Žene u biznisu

Kad je bolje planirati, a kad reagirati u trenutku

Od žena se očekuje da istodobno budu besprijekorno pripremljene, ali i dovoljno brze i intuitivne da reagiraju u nepredvidivim situacijama

Žene u biznisu često nose dvostruki teret. S jedne strane očekuje se da budu iznimno pripremljene, za svaki slučaj (just in case), ali istovremeno i dovoljno fleksibilne da se brzo prilagode promjenama, taman na vrijeme (just in time). Nerijetko balansiraju između snalažljivosti i održavanja stabilnosti kroz njegovanje odnosa s mrežom kontakata te ulaganjem u znanje i vještine.

Ta su dvojna očekivanja uvijek posebno izražena tijekom kriznih razdoblja, kao što je bilo tijekom pandemije, kada su upravo žene pokazale natprosječnu sposobnost brze reorganizacije timova i donošenja intuitivnih odluka. Fenomen je to poznat i kao staklena litica (glass cliff), a odnosi se na situacije u kojoj žene dolaze na vodeće pozicije u izazovnim okolnostima kada je rizik od neuspjeha veći.

Međutim, iza prividne prilagodljivosti žene skrivaju mnoge nesigurnosti, na primjer, strah od pogreške, stalnu potrebu za dodatnim dokazivanjem, pa i osjećaj da baš o svemu moraju promisliti unaprijed.

Sposobne, ali samokritične

Da žene osjećaju značajan pritisak za dokazivanjem svojih sposobnosti pokazuje i McKinseyjevo izvješće 'Women in the Workplace' iz 2024. godine. Žene se suočavaju s 'mikroagresijom', odnosno komentarima kolega koji potkopavaju njihov kredibilitet i liderske vještine, a istraživanje nalaže da ne adresiranjem tog problema tvrtke riskiraju gubitak talentiranih zaposlenica.

Ranija su istraživanja otkrila da žene često smatraju da moraju ispuniti sve kriterije prije nego što se prijave za neki posao ili unapređenje, dok su muškarci skloniji aplicirati čak i kada ne ispunjavaju sve kvalifikacije.

S druge strane, istraživanje Harvard Business Reviewa iz 2019. pokazalo je da su žene bolje ocijenjene u 17 od 19 liderskih vještina, kao što su otpornost, težnja za rezultatima, visok integritet i poštenje, preuzimanje inicijative, suradnja i timski rad te rješavanje problema. Muškarci su, pak, bolje ocijenjeni u razvoju strateške perspektive i tehničkoj ili profesionalnoj stručnosti.

Međutim, isti su podaci pokazali da su žene strože kada procjenjuju sebe u odnosu na muškarce. Imaju niže samopouzdanje, posebno žene mlađe od 25 godina. Tek u dobi od 40 godina samopouzdanje se kod žena izjednačava sa samopouzdanjem muškaraca. Žene su vrlo kompetentne liderice, prema onima koji s njima najbliže surađuju, ali ne koči ih nedostatak sposobnosti, nego nedostatak prilika, zaključak je istraživanja.

'Holistička intuicija'

Dakle, unatoč dokazanim sposobnostima, žene su i dalje manje zastupljene na vodećim pozicijama kompanija i organizacija diljem svijeta, imaju manje samopouzdanja i na radnom se mjestu susreću s predrasudama i visokim očekivanjima. Svojevrsni je to paradoks: što su kompetencije žena veće, to su kriteriji koji se pred njih postavljaju, čini se, još viši. U praksi se od žena očekuje da istodobno budu besprijekorno pripremljene, ali i dovoljno brze i intuitivne da reagiraju u nepredvidivim situacijama.

Ipak, stvarna iskustva pokazuju nešto sasvim drugačije. Naime, najuspješnije poslovne odluke često nastaju iz čvrstog plana, ali i sposobnosti brze, instinktivne reakcije lidera. Prema istraživanju objavljenom u časopisu Frontiers in Psychology 2025. godine, žene koriste 'holističku intuiciju' koja kombinira sveobuhvatan pregled situacije s brzom, instinktivnom reakcijom, što je posebno vrijedna sposobnost u današnjem neizvjesnom i nestabilnom poslovnom okruženju.

Autorice Lois Isenman i Marta Sinclair objašnjavaju da ženska intuicija, iako joj ponekad treba više vremena da se razvije, može snažno potaknuti donošenje odluka, rješavanje problema i upravljanje ljudima na sveobuhvatniji i holistički način. Muška intuicija, s druge strane, prvenstveno podupire stručnost i operativnu učinkovitost.

Kada je bolje biti hrabar i riskirati (just in time), a kada oprezan i spreman (just in case) te koji pristup više odgovara ženama lidericama raspravljat će se na panelu na jubilarnoj 15. konferenciji Žene u biznisu koja će se 4. prosinca 2025. održati u zagrebačkom Mozaik Event Centru.

U panel-raspravi sudjelovat će Ivana Barišić, direktorica izvoza u Meteor grupi, Mirjana Igrec, članica Uprave i direktorica Kamgrada, i Mariko Shimizu, generalna direktorica Novo Nordiska Hrvatska, pod moderatorskom palicom Gordane Gelenčer.

U sklopu konferencije održat će se i predstavljanje Liderove liste 300 najmoćnijih žena u biznisu te dodjela nagrada za top 10. Svoje mjesto na konferenciji možete osigurati putem linka.

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju