
Europski parlament podržao privremenu fleksibilnost u primjeni ciljeva smanjenja emisija CO2 za automobile i laka dostavna vozila, kako bi se olakšao prijelazni period za industriju suočenu s ubrzanim tehnološkim promjenama i sve snažnijom globalnom konkurencijom, objavio je Europski parlament na svojim stranicama.
U četvrtak je Europski parlament izglasao ciljanu izmjenu standarda za emisije CO2 iz novih automobila i lakih gospodarskih vozila, kojom se proizvođačima omogućuje fleksibilnije ispunjavanje zadanih ciljeva u razdoblju od 2025. do 2027. godine. Za prijedlog Europske komisije glasovalo je 458 zastupnika, 101 je bio protiv, a 14 ih je bilo suzdržano.
Umjesto dosadašnjeg sustava godišnjeg praćenja emisija, novi mehanizam omogućuje proizvođačima da svoje rezultate ‘provuku‘ kroz trogodišnje razdoblje. To znači da proizvođači automobila neće morati svake godine pojedinačno ispuniti cilj za smanjenje emisije CO2, već će se gledati prosjek njihove ukupne emisije tijekom tri godine – 2025., 2026. i 2027.
Primjerice, ako u 2025. godini premaše dopuštenu količinu emisija, moći će to ‘nadoknaditi‘ tako da u narednim godinama ostvare bolje rezultate (manje emisije nego što je propisano). Važno je da im prosjek za te tri godine zajedno ostane unutar zadanih granica.
Time se otvara prostor za strateško balansiranje eventualnih prekoračenja emisija u jednoj godini nadmašivanjem ciljeva u sljedećoj ili prethodnoj, čime se proizvođačima daje dodatna predvidljivost u planiranju razvoja i proizvodnje.
Obveze ostaju, ali s dodatnom fleksibilnošću
Prema postojećim pravilima, proizvođači vozila u Europskoj uniji moraju smanjiti prosječnu emisiju CO2 novih vozila za 15 posto do 2025. godine u odnosu na razine iz 2021. godine. Ti ciljevi primjenjuju se kroz petogodišnje cikluse, ali s obvezom ispunjavanja za svaku pojedinu godinu. Novo pravilo zadržava ukupni cilj, ali uvodi prijelaznu fleksibilnost za razdoblje 2025.–2027., što industriji može olakšati prilagodbu u uvjetima snažne transformacije.
Europski parlament je ubrzao zakonodavni postupak usvajanjem prijedloga po hitnoj proceduri, a Vijeće Europske unije već je dalo formalno odobrenje za isti tekst zakona 7. svibnja 2025., čime je otvoren put za brzo stupanje nove uredbe na snagu.
Ova mjera dio je šireg industrijskog akcijskog plana Europske komisije za automobilski sektor, objavljenog 5. ožujka 2025. Plan je proizašao iz strateškog dijaloga o budućnosti europske automobilske industrije, koji je predsjednica Komisije Ursula von der Leyen pokrenula 30. siječnja iste godine. Dijalogu su prethodila javna savjetovanja te serije sastanaka s industrijom i dionicima, s ciljem prepoznavanja i adresiranja ključnih izazova s kojima se sektor suočava. Europski proizvođači automobila, uključujući i dobavljače, suočavaju se s kompleksnim zahtjevima prelaska na električna vozila, potrebom za ogromnim ulaganjima u razvoj baterijskih tehnologija, reorganizacijom proizvodnje te rastućom konkurencijom iz Kine i SAD-a. Mnoge europske tvrtke upozoravale su na rizik deindustrijalizacije i gubitka radnih mjesta ako se tranzicija ne provede na održiv način.
U tom kontekstu, fleksibilnost u primjeni ekoloških ciljeva nije odustajanje od klimatskih ambicija, već pokušaj da se tranzicija provede odgovorno, uz očuvanje europske konkurentnosti.