Iako se pivarstvo smatra muškom djelatnošću, ono ipak ne privlači samo muškarce. Žene čine sve veći broj zaposlenih u pivarskoj djelatnosti te na rukovodećim mjestima, a to pokazuje i Carlsberg Croatia. Od 11. ožujka u svojoj Upravi imat će, naime, 50 posto žena budući da na mjesto direktorice integriranog lanca opskrbe dolazi Dijana Zetović. Zetović se vraća u tvrtku u kojoj je započela karijeru kao pripravnica te se u Upravi pridružuje Barbari Krysik, direktorici financija, te Mariji Zovko, direktorici ljudskih potencijala, koje svoje karijere već niz godina neprekidno vežu uz Carlsberg.
Kakvo je vaše iskustvo rada u pivarstvu?
– Zovko: Još u studentskim danima radila sam u Carlsbergu i zarazila se energijom i načinom rada. U kompaniju sam došla 2008. godine na poziciju legal managera, u organizaciju koja je uistinu davala jednake prilike bez obzira na spol. Uvijek je jedini kriterij bila sposobnost. Rad u pivarstvu kao grani sigurno donosi iznimnu dinamiku, traži veliku agilnost, dobro poznavanje tržišta i poslovanja kompanije bez obzira na to u kojem odjelu radite.
– Zetović: U pivarstvu sam počela raditi 2004. i usudim se reći da su žene u njemu bile prava egzotika, osobito na pozicijama majstora pivara i to je bilo izazovno. Vremena su se srećom poprilično promijenila pa je i ta predrasuda da pivarska industrija pripada isključivo muškarcima s vremenom sve blaža. Mislim da danas u pivarstvu nije važan spol, već sposobnosti pojedinca.
– Krysik: Pivarstvo je, kao i mnoge druge industrije, u prošlosti doživljavano kao muško, ali taj se stereotip počeo mijenjati prije dosta vremena. No, kao što drugdje sve počinje s ljudima, tako sam ja od ranih dana imala tu sreću da radim s menadžerima i voditeljima koji su bili mnogo ispred vremena kada je riječ o razumijevanju koliko vrijednosti rodna raznolikost dodaje poslu.
Kako danas pivarstvo privlači sve više žena?
– Zovko: Mislim da danas pivo više nije proizvod rezerviran samo za muškarce, štoviše. Sve više žena uživa u pivu, razlikuje vrste piva i ima svoje omiljeno. Ponosni smo da je i tu na našem tržištu Carlsberg bio predvodnik, u našim je reklamama za Pan pivo glavni lik žena, Đurđa, pa mislim da smo i time pokazali da je pivo proizvod koji svoje potrošače ne dijeli prema spolu. Što se tiče žena na pozicijama u pivarstvu, ako pogledam tradicionalno muške položaje u proizvodnji, u Carlsbergu smo imali žene brew mastere, direktorice proizvodnje, rukovoditeljice odjela održavanja, dakle na svim tipično muškim zanimanjima. Rad u pivarstvu je rad u modernim tvornicama, s novim tehnologijama, na zanimljivom i živom proizvodu i sigurno je atraktivan ženama kao i muškarcima.
U Carlsbergu se povećava broj žena i na rukovodećim mjestima.
– Zetović: Pročitala sam u jednom istraživanju kako je financijska kriza 2008. pokazala da su se tvrtke kojima su upravljale žene lakše izvukle iz krize. Zanimljiv je to podatak. Često sam se sretala s komentarima da su žene preblage u upravljanju, previše tolerantne i nedovoljno agresivne, ne reagiraju na prvu. No, u konačnici ostvareni rezultati svih žena na rukovodećim pozicijama govore sami za sebe. Žene, uz brojne profesionalne vještine koje donose sa sobom, češće ostavljaju prostora za zdravu raspravu koja podrazumijeva uključivost i poštovanje, pa stvaraju zdravu ravnotežu u upravljanju.
– Krysik: Žene donose više ljudskih vještina. Često ih nazivamo mekim vještinama, ali ja ih radije nazivam ljudskim vještinama poput empatije, emocionalne inteligencije, različitog razmišljanja i perspektive. To rezultira boljim donošenjem odluka i boljom poslovnom izvedbom.
Koji su razlozi vašeg povratka gđo Zetović?
– Prije svega novi izazov u karijeri i to u industriji koja mi je bliska od samog početka. Nakon završetka više od deset godina duge karijere u Carlsbergu i sama sam se okušala u craftu s idejom da to možda razvijem u poslovnu priliku, ali put me odnio u drugome smjeru. Povratkom u Carlsberg opet sam dobila priliku da iz druge perspektive gradim tu pivarsku priču, ali i tim čiji sam dio jednom i sama bila.
Što je utjecalo gđo Zovko i gđo Krysik na to da ste već godinama u Carlsbergu?
– Zovko: U Carlsbergu sam više od petnaest godina i na to je pitanje jednostavno odgovoriti, ljudi su ono što radi razliku sve ove godine. Kolegice i kolege s kojima sam radila, a prije svih moj tim ljudskih potencijala kojeg sam dio od prvog dana ono su što radi razliku. Raditi s ljudima koji se međusobno uvažavaju i poštuju, koji grade kulturu u kojoj su međuljudski odnosi prioritet, spremnost pomoći kolegama, sjajni kolege od kojih svaki dan učim ono su što me zadržalo u Carlsbergu i što ga svaki dan čini kompanijom koju biram za rad.
– Krysik: Da, moje putovanje s Carlsbergom je više maraton na duže staze nego kratki sprint jer je Carlsberg tvrtka prilika koje možete iskoristiti ako stvarno znate što želite i ako budete spremni kada dođu. Postoje, naravno, mnogi razlozi zašto ostanete u tvrtki, ali za mene je najvažniji bio i još uvijek je želja za nastavkom učenja, činjenica da mogu stvarno utjecati na poslovne rezultate i imati pozitivan utjecaj na društvo, te naravno – ljudi s kojima radim.
Što je gđo Zovko najviše pridonijelo vašem ulasku u Upravu?
– Na poziciji senior legal managera bila sam uključena u kompletno poslovanje kompanije i u prilici učiti o svim procesima u organizaciji, ali i biti uključena u donošenje odluka i njihovu provedbu. Sudjelovala sam u stavljanju prvog cidera na hrvatskom tržištu Somersbyja, bila dio brojnih krosfunkcionalnih timova u raznim projektima. Uvijek sam se trudila u obavljanju posla imati širu sliku i razumijevanje posla, uklopiti poslovanje u pravni okvir, a ne njime ograničavati poslovanje. Zanimali su me i projekti izvan pravnog područja pa sam i u njima imala priliku sudjelovati. Carlsberg ima više od 60 posto rukovoditeljskih pozicija popunjeno promoviranjem svoga kadra i usmjeren je na razvoj ljudi, pa sam tako i ja imala svoj razvojni plan koji mi je uz činjenicu fantastičnog tima ljudskih potencijala omogućio da preuzmem mjesto direktorice ljudskih potencijala.
Gđo Krysik, počeli ste karijeru u Carslbergu Poljska i bili dio Carlsbergova tima za zapadnu Europu. Kako se snalazite u Hrvatskoj?
– Prošlo je skoro godinu dana otkako sam se doselila u Hrvatsku i moram priznati da me sreća, govoreći o okružju, zaista prati. Sada sam dio vjerojatno najboljeg tima o kojem sam mogla sanjati: punog strasti i predanosti poslu i našoj svrsi proizvodnje piva za bolje danas i sutra. Imamo zanimljivo, rastuće i izazovno poslovanje ovdje u Hrvatskoj, tako da je profesionalno biti ovdje velika pustolovina i iskustvo. Privatno uživam u prekrasnom hrvatskom vremenu i činjenici da imam samo dva sata vožnje do obale. Zagreb je lijepo i sigurno mjesto za život.
Volite li piti pivo?
– Zovko: Volim popiti pivo, nekad na kraju dana, a osobito uz roštilj ili pizzu. Volim lagere i tamna piva, Grimbergen Double-Ambrée mi je prvi izbor ako pijem pivo iz gušta, a Pan Zlatni uz roštilj ili ukusan ručak.
– Zetović: I ja volim popiti pivo, osim toga pivo je u kategoriji prehrambenih proizvoda, ha, ha… Češće biram lager piva punijeg okusa. Oduvijek mi je bilo prvi izbor u svim prilikama, a najslađe mi je pivo na osvojenom vrhu neke planine.
– Krysik: Moja ljubav prema pivu s godinama raste i velika sam obožavateljica bezalkoholnih izdanja, tako da sam u Hrvatskoj otkrila fantastičan Pan 0,0 posto. Ljeto i sunce uvijek idu uz Somersby, pa uživam u svim fantastičnim okusima koje imamo ovdje u Hrvatskoj. Također, ove godine veliko osvježenje tek stiže jer na tržište stavljamo izvrsni 1664 Blanc.
Sadržaj nastao u suradnji s grupom Carlsberg Croatia.