Tvrtke i tržišta
StoryEditor

Planovi sektorskih prvaka: Vjera u stabilnost i domaću proizvodnju

01. Svibanj 2025.
Sandra Vojković, predsjednica Uprave Pan-peka
U kompanijama koje na domaćem tržištu prednjače u energetici, farmaciji, financijama… pripremljeni su za krizne situacije

Kaotičnost svjetskoga tržišta uzdrmanoga carinskim ratom SAD-a s ostatkom svijeta, otežanom opskrbom zbog ratova u Ukrajini i na Bliskom istoku, klimatskim promjenama, hakerskim napadima… itekako utječe na hrvatske tvrtke. Dok procjenjuju što ih tek čeka do kraja desetljeća, sektorski lideri uzdaju se u dobru pripremljenost za krizne situacije. Neki od njih i znatno profitiraju jer nude inovativne proizvode, konkurenti su na svjetskom tržištu i slijede nove tržišne trendove, primjerice u proizvodnji hrane, financijskoj tehnologiji, zelenoj energiji...

Rješenja za zelenu tranziciju

Predsjednik Uprave Končara Gordan Kolak tvrdi da će se puni zamah zelene energetske tranzicije nastaviti i u godinama koje slijede uzmu li se u obzir vrlo ambiciozni ciljevi Europske unije do 2030. usmjereni na održivi razvoj, jačanje kapaciteta obnovljivih izvora energije i dekarbonizaciju.

– Očekujemo još intenzivnija ulaganja i nastavak rasta potražnje u elektroenergetskoj industriji. Ostajemo usmjereni na rješenja usklađena s europskim ciljevima u zelenoj tranziciji, odnosno na proizvode i rješenja za elektroenergetiku, urbanu mobilnost, obnovljive izvore energije i povezana digitalna rješenja. Posljedica nastavka sve intenzivnije integracije obnovljivih izvora energije, digitalne transformacije i elektrifikacije transporta bit će izražen rast već povijesno visoke potražnje za opremom i rješenjima u navedenim segmentima, posebice u prijenosu i distribuciji električne energije. Riječ je o području koje je jedno od najsnažnijih i najkonkurentnijih poluga u Končarevu proizvodnom portfelju, zbog čega su nam takve tržišne okolnosti posljednjih godina poslužile kao odskočna daska za nikad snažniji rast i transformaciju poslovanja – ističe Kolak.

Hrvatsko gospodarstvo, uza sve izazove i rizike s globalnog tržišta, izbjegne li velike poremećaje, procjenjuju u ponajboljim kompanijama, trebalo bi zadržati solidne stope rasta do kraja ovoga desetljeća

Prema njegovim riječima, važno je ponovno skrenuti pozornost i na aktualnu problematiku nedovoljne elektroenergetske mreže, koja je postala usko grlo zelene tranzicije. Tijekom sljedeća dva desetljeća, prema podacima Međunarodne energetske agencije (IEA), na globalnoj razini trebat će dodati, osuvremeniti ili zamijeniti osamdeset milijuna kilometara elektroenergetske mreže, kolika je njezina današnja globalna dužina, što zahtijeva udvostručenje ulaganja u mrežu do 2030., ukorak s rastom obnovljivih izvora energije.

– Vodeći se dosadašnjim iskustvima i procjenama za daljnji razvoj globalne elektroenergetike, započeli smo novu etapu jačanja konkurentskog položaja na globalnoj razini koja je usustavljena i novom strategijom Grupe Končar ‘Ljudi, tehnologije, investicije – Končar 2030.‘. U sklopu nje nastavljamo intenzivnu transformaciju radi još ozbiljnijeg jačanja globalne prisutnosti suvremenim i digitaliziranim portfeljom proizvoda, rješenja i usluga za energetski, transportni i industrijski sektor – kaže Kolak.

Sigurnost hrane

Domaća proizvodnja općenito, pa tako i proizvodnja hrane, prema riječima predsjednice Uprave Pan-peka Sandre Vojković, ima i imat će ključnu ulogu u budućnosti hrvatskoga gospodarstva.

– Stabilnost opskrbe, sigurnost prehrane i potpora hrvatskoj ekonomiji ne mogu se graditi na uvozu. Zato je iznimno važno ulagati u domaće kapacitete i jačati ih. Kao proizvođač snažno ukorijenjen u hrvatsku industriju i vlastitu proizvodnju Pan-pek proizvede više od dvadeset tisuća tona pekarskih proizvoda na godinu, što je više od devedeset posto naše ukupne prodaje. Primjerice, sa šezdeset milijuna proizvedenih kajzerica i deset milijuna krafni na godinu najveći smo proizvođač tih pekarskih proizvoda u Hrvatskoj. Također smo jedini proizvođač u zemlji s vlastitom proizvodnjom listova za pite, savijače i oblatne, koje nudimo pod brendovima Tena i Pan-pek, kao i u dvanaest robnih marki za velike maloprodajne lance. Vlastita proizvodnja omogućuje nam da tržištu ponudimo širok asortiman i visoku kvalitetu te istodobno pridonosimo razvoju domaće industrije. Ponosni smo i na vodeću poziciju u segmentu polupečenih zamrznutih pekarskih proizvoda, kao i na snažnu prisutnost u veleprodaji, na koju otpada oko 65 posto naše ukupne prodaje. Pan-pek proizvode plasira i na inozemno tržište, izvoz kontinuirano raste. Lani smo zabilježili 40-postotni rast jer smo prepoznati po kvaliteti, cijeni i širini asortimana – kaže Vojković naglašavajući da je široka tržišna zastupljenost rezultat dugogodišnjeg ulaganja u vlastitu proizvodnju, što je Pan-pekov strateški prioritet. Tvrtka nastavlja ulagati u razvoj proizvodnih linija i procesa, ali i u ljude jer u njoj vjeruju da bez stručnih i motiviranih zaposlenika nema ni jake domaće proizvodnje.

U srednjem roku rast će sve manje ovisiti o korištenju Europskih fondova, a sve više o domaćoj produktivnosti i privatnim ulaganjima te stvaranju povoljnog okružja za domaće i strane investicije i investitore

– Naših je osam stotina zaposlenika Pan-pekov temelj te jačanjem njihovih vještina i unaprjeđivanjem posvlastica gradimo dugoročno održiv sustav. Vjerujemo da kombinacija snažne vlastite proizvodnje, kontinuiranih ulaganja i inovativnog pristupa osigurava dugoročnu održivost i konkurentnost i Pan-peka i pekarske industrije te cijeloga hrvatskoga gospodarstva – kaže Vojković.

Streloviti tehnološki razvoj

Ni financijski sektor nije pošteđen izazova s kojima se suočava cjelokupno gospodarstvo, ne samo zbog teškoća na svjetskom tržištu nego i zbog utjecaja novih tehnologija na tradicionalne oblike poslovanja.

Financijskotehnološki sektor karakteriziraju brze promjene i razvoj, stoga je pred nama sigurno vrlo zanimljivih pet godina. Sve više ljudi traži brza i jednostavna digitalna rješenja za tradicionalne financijske usluge, a Aircash kao vodeća hrvatska fintech-kompanija razvija usluge kako bi zadovoljio potrebe suvremenih korisnika. Naša statistika pokazuje da korisnici žele jedno rješenje koje ujedinjuje više usluga i zato Aircash razvijamo kao superaplikaciju s pomoću koje mogu slati i primati novac, plaćati parkiranje i račune, kupovati vinjete i bonove te još mnogo toga – kaže direktor ​Aircashevih operacija Borko Buturac i dodaje da ta tvrtka kontinuirano proširuje bazu koja zasad ima više od milijun korisnika i razvija poslovanje u svim državama Europske unije i Europe općenito, a cilj je i širenje na svjetsko tržište.

Prema njegovim riječima, u Aircashu prate globalne trendove i izazove koji oblikuju poslovanje kako bi ostali konkurentni i osigurali dugoročan rast. Iako su izazovi poput tehnoloških promjena, sigurnosti podataka i održivosti neizbježni, Aircasheva su snaga inovativnost i prilagodljivost radi pružanja najbolje usluge korisnicima.

– Fokusirani smo na kontinuirano unaprjeđivanje procesa i tehnologija te zadržavanje stabilnosti poslovanja u dinamičnom okružju. Bez obzira na tržišne promjene, ostajemo predani stvaranju jednostavnog i učinkovitog rješenja koje korisnicima omogućuje sigurno i brzo upravljanje financijama – ističe Buturac.

Rast standarda građana

U Zagrebačkoj banci očekuju da će hrvatsko gospodarstvo, uza sve izazove i rizike s globalnog tržišta, izbjegne li ono velike poremećaje, zadržati solidne stope rasta do kraja ovoga desetljeća. Unatoč velikom poticanju rasta standarda građana i financijske pozicije korporacijskog sektora i dalje je velik utjecaj različitih fondova Europske unije i bogate cjelokupne raspodjele planirane do kraja 2030. Ipak, u srednjem roku rast će sve manje ovisiti o korištenju europskih fondova, a sve više o domaćoj produktivnosti i privatnim investicijama te stvaranju povoljnog okružja za domaće i strane investicije i investitore – poručuju iz Zagrebačke banke.

Lideri se Fokusiraju na stabilnost, prilagodbu novim okolnostima i razvoj inovacija koje omogućuju pouzdane proizvode usluge u dinamičnom okružju

Također podsjećaju da se financijski sektor neprestano transformira, a globalni trendovi poput digitalizacije i primjene umjetne inteligencije pojednostavnjuju poslovanje i rast operativne učinkovitosti.

– Važno je istaknuti i razvoj (europskoga i hrvatskoga) tržišta kapitala, za koje se očekuje da će osnažiti konkurenciju alternativnih izvora financiranja tradicionalnim bankarskim proizvodima uz prilagođavanje preferencijama klijenata. Budući da su ti trendovi postupni, banke će im se prilagođavati internim inicijativama i projektima, što će utjecati na ponudu proizvoda i usluga, strukturu prihoda i troškova uz očuvanje stabilnih povrata za dioničare, u skladu s dosadašnjim poslovnim rezultatima – kažu u Zagrebačkoj banci koja poslovno planira u sklopu Grupe UniCredit, pri čemu se u obzir uzima mogućnost nepredviđenih promjena na tržištu, pa je fleksibilnost ključan element strategije.

Stoga je fokus na stabilnosti, prilagodbi novim okolnostima i razvoju inovacija koje omogućuju pouzdane financijske usluge u dinamičnom okružju.

Neometana opskrba lijekovima

Političke promjene i carinski ratovi mogu znatno utjecati i na poslovanje farmaceutskog sektora u kojem su stabilni opskrbni lanci ključni za osiguravanje dostupnosti lijekova pacijentima diljem svijeta. U Plivi, koja izvozi na više od šezdeset svjetskih tržišta, svjesni su nestabilne globalne situacije, zato u pripremi imaju planove kako bi osigurali kontinuitet i učinkovitost operacija te neometanu opskrbu lijekovima.

– Teva pozorno promatra najave američkog predsjednika Donalda Trumpa, ali i ostale promjene u okružju, kako bismo mogli pravodobno reagirati i nastaviti konkurentno poslovati. Iako se situacija vezana uz carine na farmaceutske proizvode za sada nije promijenila, ostaje neizvjesno koji će biti sljedeći potezi američke administracije. Kao farmaceutski proizvođač sa složenim globalnim opskrbnim lancem, nadamo se kako će nova administracija u SAD-u ostati pri provedbi prakse bescarinskog statusa za farmaceutske proizvode i niske stope carine za aktivne farmaceutske supstancije, što je iznimno važno za osiguravanje dostupnosti prijeko potrebnih terapijskih rješenja za pacijente – poručuju iz Plive.

Napetosti na svjetskom tržištu dodatno kompliciraju situaciju u kojoj se farmaceutska industrija već nosi s mnogim izazovima poput učestalih promjena regulativa i novih troškova, a istodobno ne može korigirati cijene, što stvara pritisak na održivost poslovanja. Unatoč tomu što će 2025. obilježiti mnogi izazovi i nestabilnost, Pliva planira ulagati u rast i razvoj poslovnih aktivnosti – u unaprjeđivanje farmaceutskog poslovanja i visoke tehnologije. U tvrtki vjeruju da će im unatoč vanjskim izazovima strateška ulaganja u logistiku i partnerstva omogućiti dugoročnu stabilnost i uspjeh. 

01. svibanj 2025 19:02