U sklopu trgovačkog centra Emmezeta u Osijeku početkom ove godine otvorena je prva trgovina Merkury u Hrvatskoj, najavljeno je i skorašnje otvorenje još dviju, u Zagrebu i Splitu, a nakon toga i u nizu drugih gradova. Početak je to ekspanzije poljske kompanije Merkury Market hrvatskim tržištem trgovina tipa ‘sve za dom‘ i građevnog materijala, kojim sada suvereno dominiraju Pevex i Bauhaus.
U prošlosti su na sličnom pokušaju u Hrvatskoj polomili zube njemački OBI, austrijski BauMax i francuski Bricostore. Iako su sve te kompanije, inače prisutne na tržištima više zemalja, na naše tržište došle s ambicioznim planovima, na njemu su izdržale manje od deset godina prije nego što su otišle i svoje prostore ustupile Pevexu i Bauhausu, što je dodatno ojačalo te dvije tvrtke koje su, prema svemu sudeći, pokazale mnogo veću senzibilnost za specifičnosti domaćeg tržišta.
Strategija Merkury Marketa za Hrvatsku bitno se razlikuje od spomenutih kompanija. Ponajprije, poljski lanac koji ima više od šezdeset trgovina u Poljskoj, Češkoj i Slovačkoj u našu zemlju nije ušao spektakularnim otvorenjem golemoga novoga prodajnog centra, nego preuzimanjem tvrtke Fliba, poznatije po brendu Emmezeta. Transakcija je ukupno vrijedila oko 120 milijuna eura, a uključivala je kupnju nekretnina od fonda LCN Capital Partners te preuzimanje biznisa od francuske kompanije Conforame, drugoga po veličini maloprodajnog lanca trgovina namještaja i artikala za uređenje doma u Europi.
Možda bi bilo pretjerano reći da poljskog vlasnika Flibe, odnosno lanca trgovina namještaja Emmezeta, u Hrvatskoj više zanima segment ‘sve za dom‘ nego maloprodaja namještaja, no gotovo dvije godine od njegova ulaska u Hrvatsku površni dojam upravo je takav. Taj dojam, nažalost, nismo uspjeli razmotriti ni s kim iz Uprave Flibe jer se ona oglušila na naš upit.
Dok je bila u Conforaminu vlasništvu, Emmezeta se odlikovala ponudom namještaja i drugih artikala za opremanje doma koji su bili mrvicu jeftiniji od njezinih najvećih konkurenata, u prvom redu Lesnine, a opet mrvicu atraktivniji od njihove cijene. Godinama se za Emmezetu moglo reći da njezina ponuda ima najbolji odnos između cijene i kvalitete na hrvatskom tržištu namještaja. Promjenom vlasnika ubrzo se taj odnos promijenio. Dotad pretežito talijanski namještaj djelomično je zamijenjen uvozom iz Poljske, što je umanjilo atraktivnost ponude, a istodobno kupac ne može steći dojam je li to uopće djelovalo na (niže) cijene zato što je inflacija upravo u tom razdoblju učinila svoje i cijene su općenito prilično više nego što su bile prije dvije godine. Dojam je također da u Emmezetinu najvećem i najprometnijem prodajnom centru, onom na zagrebačkom Jankomiru, u posljednjih godinu dana ima manje kupaca.
Merkury Market osnovan je 1991. i od početka rada bavi se distribucijom proizvoda za unutarnje uređenje i građevnog materijala. Obiteljska je tvrtka u vlasništvu Jana Papierza, danas jednog od najbogatijih Poljaka koji je svoj lanac trgovina razgranao u tri države (Hrvatska je četvrta) pod motom ‘renoviraj i opremi jeftinije‘. Kud ćeš boljeg reklamnog slogana za kupca u Hrvatskoj od toga!
Koji je objekt za Merkury kupljen u Splitu, nismo uspjeli doznati, ali znamo da će trgovina koja se uskoro najavljuje u Zagrebu biti zapravo pokraj Zagreba, u Donjem Stupniku, u prostoru Emmezetina prvoga prodajnog salona u Hrvatskoj, otvorenoga još 1999. Nedavno je salon namještaja u Donjem Stupniku premješten iz golemog prodajnog prostora u prizemlju objekta na mnogo manji prostor na katu, a prizemlje je oslobođeno za Merkury. Džamboplakati na prilasku Donjem Stupniku najavljuju da će to biti ‘uskoro‘ iako se to na licu mjesta zasad baš i ne vidi.
Cijeli članak možete pročitati u novom tiskanom i digitalnom izdanju Lidera.