U Kerestincu, malo dalje od jezera, a prekoputa poslovnog kompleksa u kojem su najveće tvrtke Stanić i Rotoplast, odmah iza dvorca, radi se tako da se doslovno sve praši. I mi smo ostali obavijeni oblacima prašine koju s bijelih prilaznih cesta dižu mnogi kamioni na putu do najvećeg industrijskog gradilišta u Hrvatskoj.
Dok se prašina razilazi, i dok iz jankomirskog pogona izlaze prvi primjerci Nevere, s okolnog uzvišenja već se naziru prvi obrisi konstrukcije budućega kampusa. Samo nekoliko kilometara dalje od sadašnjeg sjedišta Rimac Automobila, u kompleksu na 200 tisuća kvadrata, od čega će pola biti sagrađeno, radit će oko 2500 ljudi. Zašto baš ovdje?
– Možda je bolje pitanje kako smo se odlučili za Hrvatsku – odgovaraju iz kompanije koja je imala više ponuda drugih država za lokaciju kampusa i dodaju da je Hrvatska dom Mate Rimca i mjesto gdje, unatoč svim prognozama, Rimac Grupa intenzivno posluje i raste od svog osnutka, pa i tako želi dokazati potencijal Hrvatske kao odredišta za startupove te uz ostale kompanije još poboljšati pozitivnu poduzetničku klimu.
Kerestinec kao lokacija dio je rane vizije Mate Rimca. Jednom prilikom, u ranom razdoblju kompanije, kad je bilo zaposleno nekoliko desetaka ljudi, prolazio je onuda biciklom i pomislio kako bi to bila sjajna lokacija za malu proizvodnju i urede: nedaleko od glavnoga grada, a u blizini šume. Desetak godina poslije planovi u realizaciji stostruko nadmašuju prvobitnu viziju, ali vidi se da je kompleks rezultat dugotrajna promišljanja.
Novi kompleks s dvije odvojene zgrade za istraživanje i razvoj te za proizvodnju bit će smješten u prirodnoj okolini i sadržavat će mnoge inovativne elemente, uključujući pogon za testiranje i proizvodnju baterija, liniju za proizvodnju hiperautomobila, sobe za nadzor i praćenje velike količine podataka, muzej, prostorije za edukaciju, za opuštanje zaposlenika, dječji vrtić, sportske dvorane i igrališta; imat će čak i domaće životinje.
Tu će biti sjedište tvrtki Rimac Technology i Bugatti Rimac te baza za istraživanje, razvoj i proizvodnju, a omogućit će tvrtki da izraste od proizvodnje prototipova i projekata u manjim serijama do velikoserijske proizvodnje električnih pogonskih sklopova visokih performansi i baterijskih sustava za mnoge globalne automobilske kompanije. U Rimac Grupi potvrđuju naš dojam da su radovi u punom zamahu i da napreduju velikom brzinom pa se dovršetak prve faze gradnje očekuje već iduće godine.
Inače, očekivanja i razvoj ključne su odrednice aktualne faze ove priče. Rimac Grupa (donedavno Rimac Automobili) prošle je godine iskazala oko pola milijarde kuna minusa. U kompaniji objašnjavaju da je to bez rezultata stranih tvrtki iz grupacije, pa i Bugattija, a samo investiciju u kampus, vrijednu više od milijardu i pol kuna, financiraju potpuno samostalno, bez kredita:
– Negativni rezultat u 2021. većinom je prouzročen jednokratnim troškovima internog restrukturiranja, Bugattijevom transakcijom te prikupljanjem kapitala od investitora. Znatna sredstva investirana su u pripremu kompanije za sljedeću fazu razvoja, uključujući nova zapošljavanja i unapređivanje poslovnih procesa. Kapital prikupljen od investitora deset je puta veći od gubitaka ostvarenih 2021. Sve investicije i gubitke pokrivamo novcem prikupljenim od investitora, koji se slažu s našom dugoročnom strategijom i velikim ulaganjima na kojima radimo i koje još u budućnosti planiramo – odgovaraju iz Rimac Grupe.
Ova godina bit će prva godina poslovanja u novoj strukturi i očekuju vrlo dobre poslovne rezultate. Nastavlja se, dakle, razvoj hiperautomobila, a usporedno i razvoj i proizvodnja baterijskih sustava visokih performansi, električnih pogonskih sklopova, elektroničkih sustava i komponenata korisničkog sučelja. Veliku pozornost dobio je i startup Project 3 Mobility s komponentom razvoja robotaksija. Lansiranje usluge robotaksija na području grada Zagreba priprema se za kraj 2024. Tu je i Greyp, koji je izdvojen iz grupacije i u većinskom je vlasništvu Porschea; bavi se elektromobilnošću i radi na razvoju novih modela i novih tehnoloških rješenja za električne bicikle.
Dok se Rimac Grupa s kampusom orijentirana naSvetu Nedelju, druga brzorastuća visokotehnološka tvrtka iz automobilske branše, PIA Automation Croatia (PIACRO), upravo je u fazi preseljenja na drugu stranu metropole, u zagrebačko prigradsko naselje Sesvetski Kraljevec. Ondje je uspjela pronaći adekvatan veći prostor koji će omogućiti širenje proizvodnje linija za serijsku proizvodnju pogonskih sklopova upravo razvijenih za motore novih modela automobila. Tako smo između Kerestinca i Sesvetskoga Kraljevca, između Rimčeva kampusa i novih pogona PIACRO-a dobili svojevrsnu ambicioznu transverzalu autoindustrije koja narušava poredak u kojem su Sveta Nedelja i cijela zagrebačka okolica prije svega raj za trgovce i distributere.
► Kompletnu reportažu iz Svete Nedelje možete pročitati u novom digitalnom ili tiskanom izdanju Lidera