Tvrtke i tržišta

Pad kineskih ulaganja u EU: Slaba potražnja i političke napetosti

Tvornica CATL-a u Debrecenu simbol je kineskog ulaganja koje sada preispituje planove zbog promjena na tržištu električnih vozila

U Debrecenu, drugom po veličini mađarskom gradu, završava se gradnja goleme tvornice baterija kineske tvrtke CATL, namijenjene opskrbi BMW-a, Mercedesa i drugih europskih proizvođača automobila. Projekt vrijedan 7,3 milijarde eura nekoć je simbolizirao val kineskih ulaganja u srednjoj i istočnoj Europi nakon pandemije, no sada se njegov opseg preispituje zbog slabe potražnje za električnim vozilima u Europi, prenosi Financial Times.

Prva faza tvornice povećana je na 40 GWh, dok su dvije sljedeće faze 'na čekanju' ovisno o tržišnim kretanjima. CATL čak razmatra i proizvodnju drugih tehnologija, a ne samo litij-ionskih baterija.

Političke napetosti i pad novih projekata

Prema analitičarima Rhodium Groupa, geopolitičke napetosti, kineska potpora Rusiji i slabiji europski tržišni rast električnih automobila znatno su smanjili interes za nova kineska ulaganja u EU. Peking je dodatno zaoštrio odnose uvođenjem kontrola izvoza rijetkih zemnih metala i minerala, što dodatno komplicira odnose.

U 2024. zabilježen je nagli pad vrijednosti novih kineskih EV projekata u Europi. Mađarska je i dalje glavni primatelj kineskih ulaganja, ali broj novih projekata pao je s 15 u 2023. na samo 7 u 2024. godini. Dio kapitala sada odlazi prema Jugoistočnoj Aziji, gdje tržišta rastu brže i postoji razvijenija industrijska infrastruktura.

EU traži prijenos tehnologije

Europske vlade sve češće traže da kineska ulaganja budu povezana s prijenosom tehnologije, posebno u sektorima poput baterija. No, stručnjaci upozoravaju da kineske kompanije, poput CATL-a, ne pokazuju veliku spremnost na dijeljenje znanja  unatoč primjerima iz prošlosti kada su zapadne kompanije morale prenositi tehnologiju prilikom ulaska na kinesko tržište.

Europska komisija je pojačala kontrolu kineskih ulaganja pomoću regulative o stranim subvencijama (FSR) i uvela carine do 35 posto na neke kineske električne automobile. To bi moglo potaknuti kineske proizvođače da otvaraju tvornice unutar EU, ali analitičari ne očekuju veći val takvih poteza zbog dodatnih rizika i strožih pravila.

Istodobno, politička klima u Europi postaje sve nepovoljnija za kineska ulaganja zbog bliskih odnosa Pekinga i Moskve te pritiska SAD-a na europske partnere da ograniče suradnju s Kinom. Unatoč izazovima, utjecaj Kine i dalje je vidljiv, a Debrecen je zahvaljujući CATL-u postao novo središte industrijskog rasta u Mađarskoj.

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju