Tvrtke i tržišta
StoryEditor

Sato i Kiro Dandaro: Kako izgleda poslovanje godinu dana nakon preuzimanja tvrtke u inozemstvu?

10. Travanj 2024.
Ratko Habus, vlasnik zabočke tvrtke Sato foto Ratko Mavar

Prije nešto manje od godinu dana, zabočka tvrtka Sato koja se bavi proizvodnjom etiketa preuzela je makedonsku tvrtku Kiro Dandaro koja se primarno bavi izradom fleksibilne ambalaže. S vlasnikom Ratkom Habusom razgovarali smo o tome kako stvari stoje danas i tako otkrili da je ulaskom u tvrtku započet investicijski ciklus u dugotrajnu imovinu koji će prilikom završetka iznositi pet milijuna eura

Inače, Sato je osnovan 2008. godine, a nakon tri godine uspješnog poslovanja koje je započeo kao koordinator između proizvođača i kupaca, 2011. pokreće vlastitu proizvodnju. Nekoliko godina nakon, Sato postaje jedan od vodećih tiskara samoljepljivih etiketa u regiji. Tvrtka trenutno zapošljava više od 70 djelatnika, a 2022. je ostvarila ukupni godišnji prihod u iznosu od 18,7 milijuna eura, što znači da je narasla za 38,5 posto u odnosu na 2021. kada je ostvarila 13,5 milijuna eura prihoda. Izvršna direktorica tvrtke je Željka Filipaj, a prije zadnjeg preuzimanja, kupili su i tri manje tvrtke: Grafpex, Etigraf i Birotehnik. 

- Kako ste i sami naveli, imali smo iskustva u akvizicijama, stoga smo već znali na koje stvari trebamo posebno obratiti pažnju. Akvizicija u Makedoniji bila je prijateljska tako da su svi podaci i informacije bile transparentne bez skrivenih namjera. Sam proces pregovaranja do konačnog dogovora trajao je malo više od godine dana. Uskoro će biti godinu dana od našeg ‘ulaska‘ u tvrtku te možemo reći da je integracija tvrtke uspješno provedena - kaže Habus. 

Podsjećamo, makedonski Kiro Dandaro s radom je započeo još 1944. godine u Bitoli kao obrtnička radionica s 22 zaposlena, da bi nakon šest desetljeća prerastao u modernu tiskarsku proizvodnju u kojoj radi oko 200 djelatnika. Početkom 90-ih godina tvrtka prerasta u dioničko društvo, danas u vlasništvu hrvatskih poduzetnika.

Strategija poslovanja je, barem na prvu, jednostavna. Organski rast Sata nije samodostatan već je potrebno rasti i akvizicijama, objasnio je Habus. Na taj način osnažuju svoju poziciju na tržištu, povećavaju market share i ostvaruju brži pristup ljudskim resursima koji nikada nisu bili važniji za razvoj poslovanja. Tako su, kaže Habus, na vrijeme uočili problematiku radne snage s kojom se sada susreću, a uspješnim akvizicijama postigli su i pozitivnu selekciju radne snage.

Osnivači znaju najbolje

- Izazovi s kojima se susrećemo su poslovnog karaktera, a odnose se na konkurentnost na tržištu, borbu za kupca, ali i s dobavljačima, u pogledu izazova dostupnosti materijala i cijena - komentirao je Habus, ali dodao da poslovanje tvrtke u Makedoniji, kao i cijele grupe, teče uobičajeno.  

U makedonskoj tvrtki provedene su određene reorganizacije zbog povećanja efektivnosti, a ujedno je došlo i do smjene generacije u kojoj je dosadašnji direktor otišao u mirovinu. Kako bi prijenos bio uspješan bez efekata na kupce, dobavljače, ali i same organizacije tvrtke, prijašnji direktor ostao je u tvrtki kao savjetnik.

O sličnoj smo zdravoj praksi preuzimanja, odnosno o zdravoj tranziciji već pisali. Kada je Boris Sruk preuzeo Famax, jedini je uvjet bio da osnivač Robert Jurić ostane u tvrtki još barem pet godina - jer tko zna firmu bolje od njenog osnivača? 

Zanimalo nas je kako kulturalne razlike utječu na poslovanje. Habus tvrdi da su te razlike zanemarive, odnosno da nemaju utjecaja na poslovanje i nisu prepreka u komunikaciji. Pozitivan efekt svake uspješne akvizicije je razmjena međusobnih znanja i iskustava. 

- Poučeni iskustvom u akvizicijama, uspješno smo izmijenili know-how unutar grupe kako bi postigli maksimalnu sinergiju. Ulaskom u tvrtku započet je investicijski ciklus u CAPEX koji će prilikom završetka iznositi pet milijuna eura. Novim investicijama učvrstit ćemo našu poziciju na tržištu kao jednog od lidera u fleksibilnoj ambalaži.

Što se tiče novih prilika i potencijalnih akvizicija, one nas interesiraju te smo u kontaktu, no trenutno nemamo ništa konkretno u planu realizacije. Situacija na tržištu pokazuje nam kako iskustvo više nije prednost, a razlog tome može se pronaći u novim, nepredvidivim situacijama na tržištu. Za nas je važno biti prisutan na tržištu, pratiti sve situacije i komunicirati sa svim sudionicima istog - zaključuje Habus. 

22. travanj 2024 06:15