Tvrtke i tržišta
StoryEditor

Oduka o prodaji Pro-Klime njemačkom Wolfu bila je dalekovidan potez

19. Travanj 2024.
Pro-Klimafoto Ratko Mavar

Čini se da je unatoč svim scilama i haribdama s kojima se suočava gospodarstvo dobra samoborska poduzetnička klima i dalje stabilna. Njoj kumuje, i metaforički i doslovno, među ostalima, i Pro-Klima, kompanija čije je sjedište u Gradni pokraj Samobora. No, što je još zanimljivije, susjeda je tržišnom lideru u toj djelatnosti proizvođača i prodavača velikih sustava klimatizacija – Klimaopremi. Iako susjede, te dvije tvrtke nisu konkurencija jedna drugoj. Naprotiv, što bi se reklo – kompatibilne su.

Potvrdio nam je to predsjednik Uprave Klimaopreme Sergio Galošić, koji je ljubazno pristao na razgovor s Liderom i koji jako cijeni kolegu Tomislava Cikača, predsjednika Uprave Pro-Klime. Kako nam kažu neki Samoborci, riječ je o pristojnim menadžerima tih kompanija; ističu pritom i njihovu poslovnost i međusobnu korektnost.

–​ Pro-Klima izvrsna je kompanija u kojoj rade stručni ljudi i naša je suradnja izvrsna. Obje kompanije bave se ventilacijskim sustavima, s tim da Pro-Klima proizvodi klimatizacijske komore, a Klimaoprema distribucijske elemente, što znači da ponuda tih dviju kompanija čini paket. Zaista mogu reći da izvrsno surađujemo – u superlativima nam je Galošić govorio o Pro-Klimi.

Dobrosusjedski odnosi

Slično smo čuli i od dobrih poznavatelja samoborskih prilika – da su odnosi dviju susjeda vrlo dobri. Riječ je, inače, o kompanijama koje su do 2015. bile vlasnički povezane (Tomislav Rukavina bio je vlasnik), kad je Pro-Klimu preuzela njemačka grupacija Wolf koja pokriva cijeli spektar suvremene tehnologije grijanja i ventilacije. Pri tome treba uzeti u obzir da je Wolf u rujnu 2022. postao dio talijanske grupacije Ariston, zastupljene u cijelom svijetu sa sustavima grijanja i opskrbe toplom vodom.

U Hrvatskoj je Pro-Klima važan igrač u toj djelatnosti: po snazi je treća s prihodima iz 2022. od 27,9 milijuna eura i udjelom u ukupnim prihodima djelatnosti (299,8 milijuna eura) od 9,4 posto. Najjača je Klimaoprema, koja ima velik udio od 43,3 posto (128,8 milijuna eura), a slijedi MB Frigo Grupa s dvostruko većim udjelom od Pro-Klime (13,1 posto, odnosno 38,8 milijuna eura prihoda).

Činjenica da je Pro-Klima u vlasništvu njemačke grupacije Wolf mnogo joj znači na dva polja – u robnom plasmanu, ali i financijskoj potpori u razvoju projekata. Udio izvoza u prihodu prilično je visok: 2022. iznosio je 69,3 posto, što je ipak nešto manje u odnosu na prethodne godine kad je bio 77,9 posto (2021.) i 74,1 posto (2020.). Budući da je kompanijski prihod rastao posljednjih godina, a udio izvoza se smanjivao, možemo pretpostaviti da je dio poslovnih aktivnosti povećan na domaćem tržištu. Od važnijih projekata u Hrvatskoj možemo spomenuti isporuku klimatizacijskih komora zagrebačkom hotelu Zonar (bivša Panorama), zatim proizvođaču farmaceutske opreme ACG-u Europe (Lukaps) ili pak ogulinskom Bjelinu (u vlasništvu švedskog biznismena hrvatskih korijena Darka Pervana).

Kompanija, inače, ima zastupstva na Bliskom istoku, u Austriji, Rumunjskoj, Slovačkoj, Poljskoj, Nizozemskoj, Ukrajini i zemljama bivše Jugoslavije (osim u Crnoj Gori). Dakle, njemački vlasnik svakako može pomoći u izvoznoj aktivnosti kompanije, no, kao što smo naveli da Pro-Klima i Klimaoprema rade ‘u paketu‘, takvu korist može imati i kompanija u Rukavininu vlasništvu. Ne treba isključiti da je Rukavina pri prodaji Pro-Klime Wolfu računao i na taj aranžman, štoviše, vjerojatno je to i učinjeno tako, što pokazuje dalekovidnost odluke da Nijemcima proda tvrtku koju je, kao i Klimaopremu, sâm stvarao osnovavši još davne 1967. obrt koji je 1993. prerastao u kompaniju.

Više o poslovanju kompanije i cijelog sekotra te snagama i slabostima Pro-Klime pročitajte u ostatku teksta u novom broju tiskanog i digitalnog izdanja Lidera.

13. lipanj 2024 22:34