istraživanje

Unatoč rekordnoj dobiti, tržišne valuacije banaka povijesno niske

McKinsey predviđa da samo preciznost i umjetna inteligencija mogu spasiti profitabilnost banaka i vratiti povjerenje klijenata

Banke su u 2024. ostvarile rekordnu neto dobit od čak 1,2 bilijuna dolara, a ukupna posredovana sredstva narasla su na nevjerojatnih 426 bilijuna dolara, što četiri puta više od globalnog BDP‑a.

Ipak, unatoč tim uspjesima, tržišne valuacije banaka na povijesno su niskim razinama: prosječno su čak dvije trećine niže od drugih gospodarskih sektora, a povrat na kapital bankama tek marginalno nadmašuje trošak tog kapitala.

Rezultati su to istraživanja tvrtke McKinsey & Company pod nazivom 'Globalni godišnji pregled bankarstva 2025.: Zašto preciznost, a ne veličina, određuje budućnost bankarstva', koje donosi najnoviju analizu globalnog bankarskog sektora.

Razloge za ovakav paradoks McKinsey vidi u završetku ciklusa visokih kamatnih stopa, promjenama u demografiji i navikama korisnika, snažnijoj konkurenciji iz fintech sektora te izvanrednim efektima pandemijskih stimulusa koji su privremeno povećali štednju. Dosadašnji modeli rasta, utemeljeni na tehnologiji, veličini ili masovnoj segmentaciji, nestaju.

Istraživanje stoga upozorava da nijedna od tih strategija ne donosi potrebnu novu vrijednost. Da bi napredovale, bankama su potrebna nova rješenja.

Precizno bankarstvo kao nova konkurentska prednost

Naime, o sudbini sektora mogla bi odlučiti umjetna inteligencija. AI agenti mogli bi umanjiti profitabilnost banaka za čak 170 milijardi dolara, osobito u segmentima depozita i platnog prometa, osim u slučaju ako banke ne pristupe umjetnoj inteligenciji strateški, koristeći je za povećanje prinosa i učinkovitosti.

Banke koje prve uvedu AI u srž svakodnevnog poslovanja mogu ostvariti do četiri postotna boda viši povrat na kapital u odnosu na konkurenciju. Suprotno tome, one banke koje budu spore vjerojatno će dugoročno ostvarivati nižu dobit.

AI će, tvrdi McKinsey, smanjiti troškove banaka (u pojedinim kategorijama i do 70 posto) i omogućiti im izgradnju preciznije odnosa s korisnicima. Upravo to precizno bankarstvo postaje nova konkurentska prednost, jer će uspješne banke koristiti AI za stvaranje proizvoda prilagođenih svakom pojedinom klijentu te će provoditi akvizicije temeljene na sposobnostima, a ne isključivo na veličini.

Ništa bez digitalnih usluga

Uz to, potrošači su sve manje lojalni institucijama i traže personalizirano iskustvo. Istraživanje McKinseyja pokazuje da tek četiri posto Amerikanaca automatski odabire postojeću banku za novi proizvod, što je drastičan pad u odnosu na protekle godine. Pritom više od polovice klijenata koristi AI‑generirane financijske alate, dok je gotovo svatko spreman promijeniti banku ako im ne ponudi suvremene digitalne usluge.

Stoga u idućem razdoblju preciznost nije samo strategija, ona je put prema profitabilnom rastu. Ako banke uspješno iskoriste dostupne alate, golemi jaz u njihovim valuacijama mogao bi se početi smanjivati, što bi dovelo do stvaranja vrijednosti za one banke koje to učine ispravno, zaključuje se u istraživanju.

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju