Unatoč trošku priključka koji je drugi najskuplji u Europi, poslije Švicarske, hrvatsko tržište punionica za električne automobile zanimljivo je novom igraču, slovačkom GreenWay Holdingu. Radi se o kompaniji osnovanoj 2011. u Bratislavi, a koja je ubrzo postala vodeći operater punionica u Slovačkoj. Nakon 2016. šire se na Poljsku gdje također preuzimaju vodeću poziciju. GreenWay pruža usluge javnog punjenja na vlastitoj mreži punionica od preko 1000 punjača te dodatno omogućuju uslugu punjenja na preko 78.000 punionica, dostupnih na 25 tržišta EU.
Ambiciozan plan
Od nedavno u Hrvatskoj posluje njihova podružnica GreenWay Network, a vrlo ambiciozne planove predstavio je predsjednik Uprave Dino Novosel koji je već 13 godina u biznisu infrastrukture za električna vozila. GreenWay Network u idućih tri do pet godina planira na području Hrvatske izgraditi više od 300 ultrabrzih punjača nazivne snage 100 kW, a vrijednost tog ulaganja dosegnut će 30 milijuna eura. K tome, namjeravaju otvoriti i 30 novih radnih mjesta. Što se tiče povrata tog ulaganja, Novosel kaže da je kompaniji prihvatljiv rok između sedam i 12 godina.
Gradnja prvih punionica počinje već u siječnju 2024. godine, za što su osigurani ugovori, novac i profesionalci koji posluju s 25 zemalja Europske unije, a prva će biti izgrađena u Slunju, na državnoj cesti D1. Kako se moglo čuti tijekom prezentacije, Hrvatska sa 34 električna punjača na 100.000 stanovnika sada je 20 puta slabije razvijena od najrazvijenije Nizozemske te tri puta slabije u odnosu na prosjek Unije.
Samo ovim ulaganjem tvrtke GreenWay u manje od pet godina osigurat će se gradnja najmanje trećine ukupnog plana povećanja instaliranih kapaciteta za punjenje električnih vozila i broja punionica u Hrvatskoj do 2030. godine. Motiv za ulaganje GreenWay nalazi u velikom prilivu stranih vozača električnih automobila tijekom turističke sezone, ali i u europskoj regulativi koja zahtijeva značajno povećanje broja punionica.
Deseterostruko povećanje
Za nekoliko mjeseci, točnije 13. travnja 2024. na snagu stupa europska Uredba o uvođenju infrastrukture za alternativna goriva (AFIR), koja među ostalim nalaže da se do stupnja razvoja električnih vozila s udjelom u ukupnom broju registriranih vozila od 15 posto osigura minimalno 1,3 kW javno dostupne infrastrukture za punjenje za potpuno električna vozila te 0,8 kW javno dostupne infrastrukture za punjenje za plug-in hibridnih vozila.
Uzimajući u obzir očekivano desetorostruko povećanje ukupnog broja registriranih vozila u razdoblju do 2030. godine, na gotovo 50.000 u Hrvatskoj te činjenicu da će se broj turista koji ulaze u Hrvatsku s električnim vozilima povećati sa sadašnjih 50.000 na barem milijun do 2030. godine, za očekivati je da će ukupne potrebe za uslugama punjenja samo od inozemnih turista, na javnoj infrastrukturi trostruko premašiti sve domaće potrebe za punjenjem električnih vozila, ocijenio je Novosel.
Tin Koren, tajnik udruge vlasnika električnih vozila Strujni krug, dodao je kako će ulaganje GreenWayja udvostručiti broj brzih punionica u Hrvatskoj.