Tvrtke i tržišta

Qelo širi mrežu punjača i privlači milijune za e-mobilnost

Najnovije lokacije Qelo punjača nalaze se u prostorima Stop Shop retail parkova u Čakovcu, Đakovu i Vinkovcima

Qelo, prvi nezavisni pružatelj usluga e-mobilnosti u Hrvatskoj koji svoj poslovni model temelji na prognozama europskih statistika prema kojima bi već sljedeće godine na hrvatskim cestama moglo biti 40 tisuća, a 2030. godine čak 200 tisuća električnih vozila, nastavlja s razvojem svoje mreže punionica. Najnovije lokacije Qelo punjača nalaze se u prostorima Stop Shop retail parkova u Čakovcu, Đakovu i Vinkovcima – riječ je o 100kW punjačima s dva priključka i mogućnošću nadogradnje, dok je otvaranje Qelo punionice u Novoj Gradišci predviđeno najesen.

Što se tiče lokacija super brzih punjača za e-vozila, najnovija Qelo punionica Rovinj City s četiri priključka i kapacitetom punjača od 400kW očekuje se tijekom lipnja dok se druga Rovinj Shop nalazi na prilaznoj cesti, na samom ulasku u grad. Broj korisnika Qelo usluge i Qelo kartice porastao je u posljednjih nešto više od mjesec dana za 15 posto, na 3300, što je nešto više od trećine ukupnog broja vlasnika električnih automobila u Hrvatskoj.

Nove punionice i rast broja korisnika Qelo usluge izravan su rezultat nedavnog izdavanja obveznice. Prikupljenim kapitalom izgrađene su navedene nove lokacije, a grade se još tri, te je u procesu projektiranja ili ishođenja potrebnih suglasnosti još desetak punionica za e-vozila u našoj zemlji. Ukupno uplaćeni iznos u Qelo obveznicu premašio je ciljani iznos od tri milijuna eura, što je novac gotovo 400 investitora. Minimalan iznos, 1000 eura, uplatio je 71 investitor, a najveća uplata iznosila je 321 tisuću eura. Investitori su uglavnom privatne osobe, desetak pravnih osoba i jedan investicijski fond, a prva isplata kamate na Qelo obveznicu počinje polovicom listopada ove godine.

Iznos koji je prikupila obveznicom Qelo, tvrtka enasolAuto uložit će u daljnji razvoj vlastite mreže od 50 brzih punjača na 18 lokacija diljem zemlje. Dio sredstava bit će uloženo i u poboljšanje usluge koja se temelji na Qelo kartici, koja služi za identifikaciju i autorizaciju korisnika na bilo kojem punjaču za električna vozila u Hrvatskoj i (800 tisuća punjača) u Europskoj uniji.

Financiranje projekta i potrebna ulaganja

Unatoč atraktivnim uvjetima financiranje takvih projekata ne pada s neba. Kako nam je u razgovoru rekao predsjednik Uprave Qela Predrag Šeatović, intenzivan razvoj pružatelja usluge punjenja električnih vozila koji gradi vlastitu modernu mrežu punjača moguće je financirati prodajom vlasničkih udjela, izdavanjem obveznica i kreditima komercijalnih ili razvojnih banaka.

Motivirati privatne ulagače za zelene projekte nije jednostavno, ne zbog njihove neisplativosti, nego zbog niza praktičnih problema. Šeatović, menadžer s bogatim iskustvom u energetici i telekomunikacijama, kaže kako je zbog početka razvoja tržišta električnih automobila i nepostojanja financijskog mjerila u industriji vrlo teško pregovarati s institucionalnim ulagačima o projektu.

– Ne bih rekao da postoji nerazumijevanje, ali neke zapreke usmjerile su nas upravo prema ovome gdje smo danas. Kako je cijela industrija nepoznata investicijskoj zajednici, tako i kapital ne nalazi put do nas. Da rezimiram: vrlo je teško i bez potpore zajednice ne bismo uspjeli – ističe Šeatović.

Prema njegovim iskustvima, privatne ulagače zanimaju projekti koji pokazuju potencijal dobre zarade, ali prije svega moraju imati povjerenja u motive i način rada koji taj poslovni pothvat zastupa.

– Naravno da zeleni projekti imaju i širu društvenu dimenziju kao što je zaštita okoliša i pozitivan utjecaj na zajednicu, što podupire mnogo privatnih ulagača. Emisijom obveznica željeli smo ravnopravno omogućiti privatnim ulagačima sudjelovanje u velikom projektu, što do sada nije bilo uobičajeno, a institucionalnim ulagačima pokazati snagu zajednice i potentnost korporacijske obveznice. Naš projekt tako će biti posebno zanimljiv onim institucionalnim ulagačima koji imaju obvezu dio svojih ulaganja usmjeriti u zelene projekte – ocjenjuje prvi čovjek Qela.

Na pitanje što bi savjetovao poduzetnicima koji planiraju zeleni projekt, kako da najjednostavnije nađu financijera, Šeatović napominje kako, ovisno o tipu projekta, institucionalni ulagači imaju otvorene linije za razvoj obnovljivih izvora energije.

– To je sada uobičajena linija s kojom se fondovski menadžeri vrlo lako snalaze. Što se tiče ostalih ulaganja u okolišnoj domeni vezanih uz ESG, ona su vrlo popularna, ali punionice za električna vozila još nisu prepoznate kao dio tog segmenta. Tako fondovi koji ulažu u obnovljive izvore energije već rade ozbiljne projekte s razvojnim bankama. Za ostale projekte, osim što morate imati hrabrosti i dobre financijske planove, morate uvjeriti ulagače da ih imate snage i provesti – poručuje Šeatović.

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju