
Trećina Hrvata ove godine na odmor putuje u inozemstvo

Najpopularnija destinacija za Hrvate je Italija, a u prosjeku namjeravaju potrošiti 760 eura po osobi tijekom putovanja
Čak 35 posto ispitanika iz Hrvatske namjerava provesti nadolazeći godišnji odmor u inozemstvu, pri čemu je Italija najpopularnija destinacija, otkrila je Visina studija 'Central Eastern Europe Visa CEE Travel and Payment Intentions Study 2025'.
Prema studiji, Hrvati su izuzetno vješti u upravljanju financijama tijekom putovanja i prihvaćaju digitalne alate. Čak 87 posto njih navodi da su im troškovi na putovanju usklađeni s planiranim iznosima, dok se svaki četvrti koristi digitalnim novčanicima prilikom plaćanja u inozemstvu. Istraživanje također pokazuje da potrošači od banaka očekuju rješenja koja poboljšavaju iskustvo putovanja te su spremni platiti za takve usluge.
Najnovije Visino istraživanje, provedeno u sedam zemalja srednje i istočne Europe, uključujući Hrvatsku, pokazuje opća, ali i vrlo specifična stajališta stanovnika regije prema putovanjima. Hrvati tako ovogodišnji odmor planiraju na različite načine. Gotovo polovica sebe smatra 'istraživačima iskustava' koji prioritet daju novim otkrićima i izlasku iz zone komfora. Svaki peti najviše uživa u samom planiranju putovanja i preuzima vodeću ulogu kako bi sve prošlo bez poteškoća.
'Lovaca na povoljne ponude' je 17 posto, dok više od četvrtine Hrvata priznaje da voli dobre ponude, ali neće pristati na kompromise kad je riječ o udobnosti, sigurnosti ili hrani.
Planirana potrošnja 760 eura po osobi
Hrvati u prosjeku namjeravaju potrošiti 760 eura po osobi tijekom putovanja u inozemstvo, najviše na hranu, izlete i zabavu. I dok 16 posto priznaje da troškove prilagođava društvu s kojim putuje, čak i ako time premaši budžet, gotovo polovica pažljivo planira izdatke prije polaska.
Ta se disciplina nastavlja i na putovanju, gdje gotovo svaki drugi turist iz Hrvatske prati troškove putem digitalnog bankarstva. Rezultat? Od onih koji unaprijed planiraju troškove, impresivnih 87 posto kaže da su im stvarni izdaci na odredištu u skladu s unaprijed postavljenim budžetom.
Visino istraživanje pokazuje i da hrvatski potrošači očekuju od banaka rješenja koja poboljšavaju iskustvo putovanja te su spremni platiti za takve usluge. Trenutno najviše koriste usluge mjenjačnica (22 posto) i devizne račune (20 posto). Željeli bi dodatno imati mogućnost korištenja programa lojalnosti, većih popusta na avionske karte i smještaj u hotelima.
– Naše istraživanje pokazuje da Hrvati rado koriste dodatne bankarske usluge vezane uz putovanja te su prosječno spremni izdvojiti 2,1 eura mjesečno za njih, dok je devet posto spremno izdvojiti više od pet eura. Ovo pokazuje koliko je važno kontinuirano pratiti njihove potrebe kako bi ih se zadovoljilo i olakšalo svakodnevni život i putovanja – izjavila je Renata Vujasinović, direktorica Vise u Republici Hrvatskoj.
Digitalne navike hrvatskih turista
Visa istraživanje otkriva kako digitalna plaćanja postaju standard i kod kuće i u inozemstvu, jer će gotovo četiri od pet hrvatskih turista plaćati karticom, pametnim telefonom ili pametnim satom na odredištu.
Svaki četvrti Hrvat bira mobilne novčanike kao preferirani način plaćanja tijekom boravka u inozemstvu. S Visa karticama, brza i sigurna plaćanja dostupna su na više od 150 milijuna prodajnih mjesta u više od 200 zemalja i teritorija, u više od 180 valuta. Putnici iz CEE regije pritom najviše ističu praktičnost (64 posto), brzinu (61 posto) i sigurnost (55 posto) kao glavne prednosti plaćanja karticama u inozemstvu.
Hrvati su već vješti u kontroli budžeta na putovanjima, ali istraživanje pokazuje i koje bi im dodatne usluge olakšale upravljanje troškovima. Osim multi-valutnih računa/kartica s pristupom trenutnim tečajevima, tu su i mobilne aplikacije banaka koje prikazuju potrošnju u stvarnom vremenu s automatskim kategoriziranjem ili tražilice cijena turističkih usluga s mogućnošću plaćanja izravno iz aplikacije. Zato je razvoj personaliziranih usluga u ovom segmentu ključan za privlačenje, angažman i zadržavanje klijenata.
Prosječno planiramo odmarati više od 7 dana u inozemstvu
Ove godine najviše ispitanika iz Hrvatske ide u Italiju, a slijede Bosna i Hercegovina te Austrija. Većina će putovanje organizirati samostalno, a dvije od pet osoba odabrati će paket aranžman. U oba slučaja, najčešće biraju online kanale za kupovinu i odlučuju se na digitalno plaćanje. Samostalno planiranje i rezervacije posebno su popularni među Mađarima i Bugarima.
– Naše istraživanje potvrđuje da Hrvati, bilo u fazi planiranja ili tijekom odmora, rado koriste mobilne novčanike, koji se temelje na Visa sustavima i tehnologijama. Ključna tehnologija ovdje je tokenizacija, koja omogućuje dodatni sloj sigurnosti te putnicima pruža više mira pri plaćanju – dodaje Vujasinović.
Osim općih planova, Visa je istražila i što putnici iz CEE regije smatraju najviše frustrirajućim problemima na putovanjima. Najčešće su to neočekivane stvari poput kašnjenja ili otkazivanja letova, izgubljene prtljage, prenapučenosti destinacija ili straha od prijevara i džepara.
I dok to možda nije među prva tri regionalna problema, svaki šesti Hrvat priznaje da ga je u inozemstvu iznenadila nedostupnost preferiranih platnih metoda kada njegovi uobičajeni načini plaćanja nisu bili dostupni ili nisu radili kao kod kuće.