Tvrtke i tržišta

Trgovina u Hrvatskoj: Strana ulaganja redovito prati skok uvoza

Iako nakon početnog porasta uvoza neki trgovci razviju suradnju s lokalnim dobavljačima, uvoz iz matične zemlje ostaje visok

Vrijednost hrvatskog izvoza u Sloveniju prošle je godine iznosila 2,6 milijardi eura, a u obratnom je smjeru ostvareno više od pet milijardi eura. Drugim riječima, na svaki euro koji Hrvatska ostvari robnim izvozom u Sloveniju ta država ostvari gotovo dva eura robnog izvoza u Hrvatsku. Hrvatski trgovinski deficit sa Slovenijom godinama raste u svim skupinama proizvoda, uz jednu iznimku: izvoz prehrambenih proizvoda iz Hrvatske lani je bio dvadesetak posto veći od uvoza. No za to nije zaslužna naša prehrambena industrija sama po sebi, već ponajviše to što je najveći slovenski maloprodajni lanac Mercator u vlasništvu Konzuma, čijom se centraliziranom nabavom pune i njegove police.

Uz nekoliko manjih hrvatskih akvizicija trgovina u Sloveniji i još nekim susjednim zemljama Konzum je, nažalost, jedini primjer koji pokazuje koliko je za rast hrvatskog izvoza važno vlasnički upravljati maloprodajnim mrežama u drugim zemljama. Primjera koji upućuju na izravnu uzročno-posljedičnu vezu između vlasničkih ulaganja u maloprodajne mreže u Hrvatskoj iz pojedinih zemalja te rasta uvoza iz tih zemalja pak sve je više.

Ovaj članak je dostupan prijavljenim korisnicima.
Registrirajte se bez troška i otvorite vrata Liderova sadržaja – prvih pet zaključanih članaka svakog mjeseca čeka na vas.
Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju