Tvrtke i tržišta
StoryEditor

[Poslovna scena] Novinar kuha grofovsko i carsko pivo u zgradi stare pakračke pošte

09. Travanj 2022.
Marko Barčan, Pivovara Slavonicafoto Ratko Mavar
Piše: Goran Gazdek

Požeško-slavonska županija već je desetljećima zlatnim kapima označena na vinskoj karti Hrvatske, pojedini vinari i podrumari bardovi su te scene i perjanice vinskog poduzetništva u našoj zemlji, ali Zlatna dolina se jednako tako može pohvaliti i vrhunskim pivom. Ono što su u vinskom svijetu Hrvatske ovdašnji vinari, to su pivskom ovdašnji pivari. Zato smo danas u Pakracu, u Ulici kralja Tomislava 21, među kotlovima zanatske pivovare Slavonica, osnovane 2017. godine. Za Poslovnu scenu ovoga puta odabrali smo pivara iz malenog mjestašca jer nije isto poduzetničku priču graditi u Pakracu gdje je tržište za tu vrstu proizvoda ograničeno na nekoliko tisuća stanovnika ili u Zagrebu s milijunskim tržištem. U kratkom vremenu pakrački brendovi Grof, Grofica i Carica, osvojili su nepca hrvatskih pivopija pa se, osim na lokalnoj razini, traže u Zagrebu, Istri i Dalmaciji.

– Lokalni ugostitelji nam izlaze u susret i uzimaju naše proizvode, ali viša cijena je ta koja diktira hoće li je gost, u izboru jeftinih industrijskih piva, uzeti ili ne. Zagreb je glavno tržište, procjenjuje se da tamo dvije tisuće ljudi svakodnevno konzumira zanatska piva, a naš craft je u ponudi trideset lokala – govori nam kuhar piva i vlasnik pivovare Marko Barčan.

Pivovara se nalazi u prostoru stare pošte, secesijskoj kući sjajne fasade koju su 2010. godine kupila njegova obitelj. Marko je dugo razmišljao kako iskoristiti prazno prostrano prizemlje od 130 kvadrata, a kada je jednog dana probao pivo svoje prijateljice iz srednje škole Maje Šepetavec, djevojke koja je pokrenula zadarsku zadružnu pivovaru Brlog, dileme više nije bilo. Naučio je kuhati pivo, istražio tržište pa odlučio dati otkaz u lokalnim novinama gdje je radio kao novinar-urednik, osnovati tvrtku i zaplivati poduzetničkim vodama.

Postrojenja za kuhanje piva kapaciteta deset tisuća litara mogao je uz znatno manja ulaganja instalirati u nekoj od hala poduzetničkih centara, ali je odabirom kuće u središtu grada već u startu vidio širu turističku priču. Preko puta pivovare ima dovoljno prostora za parkiranje jednog autobusa, a u prostranom dvorištu mjesta za pedesetak gostiju.

– Prodajući pivo na kućnom pragu želio sam svojim proizvodima dati dodanu vrijednost. Priča je vrlo brzo prepoznata pa je obilazak pogona gdje posjetitelje u dane kuhanja dočekuje miris slada i hmelja, a u dane punjenja zveket boca, uvršten u turističke rute Pakraca i Lipika i odlično prihvaćen od strane gostiju – ističe Marko.

U okviru pivovare je i gastro dućan Slavonica food and drink shop, koji uz pivo nudi i druge proizvode domaćih proizvođača hrane i pića. U košarici slavonskih proizvoda su vina, sirevi, sokovi i suhomesnati proizvodi s pakračkog i lipičkog područja. U ponudi je i gin pivara Marija Bošnjaka iz Nove Gradiške te začini brenda Volim ljuto. Dućan je postao omiljena suvenirnica pa vlasnici restorana, hotela i apartmana često tamo šalju svoje goste. 

No, razvoj te priče zaustavila je korona. Onda su počeli radili dostavu, najčešće i najviše do zagrebačkih stanova. Prodaju su najavljivali preko društvenih mreža, posao je odlično išao, ostali su bez piva.

– Prvo smo mislili da je to zbog Uskrsa, ali narudžbe nisu prestajale. Nismo mogli predvidjeti da će potražnja biti takva i nismo se dobro pripremili. Odmah smo skuhali novu šaržu, ali pivu treba 30 do 40 dana da ga stavimo na tržište pa smo 15 dana imali rupu i tu malo izgubili – prisjeća se Barčan.

Nakon popuštanja mjera i otvaranja bilo je i dalje teško poslovati. Mnogi kafići su prestali raditi, tržište Istre i Dalmacije bilo je odsječno, ugostitelji nisu znali što mogu očekivati od sezone.  Ali, prošla godina je bila uspješna.

– Vratili smo se na referentnu 2019., malo smo je i preskočili i kuhali tri tisuće litara mjesečno. Bila je to prava cjelovita godina u kojoj smo kuhali jer smo krenuli u srpnju 2018. kada nam je dodijeljen status male nezavisne pivovare. Odmah smo sudjelovali na raznim manifestacijama, cijelu ljetnu sezonu smo točili na bazenima u Lipiku, bili prisutni na svim lokalnim manifestacijama i sajmovima  - priča naš sugovornik.  

Srednjoročni plan Slavonice  je kuhati punim kapacitetom, dakle deset tisuća litara mjesečno i uči bar u jedan trgovački lanac, a dugoročni otvoriti pivnicu u sklopu pivovare i vratit zgradi stare pošte prvotni izgled.

Sutra: Pakrački D.E.M. na talijanski pogon izvozi filtre za kućanske aparate

25. travanj 2024 07:00