Umjetna inteligencija (AI) postaje katalizator promjene u poslovnim procesima i polako, ali sigurno oblikuje budućnost poslovanja na globalnoj razini. Kompanije zbog toga užurbano rade na tome kako što bolje iskoristiti AI, zaključak je konferencije ‘Velika promjena, velike mogućnosti: Hrvatsku pokreće ekonomski oporavak i digitalna revolucija‘.
Panel u sklopu konferencije organizirali su Američka gospodarska komora (AmCham) u Hrvatskoj i Enterprise Investors (EI), jedna od vodećih private equity kompanija u središnjoj i istočnoj Europi, ujedno i vlasnica Studenca i slovenskog Intersporta.
Izvršna direktorica AmChama Andrea Doko Jelušić je istaknula da kompanije vrlo ubrzano rade na tome kako upotrijebiti umjetnu inteligenciju u svojim poslovnim procesima.
- To je svakako dobra vijest, jer je digitalizacija ono što može podići produktivnost i konkurentnost hrvatskog gospodarstva - ustvrdila je.
Hajdi Ćenan iz udruge Cro Startup! je rekla da u udruzi nastoje startupovima olakšati poslovanje i pokretanje poslova iz Hrvatske, pri čemu je Hrvatska u regiji specifična upravo po značajnom broju startupova iz tehnologije umjetne inteligencije.
Na državi je da napravi regulatorni i porezni okvir koji bi poticali startupe i iz inozemstva da dođu u Hrvatsku i razvijaju AI rješenja, rekla je Ćenan, ocijenivši i da razvoj cjelokupnog startup ekosustava praktički nema podršku države.
Kolak: Ulaganje u elektroenergetsku mrežu treba biti imperativ
Predsjednik Uprave Končara Gordan Kolak je rekao da je Končar kao najveća regionalna elektroindustrija najviše zainteresiran za digitalizaciju elektroenergetske infrastrukture.
- Digitalizacija se nameće kao jedini smisleni odgovor na izazove koji nas u budućnosti u elektroenergetici očekuju - poručio je Kolak, između ostalog istaknuvši da Končar, anticipirajući budući razvoj elektroenergetike, snažno ulaže u digitalna rješenja, prije svega u razvoj svojih mikro mreža za nadzor i upravljanje energetskim tokovima.
Energetsku tranziciju su uglavnom pokrenule klimatske promjene, a Kolak smatra da tu treba biti puno brži.
- Ako pogledamo koliko je u Hrvatskoj u prošloj godini instalirano objekata na obnovljive izvore energije - to je više nego nedostatno da bismo govorili o dostizanju ciljeva do 2035. i 2050. - rekao je Kolak.
Stoga smatra da je snažnije ulaganje u elektroenergetsku, prijenosnu distributivnu mrežu, njenu obnovu i modernizaciju, imperativ koji se nameće sam po sebi. Kolak kaže da toga treba biti svjestan, a promjene su potrebne ne samo u Hrvatskoj već u cijeloj Europi, koja mora voditi računa o tome ima li dostatne proizvodne i implementacijske kapacitete da se te promjene i dogode.
Digitalizacija u trgovini i poljoprivredi
Voditeljica inovacija u trgovačkom lancu Studenac Nina Mimica apostrofirala je korištenje napredne analitike i strojnog učenja, gdje se na temelju velike baze podataka pokušavaju kreirati buduće promotivne akcije za kupce.
Cilj je da naše odluke budu relevantnije, istaknula je.
Upitana o budućnosti radnih mjesta u trgovini, s obzirom na ubrzanu digitalizaciju i automatizaciju, Mimica je ocijenila da je hrvatsko tržište i dalje tradicionalno te da se ne može mjeriti sa SAD-om, Azijom, pa ni Zapadnom Europom.
- Treba raditi pametan balans između ljudstva i prisnog kontakta, koji naši kupci cijene - i tehnologije. Jedno ne isključuje drugo, tehnologija mora služiti na svrhu čovječanstvu - pomoći i ubrzati procese, a ne zamijeniti čovjeka - izjavila je.
Miljan Ždrale, voditelj poljoprivrednog sektora za središnju i jugoistočnu Europu u Europskoj banci za obnovu i razvoj (EBRD), izjavio je da korištenje digitalnih inovacija u poljoprivredi, poput senzora, satelita i blockchain tehnologije, osim što pozitivno utječe na efikasnost i profitabilnost, neophodno je u borbi protiv klimatskih promjena.
Pan Pek i Studenac još nisu na prodaju
Enterprise Investors (EI) upravlja s više investicijskih fondova, a u Hrvatskoj u vlasništvu ima pekarsku industriju Pan-Pek i trgovački lanac Studenac, a tu je i regionalni lanac trgovina sportskom opremom Intersport.
Upitan o planovima na hrvatskom tržištu, partner u EI-u za Jadransku regiju Michal Kedzia je rekao da u regiji konstantno promatraju prilike za akvizicije novih kompanija, no ne navodeći konkretne detalje, s ‘obzirom da je prerano‘.
S druge strane, kompanije koje trenutno imaju u vlasništvu uskoro će objaviti nove akvizicije, najavio je.
Studenac s oko 1.200 dućana ima najveću maloprodajnu mrežu u Hrvatskoj, pri čemu je u Hrvatskoj preuzeo niz lokalnih trgovačkih lanaca, a na pitanje razmatra li se prodaja Studenca i Pan Peka, Kedzia je rekao da se poslovni koncept fonda temelji na kupnji i kasnijoj prodaji, a iako će vrijeme za to jednom doći, u ovom trenutku nije u planu.
- U oba slučaja vrlo smo zadovoljni s poslovanjem. Trenutno nemamo u planu prodati nijednu od te dvije kompanije - izjavio je.
Kada je riječ o Intersportu, lani je najavljena njegova prodaja, no sredinom ove godine od toga se odustalo, a kako je pojasnio Kedzia, ocijenjeno je da nije najbolji trenutak za prodaju, pri čemu je fokus stavljen na daljnje podizanje vrijednosti tog poslovanja.