
Transakcija osjećaja: Kad je emocija jača od svih algoritama

Humanifest je otpor prema digitalnoj savršenosti, nastoji se pozicionirati kao mjesto koje nudi izvrsnu kavu, ali i stvarnu ljudsku razmjenu
Iako se španjolski lanac kafeterija GoodNews reklamira sloganom 'Dobra kava za dobre ljude', u jednom od svojih barova odlučio je kao valutu plaćanja prihvatiti ne baš tako dobru osobinu, ali inherentno ljudsku – tračanje. Preciznije, u zamjenu za trač kupci su mogli dobiti kavu, za malo ogovaranja matcha latte, a oni koji su se uz kaveni napitak usudili s konobarom podijeliti osobnu priču dobili su kolačić. No GoodNews nipošto ne bismo trebali osuditi zbog te nekonvencionalne metode interakcije s kupcima jer je ona jedna od niza zabavnih inicijativa kojom se taj lanac kafeterija bori protiv premoći algoritama, umjetne inteligencije i ostalih 'blagodati' digitalnoga doba. Njegov je cilj pokrenuti stvarnu društvenu interakciju, potaknuti razgovor (pa makar i trač) te to, a ne, primjerice, besplatan share na Instagramu ili TikToku, pretvoriti u valutu plaćanja.
Ranije ove godine GoodNews, koji posluje u Parizu, Madridu, Barceloni i Amsterdamu, pokrenuo je lokalni književni klub, nudio besplatna pića gostima koji su se pridružili plesnom vlakiću koji vodi barist (da, onom istom kakve je moguće vidjeti na svadbama), ali i dijelio napitke kupcima koji su uspjeli nasmijati osobu koja je iza njih čekala u redu. Tim se inicijativama pridružio skromnom nizu brendova koji pružaju otpor prema digitalnoj savršenosti i algoritamskoj komunikaciji te se nastoji pozicionirati kao mjesto koje nudi izvrsnu kavu, ali i stvarnu ljudsku razmjenu – šala, razgovora, osmijeha, tračeva…
Prema Trendwatchingu, platformi koja analizira i prikuplja potrošačke trendove, takvi i slični projekti dio su humanifesta, pokreta koji je nastao kao reakcija na svijet u kojem dominiraju automatizacija i algoritmi te slavi autentičnost, emocije i nesavršenost ljudskog iskustva.
Piće po osjećaju
U središtu je tog trenda čovjek sa svim svojim slabostima i emocijama, inzistira se na empatiji i ranjivosti, a preferiraju brendovi koji kreiraju i potiču potrošače da urone u stvaran svijet, stvaran život, ne skrivaju emocije te s njima komuniciraju neispolirano i autentično. Ili, jednostavno, ljudski.
Trendwatcheri su, osim spomenutoga GoodNewsa, izdvojili još neke primjere koji mogu poslužiti kao inspiracija brendovima bez obzira na veličinu proračuna. Naime, u većini slučajeva riječ je o jednostavnim i dobrim idejama, pa čak i gestama za čiju produkciju ne treba izdvojiti milijune.
Tako je, primjerice, konceptualni bar Glass and Words alkoholnog brenda Suntory na taj trend odgovorio nesvakidašnjom potezom – promijenio je način na koji se naručuje piće. Konkretno, u njegovu baru u tokijskoj četvrti Shibuyi gosti nisu mogli samo tako naručiti poznate koktele poput Sidecara ili Paper Planea, nego su birali emocije. Osoblje bi ih najprije dopratilo do 'staklene sobe' u kojoj su ih dočekali redovi praznih čaša, a ispod svake čaše podmetač s opisom neke emocije. Nakon što bi odabrali jednu koja je odražavala njihovo trenutačno raspoloženje, čašu bi odnijeli barmenu koji bi za njih pripremio personalizirani koktel, ali i podijelio sastojke. Iskustvo tako potiče komunikaciju između gosta i barmena te goste upoznaje s kulturom pripreme koktela. Na žalost posjetitelja, taj Suntoryjev koncept nije dugog vijeka, ograničen je – prvo izdanje, održano prije pet godina, u cijelosti je rasprodano. No zbog tog uspjeha broj rezervacija se udvostručio i bar je proširio ponudu pića te u opise uključio fraze koje su predložili popularni influenceri.
Emocionalna transakcija
Osim tog projekta, Japan se može pohvaliti (barem) još jednim koji odgovara konceptu humanifesta. Proizvođač uredskog namještaja Okamura osmislio je instalaciju za Expo 2025. u Osaki-Kansaiju igrajući na kartu emocija, a ne klasične korporacijske komunikacije. Za tu je priliku osmislio Kimochi Kiosk (kimochi na japanskom znači 'osjeća') koji je svakodnevni čin kupnje pretvorio u emocionalnu razmjenu među prijateljima ili neznancima.
Posjetitelji su u kiosk ulazili u paru i razgledavali police koje nisu nudile grickalice i pića, nego 46 različito zapakiranih emocija, od duhovite opcije kao što je Otsukare Rice (pojednostavnjeno, 'dobro obavljen posao') pa do složenijih ili ranjivijih emocija povezanih s ljubavlju ili oprostom. Nakon što bi odabrali osjećaj koji žele podijeliti s gostom s kojim su došli, 'kupili' bi ga na blagajni koja bi ispisala račun, odnosno potvrdu kojom se odabrani osjećaj prenosi. Ta neobična emocionalna transakcija izazvala je pozitivne reakcije posjetitelja, a premda se brend bavi uredskim namještajem, koncept je odgovarao njegovim vrijednostima i misijom 'ostvarenja društva u kojem ljudi mogu napredovati'.
Svjetlo u mrakuOsim tih projekata s drugoga kraja svijeta, trendwatcheri su jedan pronašli i u susjedstvu. Točnije, u Napulju, gdje je otvorena neobična knjižara koja emocije stavlja u središte književnog iskustva. Luce, prva 'emocionalna knjižara' u Italiji, posjetitelje poziva da knjige istraže s pomoću emocija, a ne klasičnih žanrova, da bi se, kako stoji u opisu, borili protiv sve veće društvene otupjelosti. Osnovali su je napuljski pisac Lorenzo Marone i obiteljska terapeutkinja Roberta Nicodemo, a knjige su raspoređene prema četiri osnovne emocije: radosti, ljutnji, tuzi i anksioznosti. Otvorena 30. ožujka 2025.,
Luce se pojavljuje u trenutku kad antifeministički pokreti postaju sve glasniji, pa knjižara namjerno njeguje ono što se često percipira kao ženska slabost: emocionalnu inteligenciju, ranjivost i empatiju.
Te sastojke pretvara u snage koje pak potiču na povezivanje i promjenu. Luce je, pišu trendwatcheri, doista svjetlo (tal. luce) u emocionalnome marku, a osim što prodaje knjige, organizira radionice o emocionalnoj pismenosti i kritičkom razmišljanju pretvarajući čitanje u čin otpora.
Takvi primjeri humanosti u mračnome, ravnodušnom svijetu pokazuju da su i mali brendovi sposobni potaknuti promjene te bi bilo doista pohvalno kad bi slične inicijative koje djeluju izvan okvira, ali s čovjekom u središtu, pokretali i veliki, glasni brendovi s ozbiljnim proračunima. I zato: živio humanifest!
