Horor za plažu

Dobra knjiga nestaje u raljama AI-ja

Zbog nedostatka regulacije u području umjetne inteligencije online tržište knjiga postalo je poput Divljeg zapada

Bez obzira na to što nema najbolje iskustvo s umjetnom inteligencijom (engl. artificial intelligence, AI), poslovni portal Business Insider početkom lipnja objavio je kako želi da je njegovi novinari što više upotrebljavaju u radu. Uslijedilo je to unatoč tomu što je prošle godine vrhuška Business Insidera osramoćena jer je predložila zaposlenicima čitanje knjiga koje zapravo ne postoje.

Izmišljena djela

Naime, prema dojavama koje su dobili novinari Semafora, platforme za vijesti, viša (neimenovana) urednica Business Insidera na popis za čitanje knjiga pogodnih za poslovno novinarstvo uvrstila je lani one koje se nigdje nisu mogle pronaći. Riječ je, primjerice, o naslovima kao što su 'Simply Target: A CEO's Lessons in a Turbulent Time i Transforming an Iconic Brand' bivšega izvršnog direktora Targeta Gregga Steinhafela, 'Mark Zuckerberg Autobiography: The Man Behind the Code' navodnog autora Jaspera Robina ili 'The Costco Experience: An Unofficial Survivor's Guide' Celeste Olivier, objavljene 2008. iako je pravu knjigu 2003. napisao Larry Gerston. Po svemu sudeći, preporuke o tome što bi novinari trebali čitati napisao je neki chatbot, a urednica uredno proslijedila dalje. Za taj se 'biznisiinsajderski' gaf pročulo tek potkraj svibnja ove godine, nakon što je tvrtka izjavila da zbog smanjenja broja zaposlenih udvostručuje korištenje AI-ja.

Nesmotreno uskakanje u vlak

Izvršna direktorica Business Insidera Barbara Peng rekla je da se već ionako koriste generativnim AI-jem za stvaranje sadržaja, slika, zvuka i videa te u radu paywalla za ograničavanje pristupa internetskom sadržaju ako korisnik nije pretplaćen. Istaknula je da se zapravo 70 posto zaposlenih već koristi ChatGPT-jem. Takve postupke pravda time da je konkurencija žešća nego ikad, da su poslovni modeli pod pritiskom te da je to velika prilika za tvrtke koje prve uskoče u jureći vlak AI-ja. Peng Business Insider doživljava predvodnikom u primjeni AI-ja iako se tvrtka na svom primjeru mogla uvjeriti koliko je nužno biti oprezan pri korištenju umjetne inteligencije. Zaposlenici pritom, naravno, uopće nisu oduševljeni velikim riječima, trendovima i promjenama, već, prema Semaforu, strahuju da će ih umjetna inteligencija na kraju zamijeniti.

Kao na Divljem zapadu

Britanski The Guardian je pak početkom svibnja donio priču o tome kako se na Amazonu nalazi niz lažnih knjiga sa stručnim savjetima o ADHD-u koje je izradio AI. Uzorke iz osam knjiga za Guardian pregledala je američka tvrtka Originality.ai te je utvrdila kako svaka ima ocjenu od sto posto da ju je napisao chatbot. Među AI-jevim su jeftinim djelima na Amazonu i loši turistički vodiči ili knjige o skupljanju gljiva koje mogu dovesti u opasnost živote ljudi. Prema Guardianu, ne postoji zakonodavstvo po kojem bi se označavalo da je knjige napisao AI te se zakon o autorskim pravima primjenjuje samo ako se upotrijebio sadržaj određenog autora. Zbog nedostatka regulacije u području AI-ja online tržište je za stručnjake poput Divljeg zapada. Na sve je to Amazonov glasnogovornik odgovorio da imaju metode za otkrivanje sadržaja koji krši njihove smjernice, bez obzira na to je li sadržaj izradio AI. Dodao je i da ulažu mnogo vremena i resursa da bi uklonili knjige koje se ne drže tih smjernica.

Lažnjaci na sve strane

No Guardianova otkrića samo su nastavak onih od prošle godine u ožujku kad je udruga američkih autora (novinara, pisaca, povjesničara i prevoditelja) The Authors Guild primijetila na stotine lažnih knjiga na Amazonu. Prema njezinu mišljenju, izgleda da svaka knjiga zvučnijeg naslova ili autora u roku od nekoliko dana dobiva svoje lažno izdanje s pomoću AI-ja, čak više njih. Takva, takozvana popratna izdanja stvorena umjetnom inteligencijom, navode u američkoj udruzi autora, rijetko dosežu razinu poštene upotrebe jer imaju malo originalne analize ili komentara ili ih uopće nemaju, a namijenjena su samo zbunjivanju potrošača i otimanju, štoviše, krađi profita od prodaje pravih, originalnih knjiga. Umjesto da donose svoje analize i komenetare, navode u The Authors Guildu, lažne popratne knjige jednostavno ponavljaju ključne točke originalnog djela u sažetom obliku, a to očito krši autorska prava.

Iznimke i pravila

Uviđaju, doduše, da Amazon vrlo brzo izbacuje lažnjake i nekvalitetne knjige iz prodaje, no zabrinjava ih da one lako prolaze Amazonove filtre sadržaja. Točnije, najčešće je riječ o sažecima ili vodičima vezanima uz neku knjigu koji zapravo onda i često ostaju u prodaji zato što ne uzimaju previše sadržaja izvornog djela. Smatraju se pratećim izdanjima sa svojim komentarima i analizama koji prema sudskoj praksi o poštenoj upotrebi mogu postojati.

Amazon je ipak zabranio objavljivanje u kategoriji popratnih knjiga, osim uz 'ograničene iznimke za vodiče s pozitivnim angažmanom čitatelja', a udruga očekuje da će jasno biti označene knjige koje je napisao AI. Na Amazonu se, inače, mogu naći i lažni životopisi koje izrađuje AI prema dostupnim podacima iz već objavljenih knjiga te knjige koje su tobože napisali autori čija su imena i prezimena nastala spojem imena i prezimena pravih poznatih osoba. 

TOP 10 Najvruće knjige o umjetnoj inteligenciji

Jedni su u strahu, drugi odmahuju rukom misleći da se zloguka proročanstva neće obistiniti, a treći pokušavaju zaraditi. I u svijetu umjetne inteligencije sve se događa po utabanim obrascima, a o očekivanjima i viđenju svijeta AI-ja koji neizbježno dolazi govore mnoge nove i starije knjige, s provjerenim autorima. Donosimo kratki pregled deset djela o AI-ju koje bi se, kažu kritičari, isplatilo pročitati ove godine.

1. More Everything Forever: AI Overlords, Space Empires, and Silicon Valley's Crusade to Control the Fate of Humanity

Adam Becker

Govoreći o naseljavanju svemira i digitalnoj besmrtnosti ljudi, moćnici iz Silicijske doline nameću javnosti svoje neutemeljene opsesije želeći oblikovati budućnost i stvoriti svoju oligarhiju. Milijarderi poput Elona Muska, Jeffa ​​Bezosa, Sama Altmana i drugih smatraju da je za ljude dobra budućnost samo ona njihova, odnosno tehnološka. Istražujući ta stajališta, znanstveni novinar Becker pokazuje zašto zapravo nema dobrih dokaza da će se one i ostvariti.

2. AI First: The Playbook for a Future-Proof Business and Brand

Andy Sack i Adam Brotman

Poslovni ljudi trebaju se prilagoditi novoj tehnologiji kako bi mogli svoju tvrtku uvesti u novo poslovno poglavlje te bi i sami trebali razmišljati u smjeru stvaranja novosti, pa ovaj priručnik donosi razgovore s vodećim tvorcima AI-ja i poslovnim voditeljima. Ako se namjerava ostati važnim igračem na tržištu – vremena za gubljenje nema.

3. The Alignment Problem: Machine Learning and Human Values

Brian Christian

Knjiga propitkuje jesu li ciljevi sustava AI-ja i modela strojnog učenja u skladu s ljudskim ciljevima i vrijednostima. Pitanja o etici i sigurnosti AI-ja postaju važna ako sustavi neće učiniti ono što želimo te dolazi do problema usklađivanja, no postoji plan za rješavanje tih izazova.

4. AI Valley: Microsoft, Google, and the Trillion-dollar Race to Cash in On Artificial Intelligence

Gary Rivlin

Novinar Gary Rivlin, dobitnik Pulitzerove nagrade, tijekom više od godinu dana prati kako osnivači i kapitalisti koji ulažu u rizični kapital pokušavaju biti dijelom događaja oko AI-ja. Preko osnivača LinkedIna Reida Hoffmana uspijeva doći do mnogih tvrtki koje predvode istraživanja, poput suosnivača OpenAI-ja Sama Altmana ili Mustafe Suleymana, suosnivača DeepMinda. Rivlin svjedoči razvoju AI-ja i izazovnoj utrci tvrtki.

5. More Human: How the Power of AI Can Transform the Way You Lead

Rasmus Hougaard i Jacqueline Carter

Hoće li AI promijeniti vođenje i rad ili će ta nova stvarnost biti automatizirana i pomalo dosadna? Odgovor leži u tome jesu li predvodnici na tom polju spremni koristiti se njime kao alatom za poboljšanje ljudskih osobina ili će se ljudske vrijednosti uništiti. 'More Human' otkriva da se davanjem zadataka AI-ju i jačanjem njegove svijesti, mudrosti i suosjećanja mogu poboljšati organizacija i svijet rada.

6. Supremacy: AI, ChatGPT, and the Race that Will Change the World

Parmy Olson

Priča Bloombergove novinarke prati suparništvo Sama Altmana, izvršnog direktora OpenAI-ja, i Demisa Hassabisa, izvršnog direktora DeepMinda. Budući da AI tehnologiju nisu mogli razvijati bez ulagača, u sve su se uključili Microsoft i Google, što stvara nove zaplete. Knjiga upozorava na zabrinjavajuće širenje nove tehnologije u razne djelatnosti, obrazovanje i medije pod palicom onih koje vodi žeđ za zaradom.

7. The Society of Mind

Marvin Minsky

Minsky, jedan od utemeljitelja AI-ja, tvrdi da inteligencija proizlazi iz međudjelovanja jednostavnijih sastavnica koje naziva 'agentima' i koje su svaka za sebe bezumne. Kad se udruže, postaju složenost koju povezujemo s mišlju, rješavanjem problema i sviješću. Knjiga se sastoji od 270 eseja od kojih svaki istražuje zasebnu ideju.

8. Life 3.0: Being Human in the Age of Artificial Intelligence

Max Tegmark

Nije jasno kako će AI utjecati na društvo i ljude, ali jasno je da će utjecati više nego ijedna tehnologija do sada. Tegmark ne izbjegava ni najkontroverznija pitanja te ulazi u srž odnosa između ljudi i AI-ja.

9. Artificial Intelligence: A Modern Approach (četvrto izdanje)

Stuart Russell i Peter Norvig

Četvrto izdanje knjige poput vodiča daje uvid u teoriju i praksu najnovije tehnologije. U novim poglavljima dodatno je obrađeno probabilističko programiranje, višeagentno odlučivanje i duboko učenje. Izmijenjeni su i dopunjeni dijelovi o računalnom vidu, razumijevanju prirodnog jezika i prepoznavanju govora.

10. The AI-Savvy Leader: Nine Ways to Take Back Control and Make AI Work

David De Cremer

De Cremer savjetuje čelnicima tvrtki da preuzmu nadzor nad uvođenjem AI-ja s pomoću devet radnji kako bi osigurali rast tvrtki i boljitak za zaposlenike. Devet radnji temelji se na vječnim vještinama uspješnih vođa: viziji, komunikaciji i strategiji. No ovoga puta prilagođene su zahtjevima umjetne inteligencije.

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju