
Žito Grupa objavila dugoočekivani javni poziv za sudjelovanje u IPO-u

Cilj prikupljanja kapitala putem IPO-a je osigurati brži razvoj kompanije, a novi će suvlasnici imati minimalno 25 posto (+1 dionicu)
Žito Grupa, vodeća poljoprivredno-prehrambena grupacija u Slavoniji, jutros je objavila javni poziv na sudjelovanje u javnoj ponudi dionica te kompanije (IPO). Marko Pipunić, predsjednik Uprave i aktualni vlasnik na današnjoj konferenciji za medije pozvao je sve zainteresirane da se uključe u kupovinu dionica. Javna ponuda odvijat će se od petka 27. lipnja do srijede 9. srpnja ove godine i uključuje do najviše 6.651.920 dionica, koje bi u dioničarskoj strukturi nakon IPO-a činile minimalno 25 posto (+1 dionicu) vlasničkog kapitala. Ponuđene dionice prodaju se u rasponu cijene od 18,50 eura do 22,00 eura po jednoj dionici.
Ova javna ponuda uslijedila je nakon što je 12. lipnja Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (HANFA) odobrila Prospekt javne ponude i uvrštenja dionica. Pravo na sudjelovanje u Ponudi imaju radnici (zaposlenici Žita i njegovih ovisnih društava na dan Javnog poziva), mali ulagatelji i kvalificirani ulagatelji. Po završetku javne ponude, za sve dionice Žita bit će zatraženo uvrštenje na Službeno tržište Zagrebačke burze.
Sukladno Rasponu cijene, kako je rekao član Uprave za financije Jozo Ljubičić, javnom ponudom ciljaju se prikupiti sredstva od približno 118 – 141 milijun eura, od čega se 95 do 113 milijuna eura odnosi na dio koji plasmanom Novoizdanih dionica (njih 4.371.535) i Trezorskih dionica (milijun) ostaje u kompaniji s namjenom financiranja većine projekata iz najavljenog investicijskog ciklusa i selektivnih akvizicija, sve u cilju daljnjeg razvoja Grupe u svim segmentima poslovanja. Dionica za prodaju pak ukupno će biti 1.280.385. Kriterij uspješnosti Ponude podrazumijeva valjano iskazani interes za stjecanje najmanje 6.401.920 ponuđenih dionica od strane ulagatelja u okviru ponude. U slučaju da je konačni broj ponuđenih dionica na razini kriterija uspješnosti, bit će alocirane sve Novoizdane Dionice (4.371.535), sve Dionice za Prodaju (1.280.385) i 750.000 Trezorskih Dionica.
Tržišni lider
- Ulazimo u novu fazu Žito Grupe koja je danas vodeća slavonska i hrvatska kompanija, izvoznik, proizvođač i lider u mnogim područjima s vrlo ambicioznim planovima za daljnji rast. Žito je konkurentna i jaka kompanija na europskom nivou, industrija u kojoj radimo raste i razvija se i postaje značajnija nego ikad, no tu ne planiramo stati. Javnom ponudom dionica želimo dati priliku svima da nam budu partneri u njenom daljnjem rastu i razvoja – rekao je Pipunić koji je danas bio posebno emotivan.
Žito Grupa ima oko 1.200 zaposlenika, a njezino poslovanje uključuje četiri ključne djelatnosti: 1) ratarstvo, 2) stočarstvo, 3) industriju, 4) trgovinu i kooperante. Poslovni model zasnovan je na načelima vertikalne integracije kojom se povezuju proizvodni procesi i osigurava sljedivost.
- Jedna od ključnih snaga Žito Grupe leži u njezinom poslovnom modelu temeljenom na načelima vertikalne integracije, koja omogućuje potpunu sljedivost i kontrolu svih faza proizvodnje – od polja do stola. Ovakav pristup osigurava visoku razinu kvalitete gotovih proizvoda te omogućuje stvaranje cjelovite prehrambene slike regije, što uključuje i suradnju s više od 3.000 kooperanata – rekao je Josip Bičvić, član Uprave zadužen za djelatnosti industrije i tradinga.
Napomenuo je kako Žito Grupu često vezuju samo za poljoprivredu, no to je zapravo poljoprivredno-prehrambena kompanija. Naglasio je da je Žito Grupa najveći proizvođač jaja, lider u preradi uljarica i drugi najveći proizvođač svinja na domaćem tržištu, ali i kompanija koja je druga po veličini obrađenih oranica u Hrvatskoj te otkupljuje urod s dodatnih 60 tisuća hektara koje obrađuje 3.000 kooperanata.
Velika ulaganja
- Žito Grupu karakteriziraju visoka operativna efikasnost i produktivnost, čime se uspješno pozicionira uz bok vodećim europskim konkurentima. Kao visoko digitalizirana kompanija, Žito sustavno primjenjuje najnovije tehnologije u svim fazama proizvodnje. Automatizacija i digitalizacija obuhvaćaju cijeli proizvodni lanac, od ratarske i stočarske proizvodnje do završne obrade mesa, u čemu kompanija prednjači na tržištu. Planiramo dodatne iskorake u primjeni najsuvremenijih tehnoloških rješenja – rekao je Mato Božić, član Uprave zadužen za djelatnosti poljoprivrede.
Lani je kompanija ostvarila konsolidirane prihode od 335 milijuna eura, uz rekordnu normaliziranu razinu EBITDA-e od 66,3 milijuna eura, dok je EBITDA marža bila 19,8 posto. Uz Hrvatsku, trećina prihoda ostvarena je na inozemnim tržištima (Mađarska, Italija, Srbija, Slovačka, Kosovo, Njemačka, Austrija). U skladu sa strateškom vizijom, naglašeno je na konferenciji za medije, koja podrazumijeva daljnji razvoj svih postojećih segmenata poslovanja, realizacijom IPO-a bi se prikupljena sredstva koristila prvenstveno za projekte iz najavljenog investicijskog ciklusa te za potencijalne akvizicije.
- U idućih tri godine Žito Grupa planira 125 milijuna eura za investicije i akvizicije, čime započinje novi investicijski ciklus. Investicije će biti raspoređene u sva četiri ključna proizvodna segmenta Žito Grupe: ratarstvo, stočarstvo, industriju te trgovinu i silose. Tijekom proteklih devet godina Žito Grupa je već realizirala više od 200 milijuna eura ulaganja, a s novim investicijama dodatno će osnažiti svoju poziciju i omogućiti daljnji održivi rast i razvoj – rekao je Ljubičić.
Neskrivene emocije
U svom obraćanju predstavnicima medija Pipunić je objasnio zašto se zajedno s obitelji odlučio ići u IPO. Naime, gledajući bilancu jasno je da je kompanija uspješna, nisko je zadužena, što bi sugeriralo da nema potrebe ići u prikupljanje svježeg kapitala putem IPO-a. No, naveo je dva razloga za takvu odluku.
- Ideja je nastala još 2017. kada sam bio u Monte Carlu kao poduzetnik godine u Hrvatskoj za 2016. u organizaciji EY-a. kontaktirao sam s brojnim biznismenima i tada su mi ljudi koji znaju obiteljske biznise rekli koje su opasnosti, ali i prednosti obiteljskih kompanija. Zahvaljujući tome obitelj i ja smo shvatili da je za razvoj Žita najbolje izaći na burzu. Ovdje nije riječ o zaštiti obitelji, već upravo Žita, kompanije koja posluje već 34 godine i koja nam je dala sve privilegije. Zbog toga sam želio da sačuvam Žito, da me nadživi i zato pozivamo partnere da budu dio obitelji – rekao je Pipunić.
Drugi razlog zašto Žito ide u IPO je brži rast kompanije. Naime, objasnio je aktualni vlasnik, dva su načina za osigurati rast; jedan je bankarskim kreditiranjem i taj je način najjeftiniji, no sporiji. Brži, ali skuplji je izlazak na burzu prikupljanjem svježeg kapitala.
- Kako želimo rasti brže, IPO nam se sam nametnuo. Žito ima veliki potencijal, a jedan od pokazatelja je i taj što nas Zagrebačka banka, koja je u ovom postupku izlaska na burzu naš agent, prati već 31 godinu – rekao je Pipunić.
Dalibor Ćubela, predsjednik Uprave Zagrebačke banke, rekao je da je IPO veliki iskorak za njihovog dugogodišnjeg partnera.
- Zato smo sretni da je Žito odabrao Zagrebačku banku kao agenta u tom postupku – rekao je Ćubela.
Tokom izlaganja čelnika kompanije i prvog čovjeka Zagrebačke banke moglo se osjetiti kod njezinog osnivača koliko je preplavljen emocijama, s obzirom da slijedi nova era u poslovanju ovog dosadašnjeg obiteljskog biznisa.
- Velika je to promjena, miješaju se osjećaji, ali radosni osjećaji. Ovo je korak kojim će Žito nas nadživjeti. Tvrtka je tržišno orijentirana, nismo sudionici javne nabave, konkurentna je i vjerujem da ima veliki potencijal – zaključio je Pipunić.



