Isplati se ulagati u iluzije! Pokazuje to uspjeh Muzeja iluzija, osnovan 2015. u Zagrebu, o kojemu su danas na susretu s novinarima govorili suosnivač Muzeja Iluzija i savjetnik u Metamorfozi Roko Živković i Teo Širola, direktor Metamorfoze, tvrtke koja upravlja mrežom Muzejima iluzija diljem svijeta. Ima ih 42 u 25 država i na četiri kontinenta u Europi, Sjevernoj Americi, Aziji i Africi, a dosad se u njima zabavljalo deset milijuna posjetitelja.
Krajem 2022. u Charlotteu u Sjevernoj Karolini otvorili su prvi vlastiti muzej kojim direktno upravlja zagrebačkim tim, a danas u Americi imaju devet muzeja i oni donose najveći prihod. Uskoro će ih biti i više jer će Metamorfoza, osim ureda koji upravo otvara u Atlanti, iako će sjedište tvrtke i dalje ostati u Zagrebu, otvoriti i muzeje u Minneapolisu, Denveru, San Diegu te Las Vegasu.
- Možemo se pohvaliti činjenicom da smo trenutačno najveći lanac privatnih muzeja na svijetu, a Metamorfoza je kompanija koja stoji iza brenda. Do 2026. planiramo imati mrežu od sto muzeja. Nastavljamo širenje kako su Roko i Tomislav Pamuković, (drugi suosnivač Muzeja iluzija) započeli, ali u malo drukčijem formatu jer imamo i svoje korporativne muzeje. Da bismo to sve uspjeli zaposlili smo puno novih ljudi, u Zagrebu imamo preko 50 ljudi i u zadnjih godinu i pol rasli smo više od pet puta – kaže Širola.
Hibridni model - franšizeri i investitori
Živković je objasnio da je tvrtka rasla korak po korak, 2016. otvorene su franšize Ljubljani, Beču…, a u sljedeći tri godine otvarali su po jedan muzej mjesečno i to s timom od samo deset ljudi. Novoobnovljeni zagrebački Muzej iluzija publici nudi više od 70 eksponata, od kojih su neki doživjeli svjetsku premijeru, a svi ti eksponati, kao i oni u ostalim muzejima ove tvrtke, osmišljeni su, dizajnirani i proizvedeni u Oroslavlju gdje Muzej iluzija ima istraživanje, razvoj i proizvodnju.
U srpnju 2021. u Metamorfozu je uložio private equity fond Invera Equity Partners (IEP) i stekao većinski (65 posto) udio u tvrtki obvezavši se povećati kapital tvrtke u iznosu od tri milijuna eura.
- Nije bilo lako zaštititi brend, nije bilo franšiznih odvjetnika u vrijeme kad smo se počeli širiti – kaže Živković. Danas je vlasnik brenda Muzeja iluzija tvrtka Metamorfoza koja ga širi po svijetu. Metamorfoza je 2021. napravila novu poslovnu strategiju i umjesto isključivog franšiziranja na stranim tržištima, odlučili su se za hibridni model.
- I dalje franšiziramo, ali odlučili smo graditi korporativne muzeje, što znači da smo u ulozi i franšizera i investitora. To je razlog zbog čega smo toliko povećali broj zaposlenika i značajno podigli razinu ekspertize u tvrtci od arhitekture, proizvodnje, marketinga, menadžmenta do financija. Napravili smo insourcing i time otvorili pedeset radnih mjesta u Metamorfozi u Hrvatskoj i još niz radnih mjesta s partnerima - dodao je.
Prema Širolinim riječima, najbolje poslovne rezultate postižu muzeji u velikim svjetskim gradovima zbog čega ovaj posao ima veliki potencijal. Iako imaju nekoliko novih ideja u pripremi, trenutačno su fokusirani na širenje ove priče koja je pokazala da je poslovni model uspješan, ali zahtijeva jako puno angažmana.