Turistička ljetna sezona s pojačanim dolascima stranih turista u Hrvatsku i ove je godine znatno utjecala na porast posjetitelja i prometa u roamingu u telekomunikacijskim mrežama, koji je bio i do 30 posto veći nego lani, doznaje se iz tri najveća telekoma u Hrvatskoj.
Zbog povećanog prometa turista telekomi svake godine, posebno za ljetne mjesece dodatno povećavaju kapacitete mreža na svim lokacijama u turističkim područjima, kako bi se telekomunikacijske veze odvijale nesmetano i u roamingu tj. tijekom ‘gostovanja‘ stranaca u domaćim mrežama.
Ta usluga omogućuje pozive, poruke i mobilni internet dok su korisnici u inozemstvu, odnosno iz drugih zemalja u Hrvatskoj, pri čemu se najčešće automatski spajaju na mreže telekoma tzv. roaming partnera.
Ovog ljeta, po zadnjim dostupnim cjelovitim podacima HTZ-a iz eVisitora, u Hrvatskoj su kao i svake godine od ukupnog broja turista većinu činili stranci, pa je tako u lipnju njih došlo 5,5 milijuna (od ukupnih 6,7 milijuna) ili 18 posto više nego u istom mjesecu lani, u srpnju je stranih turista došlo 10 milijuna (od ukupnih 11,5 milijuna) ili ili 11,2 posto više nego u lanjskom srpnju, dok ih je u kolovozu stiglo 14,2 milijuna (od ukupnih 16,2 milijuna) ili 8 posto višpe nego u kolovotu lani.
Svi strani turisti, bilo da su iz zemalja EU-a, kojima se roaming naplaćuje kao i komuniciranje u vlastitim zemljama, bilo da su izvan EU i Europe, kojima se naplaćuje po različitim tarifama, koriste roaming na putovanju i pritom očekuju da veze dobro rade i da se brzo i lako spajaju na internet.
HT u vrhuncu sezone s 30 posto većim mobilnim prometom
Iz najvećeg telekoma u Hrvatskoj, Hrvatskog telekoma (HT) kažu da kontinuirano ulažu u mreže kako bi osigurali vrhunsku kvalitetu usluga diljem Hrvatske, a posebice na obali tijekom turističke sezone, kada se višestruko povećava broj stranih turista u njihovoj mobilnoj mreži.
– Turistička sezona definitivno utječe na porast prometa u mrežama na obali. U najprometnija četiri tjedna, zadnja dva u srpnju i prva dva u kolovozu ove godine u odnosu na isto razdoblje lani zabilježili smo rast prometa od gotovo 30 posto u mobilnoj mreži te sličan porast u mobilnoj mreži u svih sedam morskih županija – iznose iz HT-a.
Naglašavaju i da su u vrhuncu sezone za više od pet posto povećali prosječne brzine, uz 15 postotno smanjenje područja na kojima se mreža našla pod pritiskom zbog iznimno velikih opterećenja, kao i da se s približavanjem ljeta svake godine povećava i potražnja domaćih pružatelja usluge smještaja te ugostiteljskih i maloprodajnih objekata za fiksnim i mobilnim telekomunikacijskim uslugama i digitalnim rješenjima kako bi gostima pružili što bolje i kvalitetnije usluge.
– Već na početku predsezone primjećujemo povećanu potražnju primjerice za fiskalnim blagajnama i uslugom fiskalizacije te mobilnog interneta. Vlasnici apartmana traže što bolji i stabilniji WiFi, dok hotelijeri traže najčešće cjelovita ICT, ‘smart‘ rješenja, videonadzor, e-puinionice i druga. Općenito potražnja za našim uslugama i rješenjima uglavnom se poklapa s turističkom posjećenošću u Hrvatskoj – kažu iz HT-a.
Za prihode od roaminga ove godine kažu da su u okvirima planiranih.
A1 Hrvatska s 26 posto više roaming prometa
I telekom A1 Hrvatska stalno ulaže u mobilne kapacitete te s LTE mrežom pokrivaju 99 posto populacije, dok će do kraja godine s 5G mrežom obuhvatiti 90 posto populacije, s time da su tom mrežom, kažu, pokrivene već najopterećenije turističke i nautičke destinacije.
– Svake godine bilježimo značajan porast prometa i posjetitelja u roamingu. Ove godine imamo čak 11 posto više posjetitelja u roamingu, koji su generirali čak 26 posto više prometa u odnosu na lanjsko razdoblje lipanj-kolovoz – iznose iz A1.
Komentiraju pritom da je Hrvatska upravo specifična po tome što se ogroman podatkovni promet na području uz Jadran ostvari u samo četiri mjeseca, i nema izražene zimske turističke sezone, kao na primjer u Austriji.
Stoga kažu i da su ‘značajne investicije u ta područja na samom rubu profitabilnosti, a prihodi od tog segmenta u silaznoj putanji otkad je uvedena EU roaming regulacija (2016.), dok podatkovni promet eksponencijalno raste, kao i potražnja iz turizma i ugostiteljstva za njihovim portfeljom usluga‘.
– Primjetan je i uzlazni trend modernizacije i digitalizacije turističkih objekata i ponude – dodaju iz A1.
Turistička sezona uspješna i za Telemach Hrvatska
– Turistička sezona je ove godine bila vrlo uspješna i za Telemach, Bilježimo značajno povećanje prodaje turističkih paketa u odnosu na 2022. – kažu na upit o roamingu ovog ljeta u Hrvatskoj iz tog telekoma.
I oni su, kao i druga dva telekoma, proširili kapacitete mreže na svim lokacijama u turističkim područjima gdje se ukazala potreba za tim, odnosno i u većim i u manjim gradovima diljem obale, od sjeverne Istre do najjužnijih dijelova Dalmacije i otoka, a napominju i da surađuju s turističkim objektima i brojnim raznim prodajnim mjestima.
– U Telemachu stalno ulažemo i nadograđujemo našu mrežu kako bi osigurali najbolju uslugu za korisnike. Iako tijekom ljetne turističke sezone bilježimo privremeni porast ukupnog prometa, udio tog prometa u nacionalnom prometu kontinuirano opada i zanemariv je. Prihodi od turističko-ugostiteljskog segmenta važan su izvor prihoda, ali je u odnosu na druge sektore njegov udio minimalan – kažu iz Telemacha.