Tvrtke i tržišta
StoryEditor

[Poslovna scena] Slaven Ružić: PIK Vrbovec ulaže preko 60 milijuna kuna u povećanje kapaciteta primarne obrade

21. Srpanj 2022.
Slaven Ružićfoto Lider Media

PIK Vrbovec vodeća je mesna industrija u Hrvatskoj, koja zadovoljava više od 40 posto potreba domaćeg tržišta crvenog mesa i mesnih prerađevina. Ova Fortenovina kompanija s tradicijom dužom od 80 godina pravi je simbol grada od nepunih 15.000 stanovnika. Uostalom, prihodi PIK-a dvostruko su veći od gradskog proračuna.

Od oko 5000 zaposlenih u PIK-u radi njih 1800, koliko ih je bilo i kod preuzimanja 2005. Jedino, PIK je tada proizvodio 8000 tona mesa i mesnih prerađevina, a danas prerađuje dvanaest puta više. S predsjednikom Uprave Slavenom Ružićem razgovaramo o aktualnom trenutku kompanije i planovima.

Što je u poslovanju obilježilo prošlu godinu? Kao da je za PIK pandemijska 2020. godina bila lakša od prošle?

- Pandemija koronavirusa je ostavila traga na gospodarstvo. Tako je 2020. godine došlo do usporavanja turističkog sektora, pada prihoda od HoReCa kanala, a pao je i izvoz. S obzirom na sve okolnosti, potrošači su mijenjali navike pa se konzumacija doslovno preko noći preselila iz HoReCa segmenta u 'in house' segment.

Uz sve to, dogodio se i poremećaj cijena sirovine. No, bez obzira na sve izazove, PIK Vrbovec je poziciju tržišnog lidera i inovativne kompanije u 2020. godini opravdao mnogim investicijama i lansiranjem novih proizvoda. U isto vrijeme, ostvarili smo odlične rezultate jer smo u ključnim kategorijama proizvoda povećali tržišne udjele i ostvarili rast prodaje.

Taj trend nastavljen je i u 2021. godini u kojoj smo nastavili s brojnim inovacijama i uvođenjem novih trendova na domaće tržište koji su bili prepoznati i prihvaćeni od strane naših potrošača. Sukladno tome, ostvareni rezultati i u 2021. godini su na tragu svih naših poslovnih planova, a upravo je to još jedna potvrda snage PIK-a i naših brendova.

Lider ste u mesnoj industriji, ali Braća Pivac sve više pušu za vrat. Je li moguć povratak na prihode iznad dvije milijarde kuna koliko ste ostvarivali prije krize Agrokora?

- PIK Vrbovec je fokusiran na svoje rezultate i razvojne planove unutar Fortenova grupe, koja tome daje potpunu podršku. S obzirom na ulaganja u proizvodne kapacitete i količinski rast prodaje, kao i dobre trendove, očekujemo da ćemo ove godine ostvariti sve zacrtane ciljeve. 

Zdrava je konkurencija uvijek dobro došla, a naše tržišne pozicije i rezultati to najbolje pokazuju. PIK  se uvijek više bavi unapređenjem i poboljšanjem poslovnih procesa  i koncentrira se na ono što nas razlikuje od konkurencije, po čemu smo, uostalom, i prepoznatljivi kod naših potrošača.

Primjetan je oporavak izvozne orijentacije. Je li to prvenstveno u sklopu Fortenovinih prodajnih lanaca u regiji i kakve su izvozne ambicije?

- S Fortenova grupom imamo zaista odličnu suradnju na svim razinama, kako strateški, tako i operativno, proizvodi PIK Vrbovca prisutni su na brojnim tržištima na kojima su prepoznati kao proizvodi vrhunske kvalitete i nije bez razloga to što smo upravo mi prva hrvatska mesna industrija koja je sa svojim proizvodima stigla u Japan.

To je tržište  jedno je od najvećih uvoznika mesa i mesnih proizvoda i kvalitetne junetine i zbilja smo ponosni što smo uspješno ispunili njihove iznimno stroge kriterije obrade i proizvodnje junećeg mesa i započeli s izvozom.

Što se izvoznih ambicija tiče, očekujemo daljnje povećanje prometa i udjela izvoza u ukupnoj prodaji kompanije kroz rast prodaje na postojećim i razvoj novih tržišta.

Svakom tržištu pristupamo zasebno, odnosno asortiman koji plasiramo pretežno ovisi o specifičnostima pojedinog tržišta. U 2021. godini izvezli smo svoje proizvode u preko 30 zemalja, s najvećim udjelom prodaje na tržištu EU te susjednim CEFTA tržištima. Provedbom HACCP-a omogućeno nam je plasiranje proizvoda i na najzahtjevnija tržišta poput Amerike i Kanade.

Kako osiguravate sirovinu – koliko je vlastita proizvodnja, i imate li kooperante?

- PIK Vrbovec oduvijek je fokusiran na poticanje razvoja domaćeg gospodarstva i podizanje domaće proizvodnje. Uostalom, to su ključne odrednice naše poslovne strategije i danas smo najveći otkupljivač crvenog mesa na domaćem tržištu. Udio domaće sirovine u proizvodnji PIK svježeg mesa veći je od 75 posto, a bio bi potencijalno i veći da su raspoložive količine sirovine u RH dostatne za potrebe tržišta.

S koliko kooperanata radite i na kojem području?

- Surađujemo s više od 100 farmi koje se nalaze po cijeloj Hrvatskoj, a iz hrvatskog uzgoja u PIK godišnje dolazi preko 350.000 svinja i 30.000 goveda. Od ukupne količine domaće stoke, PIK otkupi preko 50 posto svinja i preko 40 posto goveda koje plasiramo na domaće i na izvozna tržišta.

Najveći ste poslodavac u Zagrebačkoj županiji. Imate li problema s kadrovima i kako to rješavate? Angažirate li strance, ili razmišljate o tome?

- U kompaniji radi preko 1.800 zaposlenika. Kako bi uspješno pratili rast tvrtke, u PIK-u kontinuirano vodimo proaktivnu i planiranu politiku upravljanja ljudskim resursima te vodimo računa da kroz socijalni dijalog stalno ulažemo u podizanje materijalnih prava radnika.

PIK Vrbovec za svoje nove zaposlenike ima razvijen proces pomoću kojeg se stvara poticajno okruženje za rast i razvoj, prenošenje znanja, dijeljenje iskustva, izgradnju povjerenja kao temelja kvalitetnog odnosa te poticanje feedback kulture.

S ponosom ističemo da su ljudski potencijali najveća vrijednost kompanije i ono na čemu temeljimo svoju uspješnu priču već više od 80 godina.

Kada govorimo o problemu s kadrovima, to se najčešće odnosi na deficitarna zanimanja, pa smo tako, za jedan manji broj radnih mjesta, primorani angažirati strance koji čine nešto više od jedan posto radne snage.

Domaći proizvođači često se žale na nelojalnu konkurenciju iz inozemstva s proizvodima sumnjive kvalitete. Može li država tu nekako pomoći domaćoj proizvodnji?

- PIK je od samih početaka kontinuirano izdvajao značajna sredstva i bio aktivno uključen u razvoj domaćeg stočnog fonda. Prije 11 godina, među prvima smo s Hrvatskom poljoprivrednom agencijom potpisali Ugovor o dobrovoljnom označavanju svježeg svinjskog pakiranog mesa pa je kompanija i najveći nositelj oznake 'Meso hrvatskih farmi' kada je u pitanju tržište crvenog mesa. Tom se oznakom potrošačima jamči domaće podrijetlo, uzgoj i prerada mesa pod robnom markom PIK.

PIK Vrbovcu izuzetno je važan i rad Udruge Baby beef koja okuplja domaće proizvođače tovne junadi.

Smatram da je obilježavanje hrvatskog mesa vjerodostojnim hrvatskim oznakama imperativ kako bi hrvatski proizvodi potrošačima bili prepoznatljivi i jamac kvalitete, a upravo tu država može pomoći preuzimajući glavnu ulogu u promoviranju i kontroli pouzdanih oznaka.

Kako na poslovanje utječe inflacija, porast cijene energenata?

- Mesna industrija je vrlo kompleksna i ovisi o brojnim vanjskim čimbenicima na koje je nemoguće utjecati, a jedan od njih je svakako i kretanje cijene sirovine koja izravno utječe na prihode i krajnji financijski rezultat. Zbog rata u Ukrajini na svjetskom tržištu gotovo pa svakodnevno dolazi do zaoštravanja uvjeta poslovanja i značajnih korekcija cijena, prije svega plina i nafte, što se prelijeva i na Hrvatsku. Sve to, očekivano, utječe i na naše svakodnevno poslovanje. Zasad se sa svim izazovima uspješno nosimo i duboko vjerujem da će tako biti i u budućnosti.

Crveno meso glavni je dio asortimana. Danas stručnjaci upozoravaju na nutricionističku, odnosno zdravstvenu problematičnost te namirnice. Kako se prilagođavate tom trendu? 

- Sigurnost i kvalitetu PIK-ovih proizvoda jamče međunarodni certifikati HACCAP, ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001, ISO 50001 te IFS Food i IFS Logistics. Kvalitetu naših proizvoda osiguravaju Odjel Kontrole kvalitete, ovlašteni veterinari i državni veterinarski inspektori koji vrše stalni nadzor i svakodnevne kontrole. Na taj način smo, prvenstveno, uvjereni u kvalitetu i sigurnost proizvoda koje plasiramo na police.

Zdravi trendovi i sve osvješteniji potrošači više ne inzistiraju samo na kvaliteti i sljedivosti od polja do stola. Sve više čitaju deklaracije, paze na unos laganijih i nutritivno vrijednih obroka, pa mi u PIK-u našim potrošačima već duže vrijeme nudimo proizvode bez glutena, soje, pojačivača okusa, bojila i s 25 posto manje soli.

Isto tako, zajedno sa Zvijezdom i uz veliku podršku Fortenova grupe, razvili smo i proizveli prvu hrvatsku plant-based liniju proizvoda - Planet of plants. Iznimno smo ponosni što domaćim potrošačima prvi na tržištu nudimo liniju proizvoda biljnog podrijetla koja je još jedan dokaz kako i u Hrvatskoj imamo znanje i iskustvo kojim možemo konkurirati i uz pomoć kolega stručnjaka razvijati proizvode koji idu u korak sa svjetskim trendovima.

Imate li većih aktualnih ulaganja?

- PIK Vrbovec je uvijek orijentiran na rast, a to nije moguće bez stalnih ulaganja. Upravo je u PIK-u u tijeku jedna od većih investicija na razini cijele Fortenova grupe – investicija u povećanje kapaciteta primarne obrade, ukupne vrijednosti preko 60 milijuna kuna, čiji  završetak  očekujemo sredinom 2023. godine. Kada je o aktualnim investicijama riječ, moram spomenuti modernizaciju i obnovu voznog parka koja nam je omogućila zadovoljavanje svih potreba kompanije, ali i potreba naših partnera za koje radimo distribuciju u hladnom režimu.

Ukupno je od 2005. godine do danas iznos PIK-ovih investicija premašio 1,2 milijarde kuna, zahvaljujući kojima imamo vodeću poziciju na tržištu. Investicije su najviše usmjerene prema uvođenju novih trendova, povećanju kapaciteta proizvodnje kako bi se pratio planirani rast prodaje, optimizaciji poslovanja te osiguranju zdravstvene ispravnosti proizvoda.

Najvažnije investicije u posljednjih 15 godina su rasjekavaonica i pakirnica svježeg mesa, hladnjača za duboko smrzavanje, skladište svježeg mesa, tvornica trajnih kobasica, pogon za narezivanje i pakiranje, skladište gotove robe te investicije u tehnološku opremu, infrastrukturu i očuvanje okoliša.

Kakve rezultate očekujete ove godine?

- Teško je i nezahvalno već sada prognozirati rezultate za ovu godinu jer još, prije svega, ne znamo kako će izgledati zadnji kvartal. Najavljeno povećanje cijena energenata zasigurno će imati utjecaj na rezultat kompanije. Upravo zbog toga, kontinuirano poduzimamo niz mjera za praćenje i ublažavanje financijskih učinaka cijele ove krize na rezultate.

To uključuje analizu stresnih scenarija na financijsku situaciju i rezultate poslovanja te poduzimanje odgovarajućih mjera u vezi s poslovnim troškovima i kapitalnim izdacima.

Za prvih šest mjeseci smo zadovoljni prodajom i ispunjenjem zadanih ciljeva. Ono što nas svakako veseli je dobar početak turističke sezone gdje svjedočimo broju dolaska inozemnih gostiju koji je skoro na razini pretpandemijske 2019. godine.

Kakvi su srednjoročni planovi razvoja?

- Kada su u pitanju srednjoročni planovi razvoja mogu istaknuti kako, s ciljem održivosti, ulažemo dodatne napore u unaprjeđenje i razvoj vlastitog sustava te vlastite politike upravljanja okolišem i energetskom učinkovitošću. Uz sve to, svakako želim izdvojiti kako uskoro planiramo ulaganja u obnovljive izvore energije.

Ono što je, također, jedan od naših glavnih ciljeva je nastavak rasta ključnih kategorija proizvoda te povećanje tržišnog udjela na domaćem tržištu i razvoj inozemnih tržišta na kojima poslujemo.

Oduvijek smo se ponosili činjenicom da PIK Vrbovec postavlja trendove u mesnoj industriji, stoga smo jako zadovoljni i ponosni što smo u posljednjih godinu dana tržištu ponudili i prvu hrvatsku liniju proizvoda biljnog podrijetla te prve hrvatske mesne grickalice koje su nam omogućile izlazak iz hladnog lanca.

Navedene inovacije predstavljaju veliki iskorak za kompaniju i svakako su područje kojim ćemo se u narednom periodu baviti. Njima smo još jednom dokazali kako u Hrvatskoj imamo i znanje i iskustvo kojima možemo konkurirati te razvijati proizvode koji idu ukorak sa svjetskim trendovima.

► Kompletnu reportažu o poslovnoj sceni Zagrebačke županije možete pročitati u novom digitalnom i tiskanom izdanju Lidera.

Sutra:

Treća i četvrta generacija dižu poslovanje obiteljske tvrtke PPS Galeković iz Mraclina na višu razinu

22. studeni 2024 05:32