Svjetsko prvenstvo: FIFA podigla cijene karata i razbjesnila navijače
Fifa - Svjetsko nogometno prvenstvo 2026.
Na američkom tržištu dinamične cijene su normalizirane u industriji ulaznica, pa je FIFA samo uzela model koji najbolje služi zaradi
FIFA je ponovno uspjela pretvoriti ono što bi trebalo biti najveće globalno slavlje nogometa u proizvod za one s debelim novčanikom. Ovog tjedna u javnost su procurile nove cijene ulaznica za SP 2026. i razlika u odnosu na ono što je FIFA ranije komunicirala je toliko velika da su navijačke organizacije počele govoriti o 'monumentalnoj izdaji'.
Prema cjeniku objavljenom kroz kanale nacionalnih saveza, ulaznice za utakmice grupne faze u paketima za navijače idu otprilike od 180 do 700 dolara, odnosno oko 153 do 595 eura, ovisno o utakmici i kategoriji sjedala. Za finale su se pojavile cijene od 4.185 do 8.680 dolara, odnosno oko 3.561 do 7.387 eura, dok je i polufinale u najjeftinijoj varijanti oko 785 eura.
To je u izravnom sudaru s porukom koju je FIFA gurala još u rujnu, kada je tvrdila da će cijena ulaznica na njihovoj platformi 'kretati' od 50 eura za grupni dio natjecanja.
Dinamično određivanje cijena
Ključna stvar je da FIFA na Svjetskom prvenstvu prvi put uvodi dinamično određivanje cijena, model u kojem cijena raste s potražnjom i 'atraktivnošću' utakmice. Drugim riječima, ako bude navala na neku utakmicu cijena karte će vrtoglavo rasti. Valjda će ona i za one manje atraktivne utakmice cijena padati?
Navijačka mreža Football Supporters Europe (FSE) cijene je nazvala ucjenjivačkima i traži da se prodaja kroz nacionalne saveze odmah zaustavi dok se ne pronađe rješenje koje poštuje univerzalnost i tradiciju SP-a.
SAD ima svoj dio odgovornosti
Kad su SAD, Kanada i Meksiko dobili domaćinstvo, iz američkog nogometnog okruženja stizale su poruke o 'stotinama tisuća' vrlo jeftinih karata u ranoj fazi turnira. Danas se taj narativ raspao pred realnošću tržišta, korporativnih partnera i FIFA-ine logike maksimizacije prihoda.
Ako netko misli da je ovo slučajno, neka se sjeti gdje se prvenstvo igra. Na američkom tržištu dinamične cijene su normalizirane u industriji ulaznica. FIFA je samo uvezla model koji najbolje služi zaradi, dok su navijači tu stavljeni na drugo, treće mjesto.
FIFA je 11. prosinca 2025. otvorila treću fazu prodaje, tzv. Random Selection Draw, koja traje do 13. siječnja u 17 sati po srednjoeuropskom vremenu. Prijave se rade preko FIFA ID-ja, prijavljuju se željene utakmice i kategorije, a uspješni prijavitelji dobit će obavijest u veljači i naplata ide automatski. Sve to zvuči uredno na papiru ali u praksi, kad cijena ode u nebo, pitanje je hoće li svi 'slučajno izvučeni' htjeti i moći kupiti osvojenu kartu.
Nije prvi put
Bijes navijača prema krovnoj nogometnoj organizaciji nije ništa novo, samo se povremeno prelije u novu temu. FIFA je desetljećima sustavno trošila vlastiti kredibilitet. U 'FIFAgateu' iz 2015. američko Ministarstvo pravosuđa razotkrilo je model u kojem su se marketinška i TV prava pretvarala u paralelnu blagajnu mita i provizija, a u optužnicama su se vrtjele teške kaznene kvalifikacije, od reketarenja i žičnih prijevara do pranja novca. U istoj priči jedan od ključnih ljudi sportsko marketinške industrije José Hawilla priznao je krivnju i pristao na oduzimanje više od 151 milijun dolara.
Ni 'mali' nogometni svjetovi nisu bili izvan radara. Oceania je godinama funkcionirala kao školski primjer kako se glasovi i utjecaj kupuju na rubovima sustava. Nogometni dužnosnik nogometnog saveza Oceanije Reynald Temarii dobio je osmogodišnju zabranu zbog novca koji je primio od Mohameda bin Hammama, a njegov nasljednik David Chung, dugogodišnji predsjednik Nogometnog saveza Papue Nove Gvineje, kažnjen je zabranom od šest i pol godina zbog kršenja pravila o sukobu interesa te davanja i primanja koristi.
Kad se priča prebaci na 'vrijednosti' i 'nasljeđe', Katar 2022 i dalje visi kao uteg, jer organizacije za ljudska prava i dalje traže odštetu za radnike koji su bili zlostavljani ili su stradali dok se država pripremala za domaćinstvo uz kritike da FIFA nije osigurala učinkovito obeštećenje.
Također, ne treba ni spominjati dodjele domaćinstava. Navijači nisu bili zadovoljni izborom Katra kao zemlje domaćina, jer tamo nogometne tradicije o kojoj FIFA voli pričati, nema. A da ne spominjemo iduće prvenstvo 2030. godine koje se održava na tri kontinenta.
A onda je 5. prosinca 2025. u Washingtonu došla i simbolična poruka kakvu FIFA šalje svijetu, dodjela novog FIFA-inog mirovnog priznanja Donaldu Trumpu, potez koji je otvorio pitanje političke instrumentalizacije i neutralnosti organizacije. Kao da sama kazna nije bila gledati dva sta 'nikad viđenih' izvlačenja skupina za prvenstvo. U najmanju ruku, izvlačenje je bilo katastrofalno, neki bi rekli i 'cringe'.
No, FIFA-u to ne zanima, njima je uvijek jedan te isti cilj, a taj je maksimalno monetizirati emociju i pritom od navijača tražiti da vjeruju u priču o univerzalnosti i tradiciji.
