Ukratko
StoryEditor

Hrvoje Čeović, predsjednik Uprave Belupa: Jačamo aktivnosti usmjerene na održivost poslovanja

18. Prosinac 2023.
Dr. sc. Hrvoje Čeović zauzima se za promjenu dugogodišnjega kontinuiranog snižavanja cijena generičkih lijekova, koje ne provode proizvođači, nego su posljedica regulativnih odlukafoto Ratko Mavar
Prilagodba regulacije cijena lijekova znatno bi pridonijela stvaranju konkurentnog i otpornog domaćeg tržišta te održivom funkcioniranju zdravstvenog sustava

Farmaceutska industrija suočava se s dva velika izazova: krhkim opskrbnim lancima i reguliranim cijenama generičkih lijekova koje otežavaju profitabilno poslovanje i investiranje, kaže predsjednik Uprave Belupa dr. sc. Hrvoje Čeović. Nije jednostavno, ali Belupo taj problem amortizira alternativnim dobavnim lancima i inovacijama u proizvodnji lijekova te očekuje daljni rast prihoda i veći utjecaj na inozemnom tržištu.

Kako je Belupo poslovao u 2023. i koliko je rastao prihod u odnosu na prethodnu godinu?

– U prvih devet mjeseci 2023. Belupovi prihodi porasli su za 13 posto u odnosu na prošlu godinu. Zadovoljni smo ostvarenim rezultatima te ih vidimo kao dobru podlogu za 2024. Snažan fokus cijele organizacije rezultirao je ukupnim rastom prihoda predvođenim rastom na stranim tržištima. Također smo ostvarili dobre rezultate u većini terapijskih skupina lijekova. Za postignute rezultate nedavno smo primili Zlatnu plaketu županijske Gospodarske komore.

Koliki udio prihoda dolazi od izvoza, povećava li se i što utječe na to?

– Otprilike dvije trećine prihoda ostvareno je izvozom i taj se udio povećao u odnosu na prošlu godinu. Porast prihoda od izvoza posljedica je intenziviranja marketinških ulaganja i širenja palete Belupovih proizvoda na stranim tržištima. Nastavljamo zapošljavati nove suradnike na izvoznim tržištima kako bismo taj trend zadržali i u budućnosti. Pregrupirali smo strana tržišta u tri strateška klastera da bismo što bolje upravljali aktivnostima na terenu.

Poslujete na osamnaest tržišta, koje je od njih najdohodovnije?

– Hrvatsko tržište naše je najveće tržište na kojem ostvarujemo jednu trećinu prihoda – to uključuje i prihode našeg lanca ljekarni Deltis Pharm. U Hrvatskoj smo zastupljeni u najviše terapijskih skupina te smo već godinama najveća farmaceutska tvrtka prema broju prodanih lijekova. Iako nam udio izvoza u ukupnom prihodu raste, hrvatsko tržište ostaje nam strateško i prioritetno. Ove godine proveli smo reorganizaciju u prodajno-marketinškom sektoru u Hrvatskoj radi jačeg fokusa na ključne terapijske skupine i još kvalitetnije suradnje s ljekarnicima i liječnicima. Drugo je najveće tržište ​BiH, koje također smatramo domaćim jer putem povezanog društva Farmavita imamo proizvodne pogone u Sarajevu.

Koji je vodeći Belupov brend na domaćem i inozemnom tržištu?

– Na hrvatskom su tržištu najveći brendovi u bezreceptnim lijekovima ​ Lupocet i Neofen. Ponosni smo na to što velik broj ljudi u Hrvatskoj povezuje ta dva lijeka s liječenjem simptoma povišene tjelesne temperature odnosno različitih vrsta boli. Ove jeseni lansirali smo inovativni oblik Lupoceta –​ Lupocet Trio. Kod lijekova na recept vodeći je​ brend Normabel. Na izvoznim tržištima najprodavaniji je proizvod Belosalic u obliku masti, kreme i spreja za liječenje kožnih bolesti. U dermatologiji smo se profilirali kao respektabilan igrač na svim tržištima na kojima poslujemo.

S kojim se izazovima Belupo susreće u poslovanju?

– Velik su nam izazov krhki opskrbni lanci koji se nisu potpuno oporavili od posljedica pandemije bolesti COVID-19. Znatan dio sirovina i aktivnih sastojaka u farmaceutskoj industriji ima duge rokove isporuke te su mogućnosti brzih promjena ograničene. Posljedica tih izazova česte su nestašice lijekova na tržištu. Ulažemo napore u pronalaženje alternativnih dobavnih lanaca koji će nam pružiti veću sigurnost i fleksibilnost. Osim opskrbnog lanca, izazov su cijene generičkih lijekova koje su regulirane, a karakterizira ih kontinuirani pritisak prema dolje, što sužava prostor za profitabilno poslovanje i investiranje.

Što je veći problem: konkurencija velikih farmaceutskih kompanija ili velika reguliranost farmaceutske industrije? Kako se snalazite u tome?

– Konkurencija je dobrodošla i tjera nas da budemo brži, inovativniji te da se mjerimo s najboljima. Što se tiče reguliranosti industrije, mislim da u Hrvatskoj imamo kvalitetne regulativne institucije i stručnjake. Zauzimamo se za promjenu dugogodišnjega kontinuiranog snižavanja cijena generičkih lijekova, koje ne provode proizvođači, nego su posljedica regulativnih odluka. Iako se generički lijekovi primjenjuju u više od sedamdeset posto terapija u Hrvatskoj, njihov je udio u ukupnim troškovima sustava samo četiri posto jer je danas prosječna cijena lijeka najčešće samo nekoliko eura, a trend je i njezino daljnje snižavanje. U uvjetima svekolikog rasta troškova proizvodnja velikog broja lijekova na pragu je isplativosti. S tim izazovima nastojimo se nositi kontinuiranim povećanjem efikasnosti u svim segmentima poslovanja, a prilagodba regulacije cijena lijekova znatno bi pridonijela stvaranju konkurentnog i otpornoga domaćeg tržišta te održivom funkcioniranju zdravstvenog sustava.

Nedostatak radnika na hrvatskom tržištu rada sve je veći problem. Mislite li da se stalnim povećavanjem plaća može riješiti taj problem?

–​ Zasad uspijevamo pokriti sve svoje potrebe domaćim radnicima iako je pronalaženje novih sve teže. To što smo smješteni na dvije radne lokacije – u Koprivnici i Zagrebu – omogućuje nam pristup širem bazenu potencijalnih radnika i suradnika. Povećanje plaća sigurno pomaže u natjecanju s potencijalnim poslodavcima u inozemstvu. Osim plaća, radnicima je važna transparentna i poticajna radna okolina. Tu uvodimo niz promjena kako bismo podignuli angažiranost organizacije. Najveća promjena uvodi se upravo sada na razini Grupe Podravka ​– uvodimo novi, poticajniji sustav plaća na temelju kojega će radničke plaće u Belupu porasti u prosjeku za 17 posto.

Koji su strateški ciljevi i u kojem ih​ razdoblju​ Belupo planira ostvariti?

– Početkom 2023. aktualizirali smo strategiju poslovanja za sljedećih pet godina. Ambicija nam je biti vodeća farmaceutska tvrtka u ovom dijelu Europe. Potencijal vidimo u bržem razvoju novog portfelja i odlučnijem iskoraku na strateška tržišta u srednjoj i jugoistočnoj Europi. Osim rasta količinske prodaje, želimo podizati vrijednost svojih lijekova inovacijama i kvalitetnim dijalogom s regulativnim tijelima. U očekivanju povećane potražnje planiramo podignuti kapacitet svojega opskrbnog lanca optimizacijom raspoloživih resursa i dodatnim zapošljavanjima. To uključuje i znatna ulaganja u osuvremenjenje opreme u pogonima i laboratorijima. Glavni oslonac strategije osnaživanje je organizacije i ulaganje u ljudske potencijale na svim razinama. U Zagrebu se početkom godine planiramo preseliti u novi, moderniji poslovni prostor. Jačamo aktivnosti usmjerene na održivost poslovanja i društvene zajednice. Uz postojeće aktivnosti kojima podupiremo sport, zdravlje i školstvo u lokalnoj zajednici pokrenuli smo i različite ekološke projekte u koje uključujemo sve zaposlenike. Velik iskorak bit će i skorašnja instalacija solarne elektrane na krovove objekata u Koprivnici – uz postojeće na krovovima Podravkinih tvornica – čime ćemo još veći dio utroška energije preusmjeriti na obnovljive izvore.

Kakvi su poslovni planovi za 2024.?

– Postavili smo čvrste temelje za još jednu uspješnu poslovnu godinu. Očekujemo nastavak neizvjesnosti u makroekonomskom okružju zbog rasta troškova, rata u Ukrajini i nestabilnosti dobavnih lanaca. Usprkos tomu vjerujemo u svoje planove i ljude koji će znati iskoristiti svaku tržišnu priliku. U skladu sa zacrtanom strategijom nastavljamo s unapređivanjem ključnih procesa i efikasnosti.

Sadržaj nastao u suradnji s Belupom.

22. studeni 2024 11:07