
Desetljeće napretka: Izvoznicima i zbog nogometa narasla krila

Nije nikakva novost da je izvoz spas za domaće gospodarstvo, o čemu u Lideru godinama mantramo, a i svijest naših gospodarstvenika o tome znatno je porasla posljednjih deset godina, nakon ulaska Hrvatske u Europsku uniju. Tada nam se otvorio cijeli jedan svijet, a i mi njemu još više, stvarajući dodatnu konkurenciju, što su mnoge tvrtke iskoristile da bi izvozom odgovorile na pritiske na domaćem tržištu. Kriza koja nas je snašla u protekle tri godine nije utjecala na činjenicu da je izvoz gotovo jedini izlaz ako se želimo razvijati.
Od Balkana do Dalekog istoka
Jača konkurencija na domaćem tržištu i zahtjevno izvozno tržište natjerali su domaće kompanije da još više ulažu u svoju izvrsnost, ali i da razvijaju izvozne strategije i kad je riječ o jedinstvenom europskom tržištu, ali i onom koje zovemo tržištem trećih zemalja.
Vlasnik i direktor poduzeća Altpro Zvonimir Viduka kaže da su kompanije iz EU-a najveći konkurenti, ne samo u Uniji nego i u nastupu na tržištima trećih zemalja. Veli kako je strategija te kompanije dijelom biti konkurentan s proizvodima i uslugama, a u većim poslovima biti dio konzorcija zajedno s domaćim tvrtkama.
– Zbog godina prisutnosti na svjetskom tržištu naša je tvrtka prepoznatljiva, zato je lakše i nalaziti partnere i suradnike. Jednako poslujemo na svim tržištima, ali zbog ekspanzije projekata na balkanskom tržištu u posljednje vrijeme i naša je prisutnost ondje pojačana. Osim domaćeg tržišta, naša najjača izvozna tržišta već su godinama Indija, Kina i Indonezija, koje imaju jake investicijske cikluse. Ondje imamo i jake lokalne partnere. Unatoč izlasku iz EU-a Velika Britanija također nam je u vrhu zemalja s kojima poslujemo, u njoj imamo važne partnere i izravne ugovore s kupcima – navodi Viduka.
Golemi potencijal
Tehnix također mnogo ulaže u tehnologiju, ali i inovacije, što je, kaže vlasnik i predsjednik te tvrtke Đuro Horvat, njihova poslovno-razvojna strategija od osnutka. Od početka je prepoznata prilika na izvoznim tržištima, no veliku pozornost i dalje pridaju domaćem, zbog čega kompanija također mnogo ulaže u istraživanje tržišnih potreba.
Redovito sudjeluje na svjetskim sajmovima na temu zaštite prirode, ali Horvat naglašava da je jednako važno raditi i na, da tako kažemo, dosadnijim poslovima, a to je stalno praćenje zakona i drugih propisa koje donosi Europska unija. Osim toga, dodaje, u Tehnixu tehnološki prate razvoj sustava za zaštitu okoliša i smanjenje klimatskih promjena koje su posljedica neodrživog razvoja.
– Danas kad je naša kompanija velika, s prihodom od gotovo sto milijuna eura i s više od pet stotina zaposlenih, koji imaju visok standard rada i plaća, to nam pruža velik tržišni potencijal na globalnom tržištu. Težište nam je na izvozu: osamdeset posto proizvodnje plasiramo na europska i svjetska tržišta, projektiramo, proizvodimo, gradimo kompletna postrojenja za reciklažu komunalnog otpada.
K nama u Tehnix svakodnevno dolaze kupci, menadžeri, predstavnici država, gradova i općina iz cijelog svijeta da im damo najbolja rješenja za održivo, ekonomično, jeftinije gospodarenje otpadom kojima se komunalni otpad pretvara u gospodarski, energetski resurs, posebno u proizvodnji komposta kao biorazgradiva resursa čijom preradom dobivamo i proizvodimo prvorazredni kompost za ekološku poljoprivredu – kaže Horvat.
Rast u B2B-ju
I JGL većinu svojih proizvoda izvozi, ostvarujući tako 85 posto prihoda na stranim tržištima. Glavni izvršni direktor te kompanije Mislav Vučić veli da se oni prodaju na šezdesetak tržišta svijeta, a samostalno ili u radu s partnerima analiziraju podatke i traže nove mogućnosti i modele širenja po svim dijelovima svijeta. Dodaje da JGL posljednjih godina zamjetno raste upravo u modelu poslovanja business to business (B2B), što i jest u skladu sa strategijom jačanja pozicija ključnih brendova na globalnim tržištima. Upravo zbog toga tvrtka je lani povećala prodaju za više od 40 posto u odnosu na 2021. i trenutačno ostvaruje 15 posto ukupne neto prodaje JGL Pharme.
– Tijekom 2022. potpisano je više od trideset novih ugovora na našim strateškim tržištima: u Europskoj uniji i Velikoj Britaniji, MENA-i azijsko-pacifičkoj regiji. Razvoj je uglavnom usredotočen na portfelj proizvoda nazalnih sprejeva i kapi te oftalmološku liniju za suho oko. Vrijedi istaknuti i aktualne kompleksne projekte otvaranja američkog i kineskog tržišta. U Kini smo prošle godine uspješno finalizirali registraciju proizvoda Aqua Maris, komercijalizacija slijedi ove godine – kaže Vučić.
Prioritetni je plan te kompanije pozicionirati JGL kao inovatora u razvoju naprednih, diferenciranih proizvoda u tri strateška terapijska područja: gripi i prehladi, oftalmologiji i dermatologiji. Ambicije su velike na globalnome zdravstvenom tržištu, što i ne začuđuje, kaže naš sugovornik, s obzirom na sva ulaganja s kojima nisu stali ni u jednoj od proteklih i aktualnih kriza. U JGL-u su proširili proizvodne kapacitete, investirali su u napredne procese istraživanja i razvoj te pokusne pogone. Svi ključni proizvodi u cijelosti su iz EU-a jer su sirovine i strojevi nabavljeni u zemljama članicama, a proizvodnja, rad i znanje su hrvatski.
Prehrana za izvoz
Proizvode velikoga domaćeg izvoznika Podravke kupuju kupci u sedamdeset zemalja diljem svijeta. Ta je naša najveća prehrambena kompanija osim toga osnovala tvrtke kćeri u šesnaest zemalja, od kojih su četiri proizvodne. Koliko je izvoz važan, kažu u toj kompaniji, pokazuje podatak da Podravka dvije trećine svojih prihoda, od ukupno 670 milijuna eura prošle godine, ostvaruje izvan Hrvatske.
– Kao vodeća hrvatska, ali i istinska multinacionalna prehrambena kompanija Podravka kontinuirano prati situaciju na svim tržištima kako bi dalje razvijala i zadržala očekivane i željene poslovne rezultate. U skladu sa Strategijom poslovanja od 2021. do 2025., budući ubrzani rast i razvoj divizije Prehrana temeljit će se na kategorijama proizvoda s većim izvoznim potencijalom kao što su dodaci jelima, juhe i pekarstvo te usmjerenosti na bogatija i potentnija tržišta u zapadnoj i srednjoj Europi. Kad je riječ o tržištima Hrvatske, Slovenije i jugoistočne Europe, u sljedećem razdoblju poglavito ćemo se fokusirati na daljnji rast i očuvanje visokih tržišnih pozicija. Takvim strateškim pristupom očekuje se znatnije povećanje udjela tržišta zapadne i srednje Europe u ukupnim prihodima od prodaje – poručuju iz Podravke.
Zna se odakle smo
Koliko je za izvoz bio važan ulazak Hrvatske u EU, doista ne treba naglašavati jer je to mnogo puta rečeno. Viduka kaže da su se njegovu Altpru smanjili troškovi poslovanja u EU-u, pogotovo nakon što je uveden euro, a Schengen je pomaknut na vanjske hrvatske granice. Ističe još nešto: zbog višega rejtinga države nabolje se promijenio i odnos bankarskog sektora u praćenju izvoza. Također je lakše poslovati s trećim zemljama, dodaje Viduka, jer smo dio velikog i prepoznatljivog sustava – Europske unije.
– To našim kupcima nudi neku razinu sigurnosti i povjerenja. Prepoznatljivost Hrvatske u Europskoj uniji i uspjesi nogometne reprezentacije donijeli su drugu vrstu komunikacije s EU-om i globalnim kupcima. Više ne trebamo objašnjavati odakle smo – kaže Viduka pomalo u šali, ali i zaozbiljno.
Ušteda od milijun eura
I Horvat kaže da je za Tehnix bila velika stvar članstvo Hrvatske u EU-u, a još više očekuje nakon spomenutih promjena statusa naše zemlje od 1. siječnja ove godine. Naime, tvrdi, zbog ulaska u eurozonu ove godine u toj će kompaniji uštedjeti gotovo milijun eura koje će uložiti u viši standard zaposlenih. Horvat posebno ističe da u Tehnixu nitko nema mjesečnu plaću manju od tisuću eura, a menadžeri i ostali šefovi u organizaciji zarađuju od dvije do četiri tisuće eura.
Stimulirani zaposlenik, znamo to, vratit će kompaniji višestruko, a Tehnixov vlasnik naglašava da je tržište 'najbolji partner ako imate inovativan i kvalitetan proizvod'. Međutim, ne samo što je pozicija za Tehnix zbog ulaska u eurozonu i šengenski režim sve snažnija, traženija i poželjnija nego su i proizvodni kapaciteti trajno zauzeti.
– Vrlo uspješno proizvodimo komunalna vozila svih tipova potrebnih tržištu. Imamo visokokvalitetna komunalna vozila, zato će svi koji kupe prvo vozilo sigurno postati naš trajni partner zbog kvalitete i dobrog servisa. Komunalna vozila kompletno servisiramo najviše jedan radni dan. Kvaliteta naših proizvoda daje nam trajno i sigurno partnerstvo s dobavljačima i krajnjim kupcima. Poslovanje pratimo svaki tjedan, od pripreme, proizvodnje, otpreme do naplate potraživanja. Sve svoje obveze prema dobavljačima plaćamo u valuti – kaže Horvat i dodaje da sa svojim kupcima vode zajedničku poslovno-razvojnu strategiju.
Slično, ili bolje rečeno isto, govore u JGL-u, samo što je riječ o drukčijoj proizvodnji. EU nam je, uključujući i posljednje promjene, donio korist za globalnu percepciju hrvatske farmaceutske industrije.
Bolja globalna percepcija
Naime, napominje Vučić, u toj industriji znatno se investira, izvozi i zapošljava; ona ima jezgru znanja i sposobnosti, tehnološki zahtjevnu proizvodnju s visokom dodanom vrijednošću i iznimno razvijenom tehnološkom platformom.
– Govorimo o kapitalno vrlo intenzivnoj industriji s visokim ulaznim zaprekama za razvoj projekata, registraciju i GMP certifikaciju. Osim što dokazujemo da na izvoznim tržištima konkuriramo kvalitetom i mogućnostima cjenovnog pozicioniranja, usklađeni smo s normama poslovanja i posjedujemo potrebne certifikate – kaže Vučić.
Kompanije koje smo spomenuli dokazale su se ne samo svojim proizvodima nego i stalnim ulaganjima u istraživanje i razvoj, zbog čega su posljednje promjene dočekale mnogo spremnije za novi skok na zahtjevnim tržištima.


