Tvrtke i tržišta
StoryEditor

Riječki proizvođač prve domaće craft cole: Izazova ne nedostaje, ali ni planova za rast

29. Kolovoz 2024.
Osnivači Monade, prve hrvatske craft cole

Tomislav Juretić i Igor Zupičić poduzetnički su dvojac iz Rijeke koji stoji iza Monade, prve hrvatske craft cole. Kreirali su je u teškim pandemijskim vremenima kada nije bilo ni govora o tome kako bi se s nekim novim pićem na tržištu moglo zaraditi, a nakon dvije godine rada i osam mjeseci pauziranja, njihova Monada dobila je dizajnerski facelift - i poboljšanu recepturu. 

U opremu su do sada uložili oko 200 tisuća eura, a još sto tisuća eura uložit će ove zime. Proizvodni kapacitet njihovog pogona, simbolično smještenog u staroj industrijskoj, Vodovodnoj ulici gdje je svojevremeno djelovala i sodara u Austro-Ugarskoj, trenutno je 150 tisuća litara, a nakon zimske investicije povećat će se na 500 tisuća. 

- Od strojeva imamo 500-litarsko kuhanje čiji proces traje otprilike četiri sata, automatsku protočnu gazirku, tlačne tankove za skladištenje proizvoda, izobarične punilice za boce i limenke, destileriju, premium sustav hlađenja sokova i sanitizacije opreme kako bi maksimalno reducirali rizik od infekcije proizvoda i slično. Proizvodnja je zatvorenog tipa, što znači da proizvod od početka procesa kuhanja pa do punjenja nije izložen vanjskim utjecajima. O financijama trenutno ne možemo pričati jer smo tek krenuli, ali već radimo sa specijaliziranim distributerima craft pića. Na Kvarneru je to Brewtiga, Pomalo u Zagrebu, Angry Moose u Čakovcu, Crocraft u Splitu, a uskoro i Mas Plenum - objasnio nam je Juretić koji je s Zupičićem proizvodnju pokrenuo u svibnju, a brendove registrirao početkom ove godine. 

Borovnice iz Gorskog kotara, voda iz Zvira 

Od početka do kraja, tvrdi riječki poduzetnik, riječ je o autohtonom proizvodu iza kojega stoji iskrena priča. Voda s kojom se njihov napitak radi dolazi sa Zvira, borovnice s goranskog OPG-a, a u prvoj hrvatskoj craft coli umiješan je i bio kardamom, limunov sok koji nije iz koncentrata uz smanjeni udio šećera, što ih ističe među konkurencijom. Osim klasične Monade, proizvode i Monadu Cherry s voćnim pireom trešnje i Monadu s voćnim pireom manga. 

- Prvi su zapravo na ideju za monadu došli Pitagora i Euklid, smatrajući monadom brojnu jedinicu, dok je Platon monadama držao ideje. U kršćanstvu monada je jednostavni, potpuno u sebe zatvoreni prvobitni nositelj supstancijalnoga bitka, ali je istodobno i nešto duševno, zato što posjeduje mogućnost stvaranja predodžbi i težnji na temelju predočenoga. Bog se smatrao monadom monada, tj. beskonačnom monadom koja je stvorila svaku konačnu monadu. To se shvaćanje održalo sve do Giordana Bruna. Bruno spaja pitagorejsko shvaćanje monade s demokritovskom idejom atoma. Gottfried Leibniz prvi je razvio sustavno naučavanje o monadama (monadologija). Po njemu, monada je jednostavno supstancijalno-dinamično biće ili središte sila, subjekt doživljajnih stanja. Naša ideja monade, a znamo što u Istri, Kvarneru i Dalmaciji ta riječ znači (gluparija), došla je kao potpuno smisleno obrazloženje ulaska na tržište kojim dominira najveći svjetski brend, a opet čvrsto vjerujući u mogućnost da se jedan takav proizvod, unatoč spomenutom, prihvati - kaže Juretić. 

Kada se u Hrvatskoj govori o craft proizvodima, većina ljudi pojam povezuje uglavnom (ili isključivo) s pivom. Manji je broj ljudi upoznat s craft destilatima, a još je manji broj onih koji su svjesni činjenice da postoji i sve brže rastući svijet craft soda. Inače, prema svojoj definiciji, craft soda ili artisanal seltzer, gazirano je piće proizvedeno u manjim količinama, a izrađuje se (ovisno o proizvodu), od uglavnom prirodnih sastojaka, sa smanjenim udjelom šećera. 

image

Monada craft cola

foto

Planova im ne nedostaje 

- Naš je cilj, počevši s Monadom, ali nastavivši s Mist paletom veganskih, niskoenergetskih, izuzetno osvježavajućih soda od voća te vrlo kompleksnim i kreativnim Bloom kombuchama itd. ući čim dublje u brzorastući svijet bezalkoholnih pića i ne samo slijediti, već i stvarati trendove na tom teritoriju prepunom kreativnosti i potencijala - rekao je Juretić koji uz već spomenutog partnera Igora Zupičića proizvodi i craft pivo za koje je zaslužan majstor pivar Filip Jakovljević, a za izgled svih naljepnica i ambalaža dizajner Dragan Kordić.

Kao što smo već rekli, proizvodnja Monade krenula je još u svibnju, nakon niza prepreka na koje nisu mogli utjecati. Na primjer, Sueski kanal postao je problematičan za promet ljudi i dobara, a jedina alternativa uključivala je trasu koja je riječkim poduzetnicima značila 50 dana kasniju isporuku. Vrijeme čekanja, kaže Juretić, proveli su baveći se daljnjim razvojem i poboljšanjem receptura na kojima su radili od rujna 2023. te dotjerivanju vizualnog identiteta proizvoda. 

Izazova u ovom poslu ne nedostaje, dodao je riječki poduzetnik. Bilo da je riječ o sigurnoj i kontinuiranoj dobavljivosti sirovina, činjenici da tek stvaraju kupce koji još nisu navikli na svijet bezalkoholnog crafta, nedostatku faktora vjernosti proizvodu i manjku vidljivosti zbog nemogućnosti značajnih ulaganja pa do toga veliki igrači svoj teren snažno grade i pažljivo čuvaju - sve su to izazovi malih proizvođača. 

- Logistički je vrlo zahtjevno, pogotovo kad si daleko od središta događanja, s obzirom da si enigma većim sustavima distribucije. U procesu proizvodnje svaka jedinica proizvoda prelazi preko ruku previše puta. Ako nečega nedostaje, onda ne nedostaje izazova - kaže Juretić. 

Ipak, unatoč silnim preprekama, uskoro planiraju investiciju u novu tehnologiju koja će im omogućiti brži razvoj proizvoda jer ‘kao što ne nedostaje izazova, tako ne nedostaje ni planova‘. 

- Planovi za budućnost su kvalitetno pozicioniranje i kontinuirani razvoj proizvoda koje već imamo u ponudi te popratnog programa koji ih slijedi, razvoj novih proizvoda u bezalkoholnom, ali i alkoholnom programu, s kojima ćemo opet biti svojevrsni pioniri kod nas zaključuje Juretić.

13. listopad 2024 02:46