Tvrtke i tržišta
StoryEditor

Rast potražnje za ‘C-level‘ direktorima novih specijalnosti

11. Siječanj 2023.
foto Shutterstock

Bio jednom jedan CEO. Donosio je odluke, govorio što se mora učiniti. I bilo je učinjeno. Odlučivao je što će se proizvoditi, koliko, za koga i po kojoj cijeni, a odluke su u djelo provodili niži slojevi radnika. Takav autoritarni stil vodstva danas je prilično iščeznuo, a i tradicionalni model vodstva u kojem upravu čine uz CEO-a još član uprave za financije i za prodaju, uskoro bi mogao biti zastario. Svijet i poslovno okruženje stubkom su se promijenili posljednjih godina, a digitalni napredak dodatno je poremetio i transformirao način na koji tvrtke rade i natječu se u tržišnoj areni.

Zajedno s tim promijenili su se i stilovi poslovnog vođenja, a kako bi organizacijski fokus usmjerile na nove tržišne izazove, kompanije sve češće šire uprave novim članovima s novim ulogama.
 
Chief customer officer, Chief brand engagement officer, Chief people officer, Chief innovation officer, Chief sustainability officer, samo su neke od C-level pozicija koje se u zadnje vrijeme učestalo pojavljuju u korprorativnom rječniku. Ova praksa se ubrzano širi, pa je tako istraživanje Ernst & Young-a pokazalo da je čak 82 posto ispitanih kompanija u posljednjih pet godina dodalo barem jednu novu poziciju unutar tzv. C razine, odnosno s prefiksom ‘chief‘. Te nove pozicije oslikavaju ujedno i prioritete kompanija, budući da su najčešći novi članovi uprave, prema tom istraživanju, bili zaduženi za jedan od sljedeća tri segmenta: inovacije, digitalno poslovanje i strategiju.
 
- Velike promjene koje se događaju na tržištu, brza primjena novih tehnologija, rad od kuće i hibridan rad, nove generacije zaposlenika, novi alati u poslovanju, novi načini marketinga utječu na promjene u upravljanju. Stoga ne čudi inflacija pozicija u upravi kao refleksija bitnih tema i ciljeva koji su pred tvrtkama – kazala je Irena Jolić Šimović, direktorica Studia 5 za poslovno savjetovanje te dodala da dodavanje nove pozicije u upravi treba reflektirati konkretan direktan ili indirektan, mjerljivi utjecaj na poslovni rezultat kompanije.
 
Virtualni uredi, želja za većom ravnotežom poslovnog i privatnog života, globalizacija poslovanja i sve fleksibilnija i mobilnija radna snaga postavljaju pred tvrtke nove izazove, pa pitanje upravljanja i motiviranja radne snage, postaje jedan od prioriteta kompanija. Doda li se tome podatak iz jednog Deloittovog izvješću prema kojem je čak 58 posto radne snage ispitanih tvrtki u SADu činili vanjski suradnici i freelenceri, jasno je zašto će upravljanje ljudskim potencijalima sve više dobivati na važnosti. S tim se slaže i Nikola Nikšić, certificirani savjetnik za menadžment iz tvrtke Konter.
 
- Najbitniji član uprave neke tvrtke danas više nije financijaš nego član uprave za ljudske resurse. U modernoj ekonomiji za razvoj izvrsnosti ključan je intelektualni kapital, a njegova najbitnija sastavnica su ljudi, jer su oni ti koji inoviraju te razvijaju i poboljšavaju procese. Zbog toga je izuzetno bitno da na upravljačke funkcije budu istaknuti ljudi za upravljanje ljudskim potencijalom. Tvrtke sve više razumiju važnost ljudi i njihovog zadovoljstva, iako tu ima još prostora za napredak. No, vjerujem da će s vremenom još više porasti percepcija da je bavljenje ljudima jedan od najbitnijih zadataka kompanije – smatra Nikšić i dodaje da bi u idealnoj varijanti, uz CHRO-a kao CEO-ovu desnu ruku, složeniji korporacijski sustavi, da bi odgovorili na izazove vremena, trebali imati chief innovation officera i člana uprave za upravljanje informacijama, tj. CDO-a (chief digitization officer ili chief data officer).
 
Koji novi članovi uprave će sve više dobivati na važnosti, koliko optimalno članova treba imati uprava, koje nove C-level pozicije su sve traženije te kako će se upravljanje kompanijama mijenjati u budućnosti pročitaje u novom tiskanom i digitalnom izdanju Lidera.
 

Nove ‘popularne‘ pozicije

Iako su najčešće uloge u upravama kompanija CEO, COO i CFO, posljednjih godina sve je više različitih titula koje sadržavaju riječ chief. Prema analizi LinkedIna, koji svake godine analizira više od sto tisuća odluka o zapošljavanju, najveći rast oglasa među C-funkcijama, u 2021. čak 111 posto, zabilježen je u kategoriji chief diversity and inclusion officer, a slijedi ga kategorija chief underwriting officer, odnosno član uprave koji upravlja poslovnom jedinicom, odjelom ili korporacijskom funkcijom s velikim organizacijskim utjecajem. Na LinkedInovoj top-listi najtraženijih C-funkcija su i chief people officer (+61 posto) i chief talent officer (+36 posto). Obje te titule odražavaju evoluciju staroga kadrovskog ureda u poziciju koja je više strateška. S obzirom na nove trendove poput rada od kuće i hibridnog rada, koje je ubrzala pandemija COVID-19, jasno je zašto ljudski potencijali u mnogim kompanijama postaju strateški važni.

Među novim titulama C-razine zasigurno ima i onih koje se ne dodjeljuju iz strateških razloga, odnosno zbog potrebe kompanije da uvođenjem nove funkcije upozori na važnost pojedinog segmenta poslovanja, nego se pozicija s predznakom chief daje kako bi se zadovoljila ambicija zaposlenika. Istraživanja su pokazala da su se radnici spremni odreći 10 posto svojih primanja za bolju titulu, odnosno atraktivniji naziv radnog mjesta.

23. travanj 2024 15:29