
Trošelj: Želimo otvoriti vrata Latinske Amerike hrvatskim tvrtkama

Marin Trošelj
Kako se došlo do novog tržišta, što to znači za Stemi i kakve su im ambicije za dalje u intervjuu za Lider otkrio je direktor Stemija
Hrvatska edtech tvrtka Stemi, poznata po projektu Škola budućnosti koji već godinama učenicima približava svijet tehnologije i umjetne inteligencije, ostvarila je svoj dosad najveći međunarodni prodor – njihov obrazovni program ulazi u brazilske škole. Važan je to korak za prodor na iznimno veliko tržište Latinske Amerike. Kako je došlo do otvaranja novog tržišta, što to znači za Stemi i kakve su im ambicije za dalje u intervjuu za Lider otkrio je direktor Stemija Marin Trošelj.
Najavili ste da ulazite u škole u Brazilu? Kako je došlo do toga?
- Do te suradnje je došlo tako da je Inter-American Development Bank (IDB), razvojna banka Latinske Amerike, dovela predstavnike ministarstva obrazovanja iz različitih država Latinske Amerike. Došli su u Hrvatsku vidjeti što se kod nas sve radi u pitanju razvoja obrazovanja i kako bi razmijenili iskustva. Ono što ih je posebno zanimalo bilo je što Hrvatska radi po pitanju edukacije mladih o umjetnoj inteligenciji. Kako u suradnji s Infobipom i A1 Hrvatska radimo projekt Škola budućnosti od 2020. godine imamo dosta iskustva u tom području. Odlučili smo djecu učiti o umjetnoj inteligenciji prije nego što je ona doživjela tako veliki hype jer smo još tada procijenili da je ta tehnologija nešto što je cutting edge i što će biti the next big thing. Uglavnom, mi već pet godina radimo edukaciju učenika u Hrvatskoj u segmentu umjetne inteligencije te smo kolegama iz Latinske Amerike prezentirali cijeli taj projekt te se kod njih stvorila želja da to što radimo u Hrvatskoj pilotiramo i repliciramo u Latinskoj Americi.
Kada možemo očekivati Stemijeve edukacijske programe u brazilskim školama?
- Pilot projekt je već krenuo, već smo dobili neke prve videozapise i fotografije iz školi na kojima se vidi kako učenici koriste našu platformu. Također, pripremili smo im videozapise iz Hrvatske kako bismo im pokazali našu kulturu i da ih upoznamo s Hrvatskom. Kada se govori o umjetnoj inteligenciji uvijek se spominje kako će tehnologija zamijeniti ljude, no mi želimo pokazati da se baš kroz nove tehnologije može povezati ljude. Uglavnom, ovaj pilot projekt traje do kraja sljedeće godine.
Koji su najveći izazovi brazilskog obrazovnog sustava u digitalnim kompetencijama?
- Neki od problema su činjenica da 50 posto poslodavaca ne može pronaći kvalitetnu radnu snagu te da 50 milijuna mladih od 15 do 20 godina nije uključeno u obrazovanje, zaposlenje niti u osposobljavanje. Zatim, svega 25 posto škola u regiji koristi digitalne alate u nastavi. Moram napomenuti da mi zapravo razgovaramo s IDB-om da napravimo projekt da naša platforma bude ekosustav za razvoj talenata u Latinskoj Americi. Mi bismo htjeli mapirati najbolje obrazovne institucije koje postoje u Latinskoj Americi, staviti to našu platformu i na taj način povezivati škole i omogućiti najbolje prakse na jednom mjestu. I onda bismo dali pristup svima u regiji. Tako da recimo ako u Urugvaju imaju neki odličan program zašto ga ne bi koristile škole i u Čileu ili Kolumbiji. Ali jedan od najvećih izazova koji nije vezan samo za digitalne kompetencije je da 40 posto škola u Latinskoj Americi nema pristup internetu. Znači nema uopće interneta i sada vi želite djecu učiti o tehnologiji umjetne inteligencije, a oni nemaju ni osnovne stvari. Druga zanimljivost vezana uz ovo podneblje je da djeca tokom svog školovanja izgube godinu dana u školi zbog elementarnih nepogoda poput prevelikih vrućina, požara, nevremena i slično. Mi se volimo žaliti na naš obrazovni sustav, ali tek kada odeš na ovakve krajeve svijeta shvatiš koliko je kod nas zapravo dobra infrastruktura.
Kako lokalizirate program za brazilsku djecu i nastavnike?
- Imamo lokalnog partnera. Mi radimo poslovanje tako da smo fokusirani na razvoju tehnologije i programa i onda radimo partnerstvo s lokalnim organizacijama koje razumiju lokalni kontekst i oni zapravo implementiraju program u škole, rade edukaciju učitelja i pružaju podršku.