Tvrtke i tržišta
StoryEditor

Tko će biti sljedeći hrvatski jednorog?

02. Siječanj 2025.
foto Shutterstock
Zajedno sa stručnjacima upućenima u startup-scenu u Hrvatskoj te razgovarajući s našim brojnim startupovcima istražujemo u kojim se sektorima kriju potencijalni budući hrvatski jednorozi prema općeprihvaćenoj formuli vrednovanja startupova, koja se svodi najviše na dojam investitora

Još otkako je Infobip 2020. godine prvi u Hrvatskoj stekao status jednoroga, tvrtke vrijedne milijardu dolara, a potom se tom titulom vrlo brzo okrunila i Rimac Grupa, hrvatska poslovna scena znatiželjno iščekuje dolazak idućeg ‘jednoroga‘, mitskog bića kojim se zbog svoje rijetkosti nazivaju tvrtke vrijedne milijardu američkih dolara. Osim tog uvjeta, da bi tvrtka postala jednorog, važno je da je u privatnom vlasništvu i nije izlistana na burzi, premda valja napomenuti da je vrednovanje tvrtke u ovakvim slučajevima uvelike u oku promatrača, točnije investitora koji se odlučuju uložiti u startupove s visokim potencijalom rasta. Štoviše, upravo je taj percipirani potencijal budućeg rasta ključan element u kreiranju valuacije potencijalnog jednoroga.

Jedan od elemenata koje investitori gledaju odnosi se na burn rate, odnosno brzinu trošenja dobivena novca. Interesantno, što je stopa veća, investitori su uvjereniji u potencijal brzog rasta tvrtke. Nadalje, pozornost se obraća na sposobnost monetizacije korisničke baze. Jednostavnije, koliki potencijal postoji za pretvaranje korisnika u kupce. Posljednji od najpopularnijih faktora vrednovanja je veličina potencijalnog tržišta ili kolikom broju korisnika startup može prodati svoje proizvode i/ili usluge.

Kako bilo, biti jednorog svojevrsni je kultni status u startup-svijetu, karta za ulazak na mapu najuspješnijih svjetskih tvrtki u pojedinom području djelovanja, a nepotrebno je napominjati koliko je takva valuacija korisna za brendiranje tvrtke na lokalnoj i globalnoj razini. Ne čudi stoga što javnost zanima koja bi hrvatska tvrtka mogla slijediti uspjeh kakav su postigli Silvio Kutić i Izabel Jelenić s Infobipom te Mate Rimac sa svojom Rimac Grupom.

Zapravo je vrlo nezgodno prognozirati uspjeh pojedinoga poslovnog pothvata, pogotovo uzimajući u obzir današnje promjenjive tržišne okolnosti, geopolitičke napetosti u svijetu te pojavu novih tehnologija i trendova, o kojima svaki biznis više ili manje ovisi. U međuvremenu se i u IT industriji, iz koje dolazi velik broj startupova s potencijalom jednoroga, dogodila stagnacija, a poduzetnici se u posljednje dvije godine također nastoje uhvatiti ukoštac s razvojem umjetne inteligencije.

Ipak, zajedno sa stručnjacima upućenima u startup-scenu u Hrvatskoj te razgovarajući s našim brojnim startupovcima istražujemo u kojim se sektorima kriju potencijalni budući hrvatski jednorozi.

Tko ima šanse postići takav uspjeh doznajte u novom broju tiskanog i digitalnog izdanja Lidera.

Članak je dostupan u tiskanom 
i digitalnom izdanju Lidera

02. siječanj 2025 20:32