivani investicijski ciklus od 237 milijuna eura u sljedeće tri godine može dodatno učvrstiti njezin položaj. Maistra ima ambiciozne planove za razvoj turističkog portfelja i izgradnju vlastitih brendova najviše kvalitete – cilj joj je biti predvodnica nacionalnoga turističkog razvoja i prepoznatljivo odredište na Jadranu. No suočava se i s izazovima.
– Prošle je godine zabilježen pad potražnje u kampovima, osobito zbog usporavanja s njemačkog tržišta i smanjenja raspoloživih kapaciteta, ali ukupni kapaciteti omogućuju smještaj više od 34 tisuće gostiju na dan, što je oko četiri posto svih turističkih noćenja u Hrvatskoj – stoji u financijskom izvješću u kojem Uprava isto tako navodi da se u Maistri razborito upravlja rizikom likvidnosti i novčanog toka te redovito prate projekcije likvidnosti i interni financijski izvještaji, što, kažu, omogućuje održavanje financijske stabilnosti i sposobnost podmirenja svih obveza.
Maistra planira daljnje širenje i unaprjeđivanje svoje ponude izgradnjom i razvojem vlastitih brendova turističkih proizvoda najviše razine kvalitete sadržaja i usluga. Njezin je cilj postati vodeći hotelijer u Hrvatskoj u domeni luksuznih hospitality-proizvoda, posebno u segmentu s četiri i pet zvjezdica, a nastavlja i opsežne projekte gradnje i obnove turističkih objekata i kompleksa te podizanje razine kvalitete usluga, što je potvrđuje kao jednog od najambicioznijih investitora u hrvatski turizam.
– Cilj je jačanje tržišne pozicije i razvoj portfelja uz ambiciju širenja izvan postojećih odredišta i pozicioniranje među najbolje turističke tvrtke na Mediteranu – poručili su iz kompanije.
Teško do kvalitetnih zaposlenika
Globalna hrana, koja djeluje u sektoru restorana, zabilježila je lani znatan rast prihoda i dobiti. Porast prihoda od 23,9 posto i dobiti od 27,7 posto pokazuje uspješno širenje tržištem. Taj uspjeh rezultat je dobroga poslovnog modela u franšizama kao što je McDonald's, a izazovi su u kontroli troškova (inflacija, nabava) i zapošljavanju, kojih ima u cijelom sektoru. Kako je objasnio direktor McDonald'sa Hrvatska Pavel Pavliček, na poslovanje te kompanije u našoj zemlji najviše utječe turizam. Hrvatska je autmobilsko odredište, na ključnim je europskim prometnim pravcima, što je za Globalnu hranu važno jer je brojni gosti koji k nama dolaze ciljano ili samo prolaze kroz Hrvatsku mogu lako posjetiti i u restoranima na autocesti koje je otvorila u posljednjih nekoliko godina.
– Svaki porast broja turista osjetimo i mi u restoranima, posebno ljeti, no isto tako u slučaju bilo kakve promjene to može utjecati na naše poslovanje. Osim toga, izazov nam je nedostatak radne snage. Kao i mnoge druge europske zemlje suočavamo se s negativnim demografskim trendovima poput starenja i smanjenja broja stanovnika, što dodatno otežava pronalazak kvalitetnih, kvalificiranih zaposlenika. S druge strane, kontinuiran rast cijena sirovina i namirnica te inflacija utječu na naše troškove poslovanja, ali i na potrošačku moć naših gostiju, što mijenja njihove navike – rekao je Pavliček i dodao da je jedan od njihovih prioriteta širenje i otvaranje novih restorana.
Planiraju, najavljuje, zadržati dosadašnji tempo i svake godine otvoriti nekoliko novih lokacija zato što i dalje vide prostor za rast. Sljedeće otvorenje planirano je u Dugopolju i restoran je već u završnoj fazi gradnje.
Razvoj odredišta
Plava laguna zabilježila je 2024. pad prihoda od 3,4 posto, ali dobit joj je porasla za 13,7 posto. To povećanje pokazuje da je učinkovito optimirala poslovanje, posebno u segmentu hotelskih usluga. Unatoč padu prihoda nastavlja ulagati u kvalitetu usluga i infrastrukture, što će, nadaju se u tvrtki, osigurati njezin dugoročni rast. Lani je ostvareno ukupno 5,4 milijuna noćenja, što je blag pad (od 0,8 posto) u odnosu na prethodnu godinu, prije svega zbog nepovoljnih vremenskih uvjeta u rujnu i sezonskih pomaka u potražnji. Kapitalna ulaganja lani su bila gotovo 41 milijun eura i usmjerena su u osuvremenjenje smještajne infrastrukture, energetsku učinkovitost i razvoj odredišta.
– Društvo Plava laguna kontinuirano ulaže u razvoj odredišta, između ostalog, organizacijom prestižnih sportskih manifestacija poput ATP-ova turnira 'Plava laguna Croatia Open Umag', koji je 2024. održan 34. put zaredom, i triatlonske utrke 'Plava laguna Ironman 70.3 Poreč, Istra – Hrvatska'. Potkraj prošle godine društvo Plava laguna sklopilo je novi trogodišnji ugovor za održavanje utrke 'Ironman 70.3', što je osiguralo nastavak suradnje i omogućuje daljnji razvoj i promidžbu sportskog turizma u regiji – poručuju iz kompanije.
Arena Hospitality Group također je zabilježio rast prihoda od 7,3 posto i drastičan porast neto dobiti – od 42,4 posto. Rezultati upućuju na učinkovito upravljanje operativnim troškovima i racionalizaciju poslovanja. Povećanje bruto dobiti od 400,5 posto posebno je impresivno, što znači da je Arena uspješno iskoristila resurse za generiranje viših marži. Sve je to rezultat kontinuiranog širenja portfelja, strateških ulaganja u razvoj novih i repozicioniranih objekata te poboljšane operativne učinkovitosti. Posebno se ističe snažan rast prihoda u svim regijama, osobito u Hrvatskoj kao ključnom tržištu, te normalizacija poslovanja u Njemačkoj, što je nadmašilo rezultate iz rekordne 2019. RevPAR (prihod prema raspoloživoj jedinici) porastao je na 55 eura, što je povećanje od 8,5 posto u odnosu na prethodnu godinu. Zbog tih rezultata Uprava je predložila 47-postotno povećanje dividende u odnosu na 2023., s ukupnom isplatom od oko 5,5 milijuna eura. Predsjednik Uprave Reli Slonim istaknuo je da rezultati potvrđuju uspješno upravljanje, prilagodbu tržišnim uvjetima te posvećenost kontinuiranom unaprjeđivanju ponude i iskustva gostiju, ali dioničari i dalje protestiraju zbog visine plaća Uprave, koje su među najvišima u državi.
Problemi u nautici
Nautika i restoranski sektor, posebno tvrtke poput Croatia Yachtinga i Nautike centra Nava, također su prikazale pozitivne trendove unatoč globalnim izazovima. Croatia Yachting ostvario je skroman rast prihoda od pet posto, a Nautika centar Nava zabilježio je pad prihoda od 34,5 posto. Ti rezultati pokazuju da u nautičkom sektoru ima izazova jer visoki kapitalni troškovi, konkurencija i fluktuacije u potražnji mogu znatno utjecati na financijske performanse.