Tvrtke i tržišta
StoryEditor

Valoviti papir Dunapack: Pad prihoda odraz je usporavanja inflacije

25. Veljača 2024.
Dunapackov pogon u Zaboku

Kada neka kompanija ne prestane ulagati u tehnološka poboljšanja proizvodnje za vrijeme kriza kakve su bile protekle, a s druge strane prošlu godinu završi s 12 posto manjim prihodom, onda se, unatoč poznavanju vremena u kojem poduzetnici posluju, pitate događa li se nešto u njoj. Pišemo o Valovitom papiru Dunapacku iz Zaboka, ali, srećom, sve je u redu, zapravo kompanija posluje sve bolje, vrlo je zanimljiva i neka njezina iskustva, poput ulaganja unatoč tome što neki to izbjegavaju u krizna vremena, mogu biti poučna za poduzetnike.

Razgovarali smo s direktorom Zvonimirom Čuljkom, koji bi ove godine mogao počastiti svoje suradnike zbog 20. godišnjice upravljanja kompanijom koja je od 2001. u vlasništvu Dunapacka Packaginga, dijela austrijske Prinzhorn Grupe, i specijalizirana je za proizvodnju visokokvalitetne ambalaže od valovita kartona. Objašnjava da je pad prihoda u 2023. ponajprije rezultat smirivanja kretanja cijene energenata i ostalih troškova poslovanja, što znači da se i kompaniji otvorio prostor da snizi cijene svojih proizvoda. S druge strane, posla je bilo jer Čuljak veli da se ‘nisu ostvarile crne prognoze o usporavanju tržišta i potencijalnom padu potrošnje naših proizvoda‘.

image

Zvonimir Čuljak, direktor Valovitog papira Dunapacka

Važnost investiranja

Prema podacima iz Poslovne Hrvatske 2022. prihodi kompanije iznosili su 65,8 milijuna eura. Prihodi su inače znatno rasli nakon 2020. (u toj godini pandemije blago su pali), na godinu više od deset milijuna eura. Inače je i prijašnjih godina (uz iznimku 2020.) zabilježen lagani rast prihoda. Lani su pali iz navedenih razloga i iznosili su oko 58 milijuna eura (nema još službenog podatka). Liderov financijski analitičar Nikola Nikšić kaže, na osnovi podataka iz 2022. i godina prije, da je zabočka kompanija lider u svojoj branši, a isto tvrdi i Čuljak, koji ima podatke i za 2023. godinu. U pet godina promatranja (2018. – 2022.) ukupni su kompanijski prihodi prosječno rasli 20,3 posto na godinu, ali zadržimo se malo na prethodne dvije godine: u 2022. ukupni je Dunapackov prihod porastao za 33,8 posto ili za 16,6 milijuna eura u odnosu na 49,2 milijuna eura u 2021. godini, u kojoj je također znatno rastao. Zanimalo nas je zašto.

– Neposredno prije pandemije započeli smo svoja investicijska ulaganja u povećanje kapaciteta i proširivanje pogona, paralelno u modernizaciju i automatizaciju proizvodnje te kontinuirani rad s ljudima. Vrjedniji proizvodi i veća produktivnost, uz kontrolu troškova u svim dijelovima procesa poslovanja, rezultirali su skokom o kojem govorite. No, budimo iskreni – i rastom prodajnih cijena zbog ekstremnog rasta troškova u 2021. i 2022. godini. Recimo da je 2023. za nas bila jedna realna i stabilna poslovna godina bez mnogo negativnih utjecaja na tržišta, a koja nam je pokazala koliko su investicije bile važne i koliko je bila dobra odluka ne odgađati ih zbog pandemije i energetske krize – objašnjava Čuljak.

No podaci iz 2022. i godina prije (2018. – 2022.) mogu nam pomoći da pratimo razvoj tržišta, što Nikšić i radi, pa tvrdi da je vrijednost tržišta u Hrvatskoj 2022. bila 326,2 milijuna eura, što znači da je Dunapack imao tržišni udio od 20 posto. S tržišnim udjelom većim od 10 posto slijede ga još samo Model pakiranja, koja su imala udjel od 12,7 posto (41,5 milijuna eura prihoda).

– Kao dodatan dokaz kvalitete poslovanja, a što je iznimno važno za malu hrvatsku ekonomiju, napominjem da Dunapack dugi niz godina 40-ak posto svojih prihoda (kao i cijela djelatnost) ostvaruje od prodaje u inozemstvu. Podsjećam da 150 tisuća poduzeća iz hrvatskoga realnog sektora zbirno ostvaruje 20 posto prihoda od prodaje u inozemstvu – naglašava Nikšić.

Nema daljnjih sniženja

Na pitanje planiraju li povećati izvoz, Čuljak veli da ‘od osnutka kompanija ima sličan odnos ostvarenih prihoda na domaćem u odnosu na strana tržišta‘ te da je priroda njihova proizvoda ‘usko povezana sa zemljama u našem okružju, gdje smo prisutni od svojih početka i nastavljamo tako‘.

– Ukupan izvoz u 2023. godini bio je 38 posto naših prihoda, odnosno 39 posto u odnosu na ukupno ostvarenu prodaju, koja je iznosila 113 milijuna m2. Orijentirani smo na tržišta u okružju Hrvatske, a to su redom po veličini Bosna i Hercegovina, Slovenija, Mađarska, te u manjim obujmovima Srbija, Austrija i Italija – nabraja Čuljak.

Raniji podaci o rastu rashoda također objašnjavaju što se sve događalo na tržištu. Primjerice, rashodi su u pet godina prosječno rasli za 19,3 posto (podsjetimo, prosječan rast prihoda bio je 20,3 posto). U skladu s tim pozitivnim odnosom rasta u korist prihoda, bruto marža profita iz godine u godinu bila je sve veća. Bruto marža od 3,7 posto za 2018. dosegnula je 10,8 posto u 2022. godini. To je bilo kontinuirano više od bruto marže profita zbirno za djelatnost (u 2018. bila je 3,2 posto, a u 2022. rasla je na 8,9 posto).

Čuljak napominje da su troškovi kontinuirano rasli od kraja 2021. do početka 2023. godine. Osim troškova energije, koji su imali drastične oscilacije, među većim su bili i oni prijevoza, ambalaže/paleta, ali i glavne sirovine papira.

Cijelu priču o kompaniji Dunapack pročitajte u tiskanom ili digitalnom izdanju poslovnog tjednika Lider. 

22. studeni 2024 06:22