Tvrtke i tržišta

Unatoč novim tehnologijama špediterima odavno nije bilo teže

Logistika i transport mijenjaju se zbog novih tehnologija, ali to ne može riješiti ni Trumpove carine ni ratove ni globalnu neizvjesnost

Automatizacija i digitalizacija poslovnih procesa donijeli su mnoge prednosti u otpremništvu, poput ubrzanja administrativnih procesa, praćenja tereta u realnom vremenu, planiranja ruta… No ne mogu riješiti izazove poput carinskog rata Amerike s ostatkom svijeta, otežani promet zbog nerazvijene infrastrukture, nedostatak vozača, vremenskih neprilika, kašnjenja isporuke, proizvoljnoga tumačenja zakona nekih službi…

– Promatramo li kompletan sektor transporta i logistike u proteklih deset godina, promjene možemo sagledati kroz tehnološke inovacije koje su stvorile nove prilike u transportu. Danas sustavi korisnika usluge i prijevoznika samostalno komuniciraju, tako da je nakon kreiranja narudžbe transporta u sustavu korisnika usluge ona trenutačno vidljiva i u sustavu prijevoznika. I sve bi to funkcioniralo savršeno da ne uzimamo u obzir kompleksnost transportnog procesa – navodi Danijela Andesilić, izvršna direktorica Velebit-Prometa.

Danijela Andesilić - VELEBIT PROMET

Danijela Andesilić, izvršna direktorica Velebit-Prometa

– U proteklim godinama investirali smo u primjenu najnovijih tehnoloških rješenja, ali ipak ponajviše u digitalizaciju internih potreba kako bi naš tim u pozadini realizirao transport uz najkvalitetniji i najkonkurentniji pristup. Digitalni alati omogućavaju nam praćenje projekata u realnom vremenu, praćenje troškova te kvalitete i statusa izvedbe. Istodobno odgovaramo i na zahtjeve svojih klijenata u povezivanju s njihovim internim sustavima. Zahtjevi klijenata sve više sežu i u ESG segment, s naglaskom na razinu zagađenja okoliša, što podrazumijeva, primjerice, praćenje CO₂ otiska po svakom prijevozu, a za što su nam poslužila moderna digitalna rješenja – objašnjava Andesilić.

Dodaje da upravljanje rizicima osigurava održivo i kontinuirano poslovanje prijevoznicima i sigurnost u rukovanju teretom kupaca.

Kontrola rizika

– Implementacija sustava dobar je temelj u poslovanju, ali ključan čimbenik u upravljanju rizicima konstantna je edukacija djelatnika, interna i eksterna koordinacija s kupcima te informiranje kupaca o potencijalnim rizicima kako u cestovnom transportu tako i u drugim oblicima transporta koji mogu utjecati na cestovni prijevoz, poput globalnih poremećaja u lancu opskrbe ili, primjerice, zastoja u Sueskom kanalu, kojima svjedočimo proteklih godina – napominje Andesilić.

Prema njezinim riječima, Velebit-Promet posluje u segmentu izvanrednih cestovnih prijevoza kao i u manipulacijama teških i izvangabaritnih tereta, gdje kontrola rizika predstavlja glavni preduvjet za realizaciju usluge, tako da je upravljanje rizicima jedan od ključnih čimbenika i u investicijskoj strategiji tvrtke prilikom izbora novih vozila, dizalica, poluprikolica i ostale opreme. Ista se premisa primjenjuje i prilikom odabira djelatnika.

– Procjena potencijalnih rizika dio je preliminarne faze prihvaćanja i definiranja uvjeta projekta. A izazova je mnogo, od specifičnosti i sve veće zahtjevnosti tereta do nepredvidivih faktora poput vremenskih neprilika, koje često zahtijevaju ad hoc prilagodbe projekta novim uvjetima, gdje naša stručnost i iskustvo tima, kao i kvaliteta i dostupnost različite opreme, dolaze do izražaja. Jedan od izazova s kojim se susrećemo u inozemstvu neusklađenost je regulative između država eurozone koja se odnosi na transport, kao i različito tumačenje istog zakona i istih odredbi od pojedinaca koji zastupaju zakonodavca u određenoj državi (policija i neke druge službe koje sudjeluju u nadzoru izvanrednih prijevoza) – ističe Andesilić.

Dodaje da se ponekad doslovno ovisi o nečijoj dobroj volji, a u tom trenutku kasni se s dolaskom na lokaciju, što sa sobom povlači visoke troškove naknadnog istovara i dangubljenje za brod koji čeka na ukrcaj baš tog tereta.

Izazovna godina

Prema riječima Ivane Blažon, pravnice Primaca, automatizacija carinskih postupaka i povezivanje s državnim sustavima, primjerice ICS2, EMCS, ubrzali su prekogranične procese, ali su zahtijevali i dodatna ulaganja u IT sustave, API integracije i analitiku podataka te edukaciju zaposlenika.

– Rezultat toga je da možemo cariniti bilo koju pošiljku 24/7 bilo gdje u Europi, a to naši klijenti itekako dobro znaju iskoristiti za ubrzanje svojeg supply chaina. Naša posvećenost i brzina u implementaciji 'kućnog carinjenja' dovele su nas do toga da je Primaco u prošloj godini prema broju podnesenih carinskih deklaracija najveći carinski otpremnik u Hrvatskoj – naglašava Blažon.

Prema njezinim riječima, 2025. godina donijela je u svakodnevnom poslovanju pregršt novih izazova: carinski rat koji je Amerika pokrenula s ostatkom svijeta, naglo povećanje potražnje za pomorskim i zračnim transportom zbog carinskih neizvjesnosti, zadržavanje na kopnenim granicama zbog obnove mostova prema BiH i Srbiji, stalni nedostatak vozača, zagušenja na još uvijek jedinom kontejnerskom terminalu u Rijeci, koji je premašio svoje maksimalne kapacitete (novi terminal otvara se za nekoliko mjeseci)…

– Za nas i klijente ključno je zadržati visoku razinu usluge i pritom osigurati troškovnu učinkovitost, a to s nepredviđenim vanjskim poremećajima zaista zna biti izazovno – ističe Blažon.

Pojašnjava da rizicima za klijente Primaco upravlja aktivno: oslanja se vlastitu flotu kamiona od 80 vozila te na stabilnu mrežu pouzdanih prijevoznika i podvozara, što daje fleksibilnost i sigurnost. Policama osiguranja Primaco pokriva sve potencijalne štete koje mogu nastati iz njegove odgovornosti kao špeditera i prijevoznika, i to na najviše iznose koje propisuju međunarodne konvencije. Interni tim za carinsko zastupanje i savjetovanje osigurava potpunu usklađenost s propisima i brzu obradu dokumentacije.

Korištenjem GPS praćenja i digitalnih alata Primaco nadzire pošiljke u stvarnom vremenu te pravodobno reagira na moguće probleme putem svoga transportnoga kontrolnog tornja koji radi 24/7. Također nudi individualna logistička rješenja s unaprijed definiranim alternativama – uključujući rezervne rute, dodatne kapacitete i savjetovanje vezano uz carinu – kako bi klijenti imali sigurnost i u uvjetima tržišne nestabilnosti.

Nove, strože regulative

Direktor prodaje HŽ Carga Tin Simonić naglašava da je posao u otpremništvu doživio velike promjene u zadnjih nekoliko godina zbog digitalizacije, automatizacije i novih administrativnih zahtjeva.

– Što se tiče novih administrativnih zahtjeva, regulative u području međunarodne trgovine, carinskih postupaka i sigurnosti robe postaju sve strože, a to podrazumijeva da otpremnici moraju svakodnevno pratiti promjene koje se događaju u zakonodavstvu. Isto tako moraju biti dovoljno tehnički obrazovani, prilagodljivi novonastalim situacijama i spremni na kontinuirano učenje i usavršavanje. Možemo reći da se posao u otpremništvu znatno promijenio u pozitivnom smislu zahvaljujući digitalizaciji i automatizaciji poslovnih procesa, što omogućava bržu obradu podataka i olakšanu razmjenu dokumentacije u elektroničkom obliku. Digitalizacija bitno utječe na ukupno planiranje transportnih procesa, izradu kalkulacija, organiziranje skladišta itd. Kao negativne efekte možemo navesti nedostatak radne snage s obzirom na to da nove metode i poslovni procesi zahtijevaju zaposlenike s većim znanjem i dovoljno motivirane kako bi mogli zadovoljiti sve veće zahtjeve tržišta – napominje Simonić.

Dodaje da je otpremništvo danas dinamičnije i složenije nego prije.

Rast cijena goriva

Otpremnici se u svakodnevnom poslovanju suočavaju s brojim izazovima, od kašnjenja isporuka zbog gužvi, radova na željezničkoj mreži, vremenskih neprilika, štrajkova do promjena u carinskim i zakonskim regulativama na domaćem i međunarodnom tržištu.

– Dodatnu neizvjesnost stvaraju rast cijena goriva, manjak prijevoznih kapaciteta te razni geopolitički sukobi i trgovinska ograničenja. Upravljanje tim rizicima zahtijeva aktivnost, fleksibilnost i pouzdanu infrastrukturu. Ključ u planiranju je korištenje digitalnih alata za praćenje pošiljki i ruta, pravodobna komunikacija s partnerima te stalno praćenje promjena propisa na tržištu. Naš glavni cilj je klijentima ponuditi dostupnu, sigurnu i pouzdanu uslugu. Transparentnošću, stručnim savjetovanjem i individualnim pristupom gradimo povjerenje i dugoročne odnose jer u današnjem su poslovanju brzina i sigurnost ključ uspješnog poslovanja – zaključuje Simonić.

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju