
GenAI FOMO: 95 posto AI ulaganja donosi nula povrata

AI chatbot, AI, chatbot
MIT-ov izvještaj otkriva zašto većina AI projekata u korporacijama ne donosi očekivane rezultate
Američke tvrtke uložile su između 35 i 40 milijardi dolara u projekte vezane uz generativnu umjetnu inteligenciju (GenAI), no do sada gotovo ništa od toga nije dalo opipljiv rezultat. Prema izvještaju MIT-ovog NANDA (Networked Agents and Decentralized AI) projekta, 95 posto organizacija uopće nije ostvarilo povrat od svojih AI ulaganja, dok samo pet posto uspješno koristi AI alate u punoj proizvodnji.
Izvještaj se temelji na 52 strukturirana intervjua s poslovnim liderima, analizi više od 300 javnih AI projekata i objava, te anketi među 153 poslovna profesionalca. Autori izvještaja, Aditya Challapally, Chris Pease, Ramesh Raskar i Pradyumna Chari ovaj su problem nazvali 'GenAI podjelom' te smatraju da ona ne proizlazi iz nedostatka infrastrukture, znanja ili talenata, nego iz nemogućnosti AI sustava da zadrže podatke, prilagode se i uče kroz vrijeme.
- Iako AI chatboti uspijevaju zbog jednostavnosti i fleksibilnosti, u ključnim poslovnim procesima ne prolaze zbog nedostatka memorije i prilagodbe - navodi izvještaj.
- Vidjeli smo desetke demo verzija ove godine. Možda jedna ili dvije su stvarno korisne. Sve ostalo su samo omoti ili znanstveni projekti – rekao je jedan neimenovani CEO.
Istraživanje potvrđuje trend pada povjerenja poslovnih lidera u GenAI projekte. Male su šanse da GenAI donese značajnije promjene u većini sektora, izuzetak su tehnologija te mediji i telekomunikacije, gdje se pokazao materijalni utjecaj. Za ostale industrije poput zdravstva, farmacije, maloprodaje, financijskih usluga, napredne industrije i energije, Gen AI zasad nema veći efekt.
AI kao opravdanje
Jedna promjena ipak se vidi u zaposlenosti u pogođenim sektorima. U tehnološkom i medijskom sektoru više od 80 posto izvršnih direktora očekuje smanjenje broja novih zapošljavanja u naredne dvije godine. Također, rezanja su se najčešće odnosila na neosnovne poslovne funkcije koje se često 'outsoursaju', poput korisničke podrške, administrativnog procesiranja ili standardiziranog razvoja softvera.
Primjeri poput nedavnih otpuštanja u Oracleu sugeriraju da tvrtke koriste AI ulaganja kao opravdanje za smanjenje troškova, dok neki IBM-ovi zaposlenici tvrde da je AI iskorišten za premještanje poslova u inozemstvo. Prema izvještaju, gotovo 50 posto AI budžeta odlazi na marketing i prodaju, i autori preporučuju da se ulaganja preusmjere na aktivnosti koje donose stvarne poslovne rezultate, od kvalifikacije potencijalnih klijenata i zadržavanja korisnika, do optimizacije outsourcinga i financijskih procesa.
Izvještaj također ističe da generički alati poput ChatGPT-a često nadmašuju specijalizirane enterprise alate, čak i kada koriste iste AI modele. Razlog je jednostavan, zaposlenici su već upoznati s ChatGPT sučeljem i koriste ga više, dok su skuplji i rigidniji korporativni alati slabije prihvaćeni.
Autori zaključuju da tvrtke koje uspješno prelaze 'GenAI podjelu' ne gledaju AI samo kao softver, nego kao partnerstvo.