Tvrtke i tržišta
StoryEditor

Propali san e-trgovine: U zadnjih pet kvartala internetska trgovina zaostaje, a dionice online trgovaca snažno padaju

12. Listopad 2022.

Iako kupnja putem e-trgovine nastavlja brzo rasti, fizičke trgovine i dalje se dobro drže u usporedbi s mrežnim maloprodajnim mjestima, s obzirom na to da mnogi ljudi još uvijek preferiraju iskustvo kupovine u trgovni gdje mogu vidjeti i isprobati proizvode prije nego što se obvežu na kupnju. 

Koliko smo samo puta čuli od nekoga ili sami bili oni koji pričaju o tome da će pandemija zauvijek promijeniti način na koji potrošači kupuju? Svi koji su mislili da će e-trgovina uništiti klasičnu maloprodaju jer će se kupcima svidjeti online iskustvo kupnje te da će se taj trend nastaviti i nakon pandemije, a fizička prodaja otići u zastaru... Bili su u krivu.

U zadnjih pet kvartala, internetski rast zaostajao je za rastom prodaje cjelokupne maloprodajne industrije, a u nekim kategorijama, poput odjeće, postotak prodaje ostvarene putem interneta vratio se na onu razinu na kojoj je bio prije prvog slučaja zaraze koronavirusom. 

Starih se navika teško riješiti 

– S&P 500 pao je 25 posto u prvih devet mjeseci ove godine, ali su dionice usko povezane s e-trgovinom još više izgubile na vrijednosti. Amazon je potonuo 32 posto, srušivši svoju tržišnu vrijednost za pola trilijuna dolara (500 milijardi dolara). Shopify je izgubio 80 posto vrijednosti, dok su dionice europskih online trgovaca Asos Plc i Boohoo Group Plc pale za više od 70 posto – rekao je Milan Horvat, izvršni direktor tvrtke FIMA Plus.

Na temelju navedenih podataka možemo zaključiti da je pandemija samo kratkoročno (i prisilno) potrošače natjerala da kupuju od kuće. Čini se da su brojni ‘analitičari‘ prognozirali loše vijesti za fizičku prodaju ne uzevši u obzir restriktivne mjere koje su ljudima ograničavale većinu stvari koje su prije bile sasvim normalne, a zapravo ih se nisu htjeli rješiti.

Da, bilo je super nositi trenirku i košulju na online sastancima i naručivati proizvode preko interneta, ali neka iskustva su jednostavno nezamjenjiva. Nitko nas ne može uvjeriti da je rajčica svježa osim ako ju ne opipamo na tržnici, a kožnu jaknu uvijek želimo pomirisati prije nego što za nju izdvojimo pozamašnu svotu novaca. Rituali ostaju isti unatoč pandemiji, a to potvrđuju i brojke. 

Očekuje se da će ukupna maloprodaja u cijelom svijetu 2022. iznositi 29 trilijuna dolara, a riječ je o povećanju od 4,7 posto godišnje. Ovo je uslijedilo nakon skoka od 12,1 posto od 2020. do 2021. kada je ukupna maloprodaja porasla s 24,7 bilijuna dolara na 27,7 bilijuna dolara.

Brojke globalne maloprodaje u 2021. zapravo su daleko premašile tržišna očekivanja. Stručnjaci su predviđali da će ukupna maloprodaja porasti na oko 25 trilijuna dolara. Također, projekcije maloprodaje od 2022. nadalje ukazuju na nastavak pozitivnog trenda i rasta. Globalna stopa rasta maloprodajne industrije postavljena je na prosječno 4,14 posto od 2022. do 2026. godine, prema podacima eMarketera. 

Fizička interakcija s proizvodom 

Horvat je također citirao Wendy Wood, profesoricu psihologije i poslovanja na Sveučilištu Južne Kalifornije koja smatra da su ‘ljudi podcijenili utjecaj usvojenih navika‘. Navike učimo kroz život i usvajamo kroz iskustva, a na kraju se toliko integriraju u određeni životni kontekst da postanu gotovo automatske. 

Kad je socijalno distanciranje popustilo i mase se vratile svojim rutinama, navike vezane uz njih ponovo su se vratile. To je dio razloga zašto se milijuni ljudi diljem svijeta vraćaju u trgovačke centre, kazao je Horvat. 

Vraćanju takvih navika ne trebamo se čuditi. Sposobnost fizičke interakcije s proizvodom prije kupnje, pogotovo s osobnim predmetima poput odjeće, kozmetike, namještaja ili s namirnicama čija kvaliteta i svježina moraju biti provjerene. 

Također, robu je moguće dobiti odmah umjesto čekanja isporuke. Službe za korisnike (s kojima smo barem jednom imali loše iskustvo) zaobilaze se jer postoji mogućnost izravnog razgovora s prodajnim predstavnicima, izbjegavaju se troškovi dostave i vraćanja neželjenih proizvoda.

Kupovina u trgovinama je iskustvo u kojemu mnogi ljudi uživaju, često sa supružnicama ili prijateljima i u kombinaciji s drugim aktivnostima kao što su objedovanje ili ispijanje dobre kave. Teško je za povjerovati da netko više uživa u otvaranju dostavljenih paketa i naručivanju hrane preko aplikacije, a još je teže smatrati da će takvo nešto postati atraktivnije od fizičke kupovine. 

– Ljudi su osim racionalnih i emotivna bića, potrebni su nam i socijalni kontakti jer smo individue povezane u društvene zajednice. COVID-19 nas je promijenio, ali još zapravo ne znamo koliko i na koje sve načine – zaključio je Horvat. 

15. srpanj 2024 00:14