Tvrtke i tržišta
StoryEditor

Vlakovi budućnosti koje razvija Končar trebali bi biti spremni za tračnice do sljedećeg ljeta

29. Studeni 2023.
Končar 

KONČAR grupa bi do kolovoza 2024. godine trebala razviti jedan od globalno najsofisticiranijih proizvoda, baterijski i hibridni vlak. Zbog toga je krajem prošle godine KONČAR potpisao ugovor s HŽ Putničkim prijevozom za kupoprodaju prototipa baterijskog elektromotornog vlaka i baterijskog motornog vlaka te šest stabilnih energetskih priključaka u sklopu projekta Primjena zelenih tehnologija u željezničkom putničkom prijevozu iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. – 2026. (NPOO).

U sklopu projekta bit će nabavljen baterijski elektromotorni (BEMV) i baterijski motorni vlak (BMV) te šest stabilnih energetskih priključaka za punjenje baterija koji će biti postavljeni u kolodvorima Split, Osijek, Varaždin, Bjelovar, Virovitica i Pula.

- Nabavom ovih vlakova omogućuje se organizacija željezničkoga putničkog prijevoza na neelektrificiranim prugama na ekološki prihvatljiv način suvremenim vozilima koja za svoj pogon koriste električnu energiju. Rok za isporuku dva prototipna vlaka i šest stabilnih energetskih priključaka je 20 mjeseci nakon potpisivanja ugovora - objasnili su iz KONČARA. 

Proizvodnja ide prema planu 

Ugovor koji su potpisali Željko Ukić, predsjednik Uprave HŽ PP-a i Josip Ninić, predsjednik Uprave KONČAR – Električnih vozila, ‘težak‘ je 17,12 milijuna eura bez PDV-a. Ukupna vrijednost projekta je 21.4 milijuna eura, a u HŽ-u se nadaju da će do 2030. nabaviti 60-ak takvih baterijskih vlakova te planiraju ukupna ulaganja od četiri do pet milijardi eura

- Na projektu KONČAR intenzivno radi, a oprema redovito stiže u tvornicu KONČAR - Električnih vozila (KEV). Čelične konstrukcije vagona vlakova dolaze krajem godine i tada počinje završna montaža, koja se planira odraditi do travnja 2024. U gotovom proizvodu KONČAR društva sudjeluju s komponentama i sustavima u vrijednosti većoj od 55 posto cijene projekta, a ukupna vrijednost komponenti i sustava koji su proizvedeni u Hrvatskoj bit će više od 75 posto cijene projekta. Nakon završne montaže slijede ispitivanja u tvornici KEV-a, a potom i na pruzi. Očekujemo završetak u kolovozu 2024., sukladno ugovorenim rokovima. Punionica je ugovoreno šest te njihova proizvodnja ide prema planu - dodaju iz KONČARA.

Kako bi parametre glavnog elektromotornog pogona što bolje podesili, dodaju iz Grupe, odlučeno je da se u laboratoriju za rotacijske strojeve KONČAR - Instituta za elektrotehniku izgradi ispitni postav, odnosno model pogona sačinjen od svih realnih komponenti koje će biti ugrađene i na vlakove.

- Sva je oprema naručena i u dolasku. Očekujemo da će ispitni postav profunkcionirati u siječnju 2024. - kažu iz KONČARA.

‘Baterije će se puniti do najviše 30 minuta‘

Baterijski vlakovi bit će opremljeni rampama za ulazak i izlazak osoba u invalidskim kolicima, prostorom za bicikle i toaletima prilagođenim ulasku osoba u invalidskim kolicima, a kompletan putnički prostor bit će pod videonadzorom. U prostoru za putnike bit će postavljeni monitori za prikaz videosadržaja. Također, uz vizualne i audionajave kolodvora i stajališta, putnicima u vlaku bit će omogućen besplatan pristup internetu.

Vlakovi će, kažu iz KONČARA, biti projektirani za prosječnu dnevnu kilometražu do 480 kilometara te prosječni dnevni rad do 18 sati. U prometu je moguće funkcionalno spajanje baterijskih vlakova s niskopodnim vlakovima nove generacije, čime će biti osiguran veći kapacitet.

- Baterijski elektromotorni vlak (BEMV) koristit će se za prijevoz putnika na neelektrificiranoj i elektrificiranoj mreži željezničkih pruga u RH. Na neelektrificiranoj pružnoj mreži za pogon će koristiti baterije, a na elektrificiranoj mreži klasičan sustav napajanja pomoću pantografa. Baterije će se moći puniti iz kontaktne mreže ili pomoću stabilnih energetskih priključaka. Tijekom kretanja vlaka u dodiru s kontaktnom mrežom dobivena energija može se koristiti za punjenje baterije i direktni pogon elektromotornog vlaka, a energija dobivena kočenjem vlaka može se vratiti u mrežu ili se njome mogu puniti baterije.

Baterijski motorni vlakovi (BMV) koristit će se za prijevoz putnika na neelektrificiranoj mreži željezničkih pruga u RH. Za pogon će koristiti baterije koje se pune isključivo pomoću stabilnih energetskih priključaka. Pomoću stabilnih energetskih priključaka baterije će se puniti do najviše 30 minuta. Stabilni energetski priključci bit će postavljeni u kolodvorima Split, Osijek, Varaždin, Bjelovar, Virovitica i Pula - zaključuju iz KONČARA.

21. veljača 2024 05:41