Tvrtke i tržišta
StoryEditor

Petrol ulazi u fazu diverzifikacije nakon uspješne kupnje Croduxa

03. Svibanj 2025.
foto Ratko Mavar
Akvizicijom Croduxa kompanija je za 191,7 milijuna eura preko noći više nego udvostručila broj benzinskih postaja – s 93 na 203

Kompanije koje na ovim prostorima dulje preživljavaju nezaobilazno su obilježene prilagodbom društvenim transformacijama i otpornošću na njihove nepovoljne posljedice. Domaćih primjera ima napretek, a nije iznimka ni slovenski Petrol, čija je istoimena tvrtka prije dvije godine u Hrvatskoj stekla Crodux i tako betonirala drugu poziciju na tržištu maloprodaje motornih goriva. Priča o Petrolu počinje prije osamdeset godina i, slično kao na drugim tržištima propale socijalističke države Južnih Slavena, komplicirana je i isprepleće se s pričama konkurenata s kojima se i danas natječe.

Petrol je formiran 1947. formalnim odvajanjem podružnica Jugopetrola osnovanoga dvije godine prije. Pod imenom Petrol posluje od 1953., kada dobiva registraciju za uvoz naftnih derivata i započinje modernizaciju i gradnju novih benzinskih servisa. Iste godine sagradio je prvu benzinsku postaju kod Nove Gorice, a do kraja 1960. ljubljanski Petrol imao je 31 postaju te se tada, otvorenjem prvoga restorana u Čatežu, počeo baviti i ugostiteljskom djelatnošću.

Prateći sve društvene i ekonomske promjene u regiji, Petrol se razvijao, a nakon raspada Jugoslavije kompanija je uspjela preživjeti i postaviti dobre temelje za regionalno širenje. Danas cijela grupa ima ukupno 594 benzinske postaje u pet zemalja. U Hrvatskoj samostalno nije poslovao sve do 2008., kad je Jozo Kalem prodao većinski udio u svom Euro-Petrolu slovenskom Petrolu, koji je tako ušao na tržište akvizicijom pedesetak postaja. Kalem je ostao još neko vrijeme vlasnički prisutan u tvrtki, a nakon izlaska 2012. ostao je na upravljačkim i savjetodavnim funkcijama i općenito mu se pripisivao Petrolov uspjeh u tim godinama, dijelom i zbog dobrih odnosa sa Slavkom Linićem.

Prožvakao i progutao Crodux

Na stranu prošla vremena, u svakom tumačenju Petrolove aktualne uloge i perspektive akvizicija Croduxa, koja je dovršena 2022., ima ključno mjesto. Tim je potezom kompanija za 191,7 milijuna eura preko noći više nego udvostručila broj benzinskih postaja – s 93 na 203, što se odrazilo i na prihodima. S gotovo 567 milijuna u 2021., Petrolovi su prihodi iduće godine narasli na više od milijardu i 200 milijuna eura, a tržišni je udio praktično udvostručen, s desetak na više od 20 posto. Najvećim jednokratnim širenjem maloprodajne mreže cementirao je poziciju najvećeg igrača na tržištu nakon Ine te je uspostavio geografsku pokrivenost Hrvatske kakva je primjerena nacionalnom trgovcu naftnim derivatima. Što je važnije, Ivan Čermak je prodajom Croduxa omogućio da se cijela grupacija Petrol vrati u konkurenciju u jugoistočnoj Europi i uz maloprodajnu mrežu uspostavi odličan temelj za rast uz pojačanu konkurentnost, ali i brže širenje u Hrvatskoj bez potrebe za dugotrajnim investicijama u infrastrukturu.

– U petogodišnjem razdoblju ukupni prihodi društva prosječno su godišnje rasli za 9,6 posto, a u 2023. iznosili su 1,19 milijardi eura i bili su za 51,1 milijun ili 4,1 posto manji u odnosu na 2022. godinu. U pet godina ukupni su rashodi prosječno rasli za 10,3 posto, odnosno 0,4 postotna boda više nego prihodi, a 2023. negativna neto marža profita iz 2022. preokrenuta je i dosegnula je pozitivnu vrijednost – konstatirao je Nikola Nikšić, Liderov financijski stručnjak i vlasnik Kontera.

Pojednostavnjeno rečeno, gubitak od 3,5 milijuna eura iz 2022. odstupanje je prouzročeno investicijom u kupnju Croduxa, a to potvrđuje i rezultat iz iduće godine, kad je dobit dosegla prijašnju razinu od 20 milijuna eura. Analizirajući podatke o pokazateljima operativne snage, na ukupnoj EBITDA-i i njezinoj marži to je još očitije, jer se skok vrijednosti oba parametara u te dvije godine mjerio astronomskim stopama od 300-tinjak posto, a operativni rezultat EBIT i njegova marža skočili su približno 800 posto.

Cijelu kompanijsku priču pročitajte u tiskanom ili digitalnom izdanju poslovnog tjdnika Lider. 

Članak je dostupan u tiskanom 
i digitalnom izdanju Lidera
03. svibanj 2025 19:02