Kad tvrtka u manje od pola godine promijeni četiri direktora, to je signal da se događa nešto ozbiljno. Kadrovski vrtuljak počeo je krajem prošle godine, kad je direktorsku poziciju nakon šest i pol godina na čelu Studio moderne – TV prodaje napustila Ana Orehovec.
– Zasitila sam se korporacija u kojima sam provela 18 godina, i odlučila sam pokrenuti nešto svoje – odgovara vlasnica novog studija za dizajn interijera kojeg je nazvala ‘Detalji. Čine razliku.‘
Odluku nije donijela preko noći. Prije odlaska iz korporativnoga biznisa završila je višegodišnji program za dizajnera interijera, i sad zajedno sa suprugom, koji je građevinar, pokreće posao kakav je oduvijek priželjkivala.
Otkup tvrtke za sto eura?
Vlasnik SM-a Sandi Češko, jedan od najpoznatijih slovenskih poduzetnika, odgovara da je Orehovec je pridonijela izuzetnom uspjehu Studio Moderne Hrvatska: - Posljednjih nekoliko godina bilo je turbulentno za firmu, to je bio jedan od razloga da se odlučila da potraži nove, mirnije izazove.
Turbulencije u SM-u počele su s koronom, da bi kulminirale s invazijom na Ukrajinu i sankcijama protiv Rusije. U to vrijeme, u travnju prošle godine, Češko je, zajedno sa suprugom Lidijom Dolanc, ponovo preuzeo stopostotnu kontrolu nad tvrtkom od četiri međunarodna investicijska fonda, koji su u proteklom periodu znatno pridonijeli ubrzanom širenju kompanije. Pretpostavlja se da je sa cijena otkupa grupacije s mrežom tvrtki koje se bave televizijskom i online prodajom kućnih proizvoda u 20 država bila diskontna, navodno – sto eura. No, zato su problemi znatno veći.
Pandemija, invazija, sankcije...
Češko objašnjava da je nakon preuzimanja SM grupe imao plan da se vrati na originalnu strategiju, koja je 25 godina davala godišnju stopu rasta (CAGR) iznad 20 posto. No, zbog rata u Ukrajini i sankcija protiv Rusije došli su drugi prioriteti: Rusija i Ukrajina su bili među tri najveća tržišta. Prihodi Ukrajine su preko noći nestali, a u raketiranju je uništeno skladište sa zalihama, što je uzrokovalo dodatnu višemilijunsku štetu, ali Češko kaže da su i dalje isplaćivali plaće za tristotinjak zaposlenika. Paralelno s ratom došle su i sankcije protiv Rusije, što je rezultiralo ‘vatrogasnom prodajom‘ dviju ruskih tvrtki u bescjenje, ali i naplatom kompletnog kredita kod frankfurtske VTB banke.
– Sad se opet okrećemo rastu i novim poslovnim prilikama – zaključuje optimistično Češko.
No, prema pisanju slovenskih medija, situacija neće biti nimalo jednostavna, jer kreditori su za vratom, dvije SM-ove britanske tvrtke ove godine proglasile su bankrot i traže se ‘dodatna financijska sredstva za poslovanje‘.
Silazna putanja i u Hrvatskoj
Što se tiče SM-ove tvrtke u Hrvatskoj, i ona je od pandemije u silaznoj putanji, prošle je godine smanjila prihode za dodatnih 34 posto (na 21,78 milijuna eura, što je oko 15,5 milijuna manje nego rekordne 2018.), a gubici su utrostručeni (na 3,56 milijuna eura). Češko nije izravno odgovorio na pitanje o aktualnim otkazima, odnosno o smanjivanju broja zaposlenih. Rekao je tek da su rezultati cijele grupe imali negativan trend i prije nego što ju je otkupio od financijskih fondova, te da se u sistemu implementiraju, sukladno tome, ‘određene reorganizacije‘.
A u to vrijeme, vođenje operacija u Hrvatskoj najprije je od Ane Orehovec nakratko preuzeo Češkov pouzdani suradnik Duško Kos, koji je dugo godina vodio biznis u Sloveniji. U veljači je direktorsku poziciju preuzeo dotadašnji šef prodaje Ivan Vnuk, a sredinom prošlog mjeseca zamijenio ga je još jedan menadžer iz matične kompanije, direktor slovenskog telemarketinga Bojan Lah. Češko nagovještava da to nije posljednja kadrovska promjena na čelu hrvatske Studio moderne:
– Tražimo dugoročno rješenje.