Prije nešto manje od godinu dana, zabočka tvrtka Sato koja se bavi proizvodnjom etiketa preuzela je makedonsku tvrtku Kiro Dandaro koja se primarno bavi izradom fleksibilne ambalaže. S vlasnikom Ratkom Habusom razgovarali smo o tome kako stvari stoje danas i tako otkrili da je ulaskom u tvrtku započet investicijski ciklus u dugotrajnu imovinu koji će prilikom završetka iznositi pet milijuna eura.
Inače, Sato je osnovan 2008. godine, a nakon tri godine uspješnog poslovanja koje je započeo kao koordinator između proizvođača i kupaca, 2011. pokreće vlastitu proizvodnju. Nekoliko godina nakon, Sato postaje jedan od vodećih tiskara samoljepljivih etiketa u regiji. Tvrtka trenutno zapošljava više od 70 djelatnika, a 2022. je ostvarila ukupni godišnji prihod u iznosu od 18,7 milijuna eura, što znači da je narasla za 38,5 posto u odnosu na 2021. kada je ostvarila 13,5 milijuna eura prihoda. Izvršna direktorica tvrtke je Željka Filipaj, a prije zadnjeg preuzimanja, kupili su i tri manje tvrtke: Grafpex, Etigraf i Birotehnik.
- Kako ste i sami naveli, imali smo iskustva u akvizicijama, stoga smo već znali na koje stvari trebamo posebno obratiti pažnju. Akvizicija u Makedoniji bila je prijateljska tako da su svi podaci i informacije bile transparentne bez skrivenih namjera. Sam proces pregovaranja do konačnog dogovora trajao je malo više od godine dana. Uskoro će biti godinu dana od našeg ‘ulaska‘ u tvrtku te možemo reći da je integracija tvrtke uspješno provedena - kaže Habus.
Podsjećamo, makedonski Kiro Dandaro s radom je započeo još 1944. godine u Bitoli kao obrtnička radionica s 22 zaposlena, da bi nakon šest desetljeća prerastao u modernu tiskarsku proizvodnju u kojoj radi oko 200 djelatnika. Početkom 90-ih godina tvrtka prerasta u dioničko društvo, danas u vlasništvu hrvatskih poduzetnika.
Strategija poslovanja je, barem na prvu, jednostavna. Organski rast Sata nije samodostatan već je potrebno rasti i akvizicijama, objasnio je Habus. Na taj način osnažuju svoju poziciju na tržištu, povećavaju market share i ostvaruju brži pristup ljudskim resursima koji nikada nisu bili važniji za razvoj poslovanja. Tako su, kaže Habus, na vrijeme uočili problematiku radne snage s kojom se sada susreću, a uspješnim akvizicijama postigli su i pozitivnu selekciju radne snage.
Osnivači znaju najbolje
- Izazovi s kojima se susrećemo su poslovnog karaktera, a odnose se na konkurentnost na tržištu, borbu za kupca, ali i s dobavljačima, u pogledu izazova dostupnosti materijala i cijena - komentirao je Habus, ali dodao da poslovanje tvrtke u Makedoniji, kao i cijele grupe, teče uobičajeno.
U makedonskoj tvrtki provedene su određene reorganizacije zbog povećanja efektivnosti, a ujedno je došlo i do smjene generacije u kojoj je dosadašnji direktor otišao u mirovinu. Kako bi prijenos bio uspješan bez efekata na kupce, dobavljače, ali i same organizacije tvrtke, prijašnji direktor ostao je u tvrtki kao savjetnik.
O sličnoj smo zdravoj praksi preuzimanja, odnosno o zdravoj tranziciji već pisali. Kada je Boris Sruk preuzeo Famax, jedini je uvjet bio da osnivač Robert Jurić ostane u tvrtki još barem pet godina - jer tko zna firmu bolje od njenog osnivača?
Zanimalo nas je kako kulturalne razlike utječu na poslovanje. Habus tvrdi da su te razlike zanemarive, odnosno da nemaju utjecaja na poslovanje i nisu prepreka u komunikaciji. Pozitivan efekt svake uspješne akvizicije je razmjena međusobnih znanja i iskustava.
- Poučeni iskustvom u akvizicijama, uspješno smo izmijenili know-how unutar grupe kako bi postigli maksimalnu sinergiju. Ulaskom u tvrtku započet je investicijski ciklus u CAPEX koji će prilikom završetka iznositi pet milijuna eura. Novim investicijama učvrstit ćemo našu poziciju na tržištu kao jednog od lidera u fleksibilnoj ambalaži.
Što se tiče novih prilika i potencijalnih akvizicija, one nas interesiraju te smo u kontaktu, no trenutno nemamo ništa konkretno u planu realizacije. Situacija na tržištu pokazuje nam kako iskustvo više nije prednost, a razlog tome može se pronaći u novim, nepredvidivim situacijama na tržištu. Za nas je važno biti prisutan na tržištu, pratiti sve situacije i komunicirati sa svim sudionicima istog - zaključuje Habus.