Promocija knjige

20 godina hrvatskog biznisa: Previše se ulagalo u beton, premalo u znanje

Liderov urednik Goran Litvan napisao je knjigu o dva desetljeća uspona i padova hrvatskog gospodarstva, koja je sinoć predstavljena u Westinu

Dvadeset godina hrvatskog poduzetništva i uspjeha, ali i promašaja i izgubljenih prilika, sažeto je između korica nove knjige Liderovog novinara i urednika Gorana Litvana pod nazivom '20 godina hrvatskog biznisa', čija je promocija održana sinoć u zagrebačkom hotelu Westin.

Knjiga je u znaku broja dvadeset: dvadeset poglavlja, jednako toliko priča o događajima i pojavama koji su obilježili to razdoblje te izbor dvadeset najvažnijih protagonista hrvatskog biznisa. Riječ je o domaćim temama poput privatizacije, predstečajeva, kriza, ali i globalnim procesima i njihovu odjeku, koji je u Hrvatskoj znao biti dramatičniji nego na samome izvoru.

Iako je knjiga kritična prema ekonomskoj politici proteklih 20 godina, na neki je način i poticajna s aspekta poduzetnika koji ne samo da su imali sreće, nego su pretrpjeli sve izazove kojima su bili izloženi. Za to je, smatra Litvan, najviše zaslužna Europska unija.

– Sretna je okolnost što je to razdoblje bilo omeđeno početkom pregovora s EU, istog tjedna kad je izašao prvi broj Lidera. Ta činjenica nam je donijela podosta dobroga, veliki napredak, ali nismo iskoristili prilike za nešto što bi imalo multiplikativni efekt. Previše EU novca uložilo se u građevinske radove, a premalo u poslovnu efektivnost poduzetnika. Previše se ulagalo u beton, a premalo u ljude i znanja. Previše u državnom sektoru, premalo u privatnom – objasnio je Litvan tijekom promocije knjige, dodajući da iako imamo rast, jer je većina ekonomskih pokazatelja u plusu, nedostaje nam razvoj.

Povod za osvrt na dva desetljeća uspona i padova poslovne zajednice i gospodarstva u Hrvatskoj bilo je i dvadeset godina izlaženja poslovnog tjednika Lider, istaknula je na promociji Bojana Božanić, direktorica Lidera.

– Htjeli smo da to bude trajni podsjetnik i na naših 20 godina, no da pričamo o onome čemu smo svjedočili – dodala je Božanić, ističući da se ova knjiga s pravom može smatrati krunom Litvanove bogate novinarske karijere.

Promocija knjige 20 godina hrvatskoga biznisa: Bojana Božanić Ivanović

Promocija knjige 20 godina hrvatskoga biznisa: Bojana Božanić Ivanović

Miodrag Šajatović, glavni urednik Lidera te urednik knjige, prisjetio se 46 godina rada i prijateljstva s Litvanom u istim redakcijama, što je prava rijetkost u novinarstvu.

– Počelo je u Poletu, nastavilo se u Večernjem listu, zatim u različitim redakcijama u EPH-u te zadnjih 20 godina u Lideru – opisao je Šajatović.

Promocija knjige 20 godina hrvatskoga biznisa: Miodrag Šajatović

Promocija knjige 20 godina hrvatskoga biznisa: Miodrag Šajatović

Bilo je neophodno napisati ovakvu knjigu, koja za one koji su to sve proživjeli služi kao podsjetnik, dok za one koji dolazi može biti inspiracija, rekao je Mladen Vedriš, recenzent knjige.

– Struktura i karakter hrvatske ekonomije te stvaranje dodatne vrijednosti na upitnoj su razini i ova knjiga eksplicitno i implicitno o tome govori – eksplicitno o tome što se dogodilo, implicitno o tome što bi za Hrvatsku bilo bolje da se dogodilo drugačije – objasnio je Vedriš.

Promocija knjige 20 godina hrvatskoga biznisa: Mladen Vedriš

Promocija knjige 20 godina hrvatskoga biznisa: Mladen Vedriš

No, knjiga ipak završava optimistično, napomenula je Manuela Šola, osnivačica i direktorica Komunikacijskog laboratorija.

– Liderova je misija od prvog dana jasna – biti koristan poslovnoj zajednici. Ta se misija vidi i očituje u ovoj knjizi. To je jedna od onih knjiga kojima se vraćaš i iz kojih učiš. Mnogo je primjera koje trebamo pogledati s distancom i izvući iz nje lekcije – poručila je Šola.

Promocija knjige 20 godina hrvatskoga biznisa: Manuela Šola

Promocija knjige 20 godina hrvatskoga biznisa: Manuela Šola

Hrvoje Josip Balen, osnivač Algebre, sretan je što se dokumentiraju događaji iz gospodarstva, a ne samo veliki povijesni događaji. Međutim, istaknuo je zabrinutost da bi netko nakon čitanja ove knjige mogao pomisliti da u Hrvatskoj nije moguće uspješno poslovati, što nije istina.

– Lijepo se navući na poticaje, fondove ili turizam, ali sve to ima svoj vijek trajanja – upozorio je Balen.

Promocija knjige 20 godina hrvatskoga biznisa: Hrvoje Balen

Promocija knjige 20 godina hrvatskoga biznisa: Hrvoje Balen

Ipak, u poduzetništvu se mnogo toga promijenilo u posljednjih 20 godina. Poduzetnici manje kukaju zbog poreza, uvoza i birokracije te su mnogo otporniji i spremniji na sve izazove nego 2005. godine. 

– No, koliko god su otporniji, dramatično se promijenila poduzetnička slika. Prije 20 godina među 20 najvećih tvrtki bila su dva trgovca, danas je od 20 najvećih sedam trgovačkih lanaca i još tri distributera. U tih 20 godina hrvatsko gospodarstvo ostalo je bez četiri jake industrije – Dukat, Vindija, TDR i Brodosplit. Jedina koja je ostala u top 20 je Pliva. To pokazuje 'trgovinizaciju' Hrvatske – zaključio je Litvan.

Promocija knjige 20 godina hrvatskoga biznisa: Goran Litvan, Hrvoje Balen, Manuela Šola, Mladen Vedriš i Miodrag Šajatović

Promocija knjige 20 godina hrvatskoga biznisa: Goran Litvan, Hrvoje Balen, Manuela Šola, Mladen Vedriš i Miodrag Šajatović

Što se tiče fokusa na godine koje su pred nama, sudionici rasprave su se složili da bi se Hrvatska trebala odmaknuti od 'betonizacije', a više ulagati u istraživanje i razvoj; više se baviti stvaranjem dodatne vrijednosti, ali i približavati starije i mlađe generacije.

Na samom kraju promocije, Litvan je zahvalio svojim kolegama iz Lidera, ali i svojoj obitelji, ponajviše ženi i supruzi, na svoj podršci i uvidima tijekom pet mjeseci pisanja ove knjige.

Promocija knjige 20 godina hrvatskoga biznisa

Promocija knjige 20 godina hrvatskoga biznisa

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju